Heti kérdés – A szerkesztő kérdez

Tanulni vagy nem tanulni?
Henry Ford szerint: „Akárki, aki abbahagyja a tanulást, öreg, legyen bár 20 vagy 80 éves. Akárki, aki folyamatosan tanul, fiatal marad. Az élet legnagyobb dolga az, hogy az eszedet fiatalon tartsd.”.
Ha az ő szavaiból indulunk ki, a tanulás mindenki jól felfogott érdeke. Manapság ezt követeli tőlünk a kor is, amiben élünk. Az információ és a globális versengés korában a siker kulcsa az állandó tanulás, korra és nemre való tekintet nélkül. Aki nem tanul, lemarad: egyszerűen belefullad az információk és változások hatalmas folyamába.
Emellett persze a tanulás visz minket előre a személyes életpályánkon, határozza meg a jövőnket, nyit ablakot a világra, hoz össze minket más emberekkel és a többi. A tanulás mozdítja előre a világ nagy szekerét.
Szerintetek is fontos tevékenység az elme művelése, vagy el lehet boldogulni enélkül is? Ha fontos, mennyire tudjátok rávenni magatokat a tanulásra? (Iskolások úgy általában, idősebbek munka, család mellett.) És ha igen, hol, mit és milyen motiváló tényezők hatására tanultok? Egyáltalán mi volt az utolsó dolog, amit tanultatok? (Bármi játszik: egy idegen szó, szabadidős tevékenység, nyelv, szakma stb.)

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

v, 2016-01-24 20:51 Dana

Dana képe

Remélem, az előzőekhez hasonlóan jó hozzászólások születnek ebben a témában is.

Előre is köszönöm mindenki véleményét!

Korábbi témáinkat itt nézhetitek meg:
Túl az olvasás élményén – Kedvenc könyveitek: mit is kaptatok tőlük?
Előírt ízlés, avagy viszonyunk a kötelező olvasmányokkal
Az anonimitás hatalma, avagy láthatatlanul mindenki bátrabb

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

v, 2016-01-24 21:20 Pepin (nem ellenőrzött)

Ez is egy nagyon jó téma. Én úgy mondanám, hogy aki naponta tanul valamit, őt még érdekli a világ, ami körülveszi. Nálam négy olyan dolog van, melyeket minden nap meg kell tennem, különben aludni sem tudok, ha elmulasztom őket.

1. Zene. Elmélet, gyakorlat, és félévente egy új hangszer. Ismerek néhány zenészt, akik komolyzenét tanulnak, és sokaknak fizikai fájdalommá válik a stressz, amikor egy új darabot kell megtanulniuk.

2. Nyelvek. Gyakorlatilag minden nap tanulok valamilyen nyelvet. Rengeteg nyelvkönyv van a háznál, és a netről is nagyon sokat töltöttem le. Imádok nyelvet tanulni. Szerintem a világon mindenkinek kellene. Milyen jó érzés, mikor egy idegennyelvű szöveg értelmessé válik. Vagy sétálsz az utcán, megszólalnak melletted franciául, és érted, megérteted magad bárhol, ahol vagy.

3. Olvasás, írás. Szerintem itt senkinek sem kell magyarázni, hogy e kettő dolog miért számít tanulásnak, új ismeretnek. Jó, az írás mostanában elég sokszor elmaradt, mert egyszerűen nem jut eszembe semmi normális történet, ötlet.

4. A test edzése. Nem súlyzókkal, csak simán, fegyencedzés, ahogy sokan nevezik. Úgy gondolom, hogy az elme csiszolgatása mellett nagyon fontos a test csiszolgatása is. Meg alapból nagyon sokat sportoltam mindig, szerintem az izmaink is tanulnak, amikor egyre nehezebb gyakorlatokat segítenek véghezvinni.

Nekem még nincs családom, így könnyen belepasszírozom a napjaimba ezeket a tevékenységeket, de tudom, hogy sok embernek olyan munkája van sajnos, vagy olyan családi körülményei, hogy ezek egyszerűen nem férnek bele a mindennapokba.

h, 2016-01-25 05:51 Dana

Dana képe

"Nem jut eszembe semmi normális..." -- Csak az első mondatot nehéz kitalálni, nem? :-) Amúgy az jutott eszembe, hogy ha kint vagy, kint dolgozol, napi apróságok is érdekesek és tanulságosak lehetnek másoknak. Öt apró életkép, amiből összeáll egy napod, a megbecsülésed, ahogy érzed magad, viszonyod az emberekkel... Mint egy úti napló. Lehet, hülyeséget mondok persze...

Amúgy meg roppant tiszteletre méltó, hogy ezekre tudatosan, napi szinten vagy rendszeresen rá tudod venni magad. Én is szeretnék nyelvet tanulni/fejleszteni, egy héten háromszor tornázni, de... Sokszor van kifogás, amihez nyúljak.

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

v, 2016-01-24 21:47 Sednol

Sednol képe

Első gondolatom: a boldogok a lelki szegények, mert övék a mennyek országa volt.
Valahol olvastam egyszer: a bölcsesség ott kezdődik, amikor már eleget tudunk ahhoz, hogy rájöjjünk, semmit sem tudunk.

A tudatos tanulás csak azok számára fontos, akik többé akarnak válni, és meg akarják érteni a környezetüket.
Elég nehéz behatárolni a tanulást, mert információáradatban élünk, ha akarjuk, ha nem, ragad ránk valami. A kérdés csak az, hogy mekkora adathalmazról beszélünk.

Az egyedi bútorgyártásban naponta találkozunk újdonságokkal. El sem tudjátok képzelni, mit ki nem találnak az emberek, és azt valahogy meg kell valósítani. Minden bútor egy tanulság.

Egy éve eldöntöttem, hogy megtanulok írni. Ehhez kellett a hangos olvasás is. :D
Többet tanultam az itt töltött egy év alatt, mint a suliban tizennégy év alatt. Ezt részben nektek, és könyveknek köszönhetem. Fel sem tudnám sorolni, mennyi mindennel lettem gazdagabb az elmúlt egy évben. Nem célom nyelvésszé válni, de a hibátlan önkifejezést tűztem ki célul. Aztán meglátjuk, mire jutok vele.

Későbbiekben szeretném legalább középfokon megtanulni az angolt, oroszt, németet.
A tudásvágyon kívül nincs sok célom vele, de legalább a világ nagy részén nem tudnak majd eladni kilóra. :D

A minap a srácok amőbáztak a mobilon. Talán ha kétszer játszottam vele életemben, nem értettem mi a jó benne. Leszedtem a telefonomra. Beállítottam a legnehezebb fokozatra. Négyszer elvert, aztán fordult a kocka. Ha én kezdek, akkor tízből legalább hatszor-hétszer elverem a gépet. Ha a gép kezd, akkor öt-öt az arány. Majd kipróbálom ember ellen is a frissen szerzett tudást. Ezt adta nekem a szombat. :D

Természetesen vannak olyan emberek is, akik úgy gondolják, már mindent tudnak. Erről volt egy jó cikk az index.hu-n.
http://index.hu/tudomany/til/2015/10/13/miert_hiszik_azt_a_hulyek_hogy_o...
Ezt csak érdekességként, ha valaki még nem olvasta.

"Az embereket könnyebb hülyíteni, mintsem meggyőzni arról, hogy hülyítik őket." Mark Twain
szmogov.blogspot.hu

h, 2016-01-25 05:54 Dana

Dana képe

Tetszik a megfogalmazás, hogy a tudatos tanulás csak annak fontos, aki előrébb akar jutni, célja van. Ugyanakkor ha Ford idézetére gondolok - nem hiszem, hogy pusztán a "ránk ragadó" tudás elég lenne az elme fiatalságának megőrzéséhez.

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

h, 2016-01-25 08:55 Howel

Howel képe

Régen a magyartanárom azt mondta, a tudás olyan, mint egy lufi, a nem tudás pedig az azt körülvevő levegő. Minél többet tudsz, annál nagyobb felületen érintkezik a lufid a nem tudással.
Ez tényleg így van.
Szerintem fontos tanulni, egy idő után olyat kell, ami érdekel. Egyetemistaként azt mondom, sokszor azért tanulok, mert muszáj, pedig az adott ismeretanyagra egyáltalán nincs szükségem. De még ilyenkor is az motivál a háttérben, hogy ha egyszer megszerzem a diplomát, már tudok segíteni másoknak, olyanoknak, akik nem értenek a joghoz.
Nagyon szeretném megtanulni az olaszt, és erősíteni az angol meg a német nyelvtudásomat.
Az utolsó, amit tanultam? Nem vagytok rá kíváncsiak szerintem. :D

Egyébként el lehet lenni nélküle is. A felvetendő kérdés az, milyen tudásról beszélünk? Bekötni a cipőfűzőt, tudni a Pp. 121. §-át, esetleg tudni, hogyan kell bizonyítani a Wilson tételt vagy hogy hogyan kell elkészíteni a gömbhalat kajaként hozy ne ölje meg az első falat a bátrakat?
Rengeteg tudás van, ami nélkül elvagyunk. Ez azt jelenti, hogy semmilyen tudás nem kell ahhoz, hogy ellegyünk. Ösztönből veszünk levegőt, keresünk kaját és szaporodunk. A többi már csak szórakozás.

-------------------------------------

"Violence is the last refuge of the incompetent."

"Nincs megvetendőbb gyávaság, mint ha tudjuk, mi a helyes, mégsem tesszük meg."

h, 2016-01-25 09:16 Obb

A tanulás örök, nem más mint információgyűjtés a minket körülvevő világról, hogy valamilyen szinten boldoguljunk abban. Persze egyéni igények válogatják, de exponenciálisan gyorsuló folyamat, azért nehezebb idősebb korban, mert addigra érti meg az ember, hogy lehagyja a kora. Mire elér egy szintet, a következő generáció már régen előrébb jár nála.

h, 2016-01-25 09:31 Blade

Blade képe

Van olyan, aki azt mondaná, a tanulás nem fontos?

Engem az érdekelne, hogy

1. kinek van hosszú távú tanulási stratégiája és mi lenne az (mit tanulok éveken át és miért azt)
2. kinek van terve arra, hogyan fejlessze a tanulási folyamatát (hogyan tanuljak egyre gyorsabban és hatékonyabban) és mi lenne az

h, 2016-01-25 11:23 Dana

Dana képe

Elhatározás volt, nyelvre vonatkozóan, de sajnos nem tudtam tartani. Ettől függetlenül mindig bennem van, elsősorban nyelvre vonatkozóan. Szerintem még csak nem is idő, hanem csupán elhatározás kérdése, hogy véghez is vigyük a terveinket.

A főiskolát egy gúnyos beszólás nyomán kezdtem el, meg is csináltam. :-)

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

h, 2016-01-25 11:34 Howel

Howel képe

Nekem van! Amikor egyetemre mentem,még nem tudtam, mit is jelent, de mára beleszerettem a jogba. Még rossz vagyok belőle de szeretnék minél jobb lenni.
És már írtam, miért.
A másodikra nem tudok mit mondani. Most is elég gyorsan és hatékonyan tanulok, mert szerencsés vagyok. Mindig is szerettem volna fotografikus memórát, de nekem nem az jutott. Nem bánom.

-------------------------------------

"Violence is the last refuge of the incompetent."

"Nincs megvetendőbb gyávaság, mint ha tudjuk, mi a helyes, mégsem tesszük meg."

h, 2016-01-25 13:18 Roah

Roah képe

Hát, Blade, nem tudom...

Nekem állítólag gyilkos az emlékezőkém, ha írásban látok szöveget, látni fogom örökké azt úgy, ahogyan láttam, csak épp belülről. (Azt hiszem, nem a megörökítés ennek a lényege, nem a fotó, ami a fejemben marad, hanem az emlék-kép előhívásának gyorsasága.) Hang, illat, arc - arcokkal ..hát, húsz, harminc év sem oszt szoroz, legyen az egy gyerekszínész, '83-ból, vagy egy ovis társ egy fekete-fehér képről, megismerem, lököm a nevét, meg úgy mindent, amit tudok róla, színészeknél még a szinkront is -, zene, a hallásom...na, az a legdurvább, a hangok, biztos ezért marad meg bennem bármilyen idegen szó, könnyen tanulok nyelveket (akkor is rögzül, ha nem akarom, hogy rögzüljön, ez nem tudatos tevékenységem) - ezek szerintem adottságok.

Amiről viszont Silva könyvében olvastam, az Agykontrollban, na, ott lehet módszer, tanulási, és emlékezési módszer, vagy ezeknek fejlesztésére néhány tanács, ilyesmik; amit viszont ajánlok bárkinek a műből, az a képzelet használata, az öngyógyítás. (Az agynak adott parancsok óriási dolgokra lehetnek képesek.)

Illetve ismerem azt a kísérletet, a jobb kéz/bal kézről, vagyis arról, hogy kár volt belenyúlni ebbe iskolai, oktatási szinten, vagy akár otthon is.
Mára már tény, hogy hatással van az agyműködésre.

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

h, 2016-01-25 11:14 Roah

Roah képe

Tanulásról? Mit gondolok?

Nekem a lételemem - szó szerint.

Engem minden érdekel; a kíváncsi természetem az oka, egyszerűen semmi nem elég, és sosem tudok falakat húzni köré. Nemhogy nyitva marad az összes kapu, egyszerűen nincs kapu, nincs határ.

Kislányként a Nővéremék agyára mentem. És Apuéra is, de főleg Tesómat nyúztam. Minden szó jelentését megkérdeztem, mindenét. Például, szerintem alig értem Nővérem válláig, amikor kérdeztem, "Mi az, hogy liberális?" Mire ő, "Szabad." És ezt...hát ő irtó sok szó érdekelt. "Csuri! Ha nem hagyod ezt abba, esküszöm veszek neked egy értelmező kéziszótárt" :D Az egész környezetem faggattam, nagyjából mindenről. Ha Apu meccset nézett - imádta a focit! -, és a tévéből hallottam, "Les!" rögtön sandítottam rá: az micsoda?

Fizika, kémia,edzés, történelem, kozmosz, matek, filozófia, vallás, biosz, jog, lélektan, közgazdaság, irodalom és...tényleg, Minden.

Mindennap tanulok! :))) Valamit minden nap, akármit, ha minden part szakad, akkor megfelel a politika is. :D

Hm.

Ha ma kezdeném, profilozásból élnék, sittre vágnék minden törvénysértőt, hétvégente táncolnék, és ötven felett megírnám a legjobb ügyeimet. ;)

Hogy is mondta Lenin? ;)

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

h, 2016-01-25 13:15 Pyrrhusz

Pyrrhusz képe

Lenin azt mondta az értelmiségre, hogy hasznos idióták.
Nagyszüleink egyike sem volt tanult ember. Nem végeztek egyetemet, még gimnáziumot sem. Lófaszt nem tudtak a kovalens kötésről, a fekete lyukakról, Balassi költészetéről, a deriválásról, és még sok egyéb dologról. Mégis többet tudtak, mint bármelyikünk. Az ő tudásuk gyakorlati tudás volt, hasznos tudás. A mai kor gyermekei(engemet is beleértve) sokkal több elméleti oktatást kaptak, aminek 90%-val szart se tudnak kezdeni. A kenyeret meg a rossz felén kenik meg.
Jómagam is 20 éve szinte minden magyar nyelvű hadtörténeti munkát elolvastam( na, jó Clausewitz monumentális alapművét még nem), de azonkívül, hogy szabadidőmet kellemesen eltöltöttem, sok gyakorlati hasznát egyenlőre nem vettem a dolognak.
Szóval fontos dolog a tanulás, csak erősen szelektálni kell.
Jó helyre kell születni. Ha nő vagy, és atomgazdag szülőkkel rendelkezel, akkor szinte semmit sem kell tanulnod. (Paris Hilton)
Ha férfi vagy, kőgazdag szülőkkel, lásd az előző mondat.
Ha nő vagy és szegény(de viszonylag jól nézel ki), akkor sem kell sokat tanulnod. Elég annyit, hogyan fogj magadnak gazdag pasit (Vagy pénzes kuncsaftokat).
És ahhoz, hogy megtartsd, ahhoz meg jól kell szopnod. Királynői szinten. Aztán persze majd úgyis fiatalabbra cserél, de addigra szépen megszedted magad. Minek állnál tizenkét órákat a tescoban a pult mögött, ha van egyszerűbb módja is a boldogulásnak.
Ha férfi vagy és szegény, vagy nő és lelkiismeretes-vallásos-prűd, akkor tanulhatsz, mint a güzü, hogy boldogulj.
Ez esetben az egész életed folyamatos szopás lesz.:-)
Folyamatos előrelépés a munkádban, ahhoz bizony naprakész tudás szükségeltetik.
De ott van például az úszás. Felettébb hasznos megtanulni, kivéve ha tuareg harcos vagy, mert a Szaharában semmire nem fogod használni, és inuitként ott fent északon, valószínűleg éhen halsz, ha a fürdőruhadivat napi aktualitásaival foglalkozol. Ettől még persze megtanulhatod.
Inkább az érdeklődési körömet tágítom, bele-bele olvasgatok különböző témakörökbe, de megtanulni nem szándékozom. Kíváncsi vagyok.
Ilyen az emberi természet.("Maradj feleslegesnek,/ a titkokat ne lesd meg." J.A.)
A tájékozottság fontosabb, mint a tudás.
Hozzászólásommal senkit nem kívántam megbántani.

- "Az örökkévalóság nagyon hosszú. Különösen a vége felé." -Woody Allen

h, 2016-01-25 13:21 Roah

Roah képe

"Folyamatos előrelépés a munkádban, ahhoz bizony naprakész tudás szükségeltetik."

Pontosan.

Úgy...mindenből.

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

h, 2016-01-25 13:22 Pepin (nem ellenőrzött)

Ma valami Lenin megemlekezes van, vagy mi? A karcon mar ketten, az ujsagokban harman-negyen, es ismerosok is ketten ideztek. Mi van ma? :D

h, 2016-01-25 13:40 Roah

Roah képe

Felolvastam az előbb az egyik kollégámnak Pyrrhusz gondolatát, Lenintől. Kapásból azt vágta rá:"Lenin mondott nagy marhaságokat is! Például hogy a "munka nemesít!" :D És nevetett. ;)

Nem tudok róla, hogy ma valami spéci Lenin déj lenne.

Nekem a "Úcsítszjá! Úcsítszjá! Úcsítszjá!" vagyis a "Tanulni! Tanulni! Tanulni!" jut eszembe róla, a témához adta magát - Pyrrhuszét nem tudom. :D

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

h, 2016-01-25 13:59 Pepin (nem ellenőrzött)

A munka nemesít... Volt valami német megfelelője... Az is egy baromság volt.

h, 2016-01-25 14:11 Roah

Roah képe

Jaj má...

És ha a tanulásnál maradunk? :)))

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

h, 2016-01-25 14:30 Pepin (nem ellenőrzött)

Igen, maradjunk. Bocs az offért. Van egy új kiadó, nyelvkönyv-család. Lingea a neve. Ismered, ismeritek? Az a baj vele, hogy még nagyon új, és a németben, angolban több hibát is találtam. Lehet, hogy majd egyszer, a sokadik kiadás jó lesz, meg az is lehet, hogy a többiben nincsen hiba. Tesómnak van belőle portugál, megérdeklődöm, hogy az pl. milyen. :)

h, 2016-01-25 14:53 Roah

Roah képe

Milyenek ezek a nyelvkönyvek?

Életemben egy olasz nyelvkönyvbe lapoztam bele.
Megmaradt, igen, azt a néhány oldalt megjegyeztem; jó, nem állok neki olaszról magyarra fordítani mondjuk egy szakácskönyvet - ez lehet rossz példa, mert az talán még menne is, képek is lehetnek benne :D -, de boldogultam, amikor olaszokkal kellett dumáznom.
(Hallás, és megint a hallás, illetve sok hasonló szó...mint (hasamra ütök!) az eszkúzi- eszkjúzmi, vagy ombrello - ámbrelle, szóval ha nem is a magyarra, de valamelyik szóra hajaz a fejemben, aminek a jelentését ismertem/ismerem, akkor az azonnal rögzül.)

Tehát milyenek ezek a nyelvkönyvek?

Segítenek a nyelvtanulásban?

Mert én a hallásra esküszöm - szerintem amikor valaki az adott nyelvű közegben él, emiatt, a füle miatt tanul/tanulhat gyorsabban, hatékonyabban, ha erre rákényszerül, mert boldogulnia kell, akkor aztán főként, és ha hozzáteszem az emberi alkalmazkodó készséget, akkor aztán...

Olvasni tök jó lehet idegenül - Shakespeare Rómeó és Julia volt az első, de szerintem, ami nekem feladná még fejben is a leckét, kiejtésre, és valóban kihívás, intellektuális kihívás lenne, kemény munka, az a Tetovált lány, eredetiben. :)))

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

k, 2016-01-26 09:49 Dana

Dana képe

Én azokat a könyveket olvastam először angolul, amiket magyarul sokat forgattam: Memoir's of a Geisha, a Harry Potter-sorozat stb. A hosszú menetelést először angolul olvastam, illetve nagy kedvencem a Kennedys-megmentős is Kingtől. Na most ez nálam úgy működik, hogy ha van is egy kifejezés, amit nem ismerek, nem állok neki szótárazni, hanem megpróbálom kikövetkeztetni. Ebben segít sokat, ha olyat olvasok, amit magyarul is olvastam már.

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

k, 2016-01-26 19:08 Bloody Dora

Bloody Dora képe

Én Wilde, Tolkien és Pratchett művekkel kezdtem. Máig sem tudom, miért nem vették el a kedvem az angolul olvasástól, főleg, hogy ritka nehezen tanulok nyelveket, nem áll rá az agyam, félek megszólalni. A The Picture of Dorian Gray volt az első, akkoriban (tizennégy-tizenöt évesen) még nem is olvastam magyarul, azóta sem túl jó élmény az idegen nyelven való olvasás. (De ha egyszerűbb szöveget látok, már unalmas. Angolul sokkal durvább kultúrsznob vagyok, mint magyarul.)

_____________________
Dr. Bloody Dora

k, 2016-01-26 19:32 Dana

Dana képe

Jó dolognak tartom, ha szótár nélkül, a szövegkörnyezetből próbálja az ember megfejteni egy-egy szó/kifejezés értelmét. Ezek megragadnak, beépülnek később a beszédbe is.
Az az érdekes egyébként, hogy megszólalni "félénk" vagyok, írni kiválóan tudok oldalakat is (a szakdolgozatom is azt hiszem a leghosszabb lett a csoportban; mindenki a kötelező minimumra gyúrt, én meg el akartam mondani, amit akartam), hallás utáni szövegértésben viszont pocsék vagyok. Valószínűleg itt látszik, hogy sosem forogtam angol nyelvű környezetben.

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

k, 2016-01-26 09:51 Dana

Dana képe

Nagypapám anno önállóan tanult meg németül, szövegeket vágott be kívülről, meg hasonlók. Szegény drágám még a walking deades torta fölé is odaállt vagy egy évvel ezelőtt, és próbálta kibetűzni, hogy mi van rá írva ("Don't open dead inside"), és boldogult vele.

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

szo, 2016-01-30 14:03 Pepin (nem ellenőrzött)

Nekem segítettek sokat ezek a nyelvkönyvek. Ha nem tudsz az adott országba menni (még!), és szeretnéd megtanulni egy adott nyelvet, akkor jól jönnek. Mert máshonnan honnan tudnám, hogy mondjuk a cseh nyelvben melyik betűk lágyítják az utánuk következőt, vagy, hogy az idegen szavakban a d, t, n után az "i" nem lágyít, meg mik azok a szótagképző mássalhangzók.

Nálam is rögzül minden, amit látok leírva, vagy hallok, meg ráérzek a nyelvtanra, de sokszor azért jól jöttek azok a bizonyos könyvek, szótárak (a szókincset pusztán hallás alapján talán nem is lehet fejleszteni). Én például azért kezdtem el a csehet tanulni, hogy Hrabalt eredetiben olvassak, és azért is, mert rengeteg cseh emberrel dolgoztam külföldi útjaim során. És ha a csehet tudod, onnan egy köpésre van a szlovák, onnan pedig kicsit több köpésre az orosz meg a lengyel. Hiszen ők simán tudnak egymással beszélgetni.

Fejleszteni kell mindent, mert nekem az a tapasztalatom, hogy ha valaki mondjuk csak hallás alapján tanul meg egy nyelvet, analfabéta lesz az adott nyelvi közegben. Bolgár ismerőseim is így tanulták meg a németet, beszélnek, mindent értenek, de mivel náluk a cirill (egyébként nemcsak cirill betűs a bolgár nyelv, bizonyos területeken latin betűs is) írás van, ezért írni nem tudnak németül, sem olvasni, és ha nem tanulják meg, akkor bizony analfabétáknak számítanak az adott nyelvi közegben. Jó, az olasz tök könnyű, ott azért gyorsan lehet fejlődni, főleg, ha latin betűs országból érkezik valaki. De ha a betűk különbözők, el kell telnie egypár évnek, mire valaki belerázódik az írásba, olvasásba is. Ez nyilván függ a személyiségtől, tanulékonyságtól meg egy csomó más dologtól is, hogy milyen gyorsan sajátítjuk el egy másik nyelvet.

A norvég meg a svéd nyelv nem olyan ördöngös, mint amennyire látszik. A német, angol hatás elég erősen ott van, és aki tudja az első kettőt, könnyen ráérez a skandináv nyelvekre is, kivéve a finnt, mert az eléggé eltér tőlük.

k, 2016-01-26 19:40 Pyrrhusz

Pyrrhusz képe

A könyvtárban (mármint tényleg) láttam, a kínait átlapoztam, elég korrektnek tűnt. Nyilván nem tudok külföldiül, de ha mennék valaha is (még nem voltam) külföldre, akkor egy ilyesmi nyelvkönyvet vinnék magammal.

- "Az örökkévalóság nagyon hosszú. Különösen a vége felé." -Woody Allen

h, 2016-01-25 14:25 Pyrrhusz

Pyrrhusz képe

Lenin vagy nem Lenin, ez itt a kérdés?
Egyébként napra és hónapra pontosan ma kapta el a szifiliszt, és ez az aprócska esemény változtatta meg a világ sorsát.
Erre emlékezünk.
Tanulság: mindig húzz gumit! :-)

- "Az örökkévalóság nagyon hosszú. Különösen a vége felé." -Woody Allen

h, 2016-01-25 14:28 Roah

Roah képe

Valami ilyesmit mondott a kollégám is - azt mondta, nem nagyon bírta Lenint, de amióta megtudta...?
És pont ezt tettem hozzá...a gumiról.

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

h, 2016-01-25 14:39 Pepin (nem ellenőrzött)

Belelapoztam ennek örömére az itthoni orosz szótárak egyikébe. Ilyen szavaknál nyitottam ki: nép, felkelés, munkás, munka. Egy-egy szótár szavai jellemzik az adott kort, amelyben kiadták. Az 1968-as cseh-magyar szótáramból nem tudsz egy értelmes mondatot úgy kikeresgélni, hogy ne A Párthoz hű szöveg legyen belőle. :D

h, 2016-01-25 14:42 mészégető

mészégető képe

"Jó helyre kell születni. Ha nő vagy, és atomgazdag szülőkkel rendelkezel, akkor szinte semmit sem kell tanulnod. (Paris Hilton)
Ha férfi vagy, kőgazdag szülőkkel, lásd az előző mondat.
Ha nő vagy és szegény(de viszonylag jól nézel ki), akkor sem kell sokat tanulnod. Elég annyit, hogyan fogj magadnak gazdag pasit (Vagy pénzes kuncsaftokat).
És ahhoz, hogy megtartsd, ahhoz meg jól kell szopnod. Királynői szinten. Aztán persze majd úgyis fiatalabbra cserél, de addigra szépen megszedted magad. Minek állnál tizenkét órákat a tescoban a pult mögött, ha van egyszerűbb módja is a boldogulásnak.
Ha férfi vagy és szegény, vagy nő és lelkiismeretes-vallásos-prűd, akkor tanulhatsz, mint a güzü, hogy boldogulj.
Ez esetben az egész életed folyamatos szopás lesz.:-) "

Ez most komoly? Ez esetben irány a hid, vagy a sin. (J.A.) j.

h, 2016-01-25 14:59 Roah

Roah képe

Az enyém ugyan nem - ettől még imádok tanulni, mindent imádok, ami új, és új, és még újabb, legyen az elv, elmélet, bizonyítás, nóta, tétel, szóval tényleg bármi.

Sín? :D

Soha!

Híd?

Túrót neki!

Soha nem úgy éltem meg a tanulást, hogy az valami húdenagyon olyan, mintha piramist kellene építenem, babapiskótából; a (ön)fejlesztés óriási dolog, és ahhoz, hogy bárhol, bármiben feltaláld magad, ma már szerintem nélkülözhetetlen.

Én élvezem, de hát én kíváncsi természet vagyok.

Aki ezt szenvedésként éli meg?

...az meg írjon róla!

Minden út a Karcolatra vezet! ;)

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

sze, 2016-01-27 09:09 Blade

Blade képe

Sokmindennel egyetértek. Na de az nem igaz, h nagyszüleink egyike se volt tanult ember.

sze, 2016-01-27 10:50 Pyrrhusz

Pyrrhusz képe

Így igaz, pontatlanul fogalmaztam. Voltak köztük tanult emberek.
1949 négymillió aktív kereső emberéből 29% végzett 5 általánost, 4%-a középiskolát, 2%-a egyetemet.(szóval volt vagy 240e tanult ember)
Én inkább a mai korral szerettem volna szembesíteni őseink tanultságát.

- "Az örökkévalóság nagyon hosszú. Különösen a vége felé." -Woody Allen

sze, 2016-01-27 14:43 Ovidius

Ovidius képe

Túllépve a statisztikádon, alapból ambivalensen fogalmaztál. Ne hasonlítsd össze a mai kor oktatási rendszerét az 1945 előttivel. Az a bizonyos adathalmaz, amit citáltál, még a `45 előtti világot mutatja. Egy oktatási rendszer nemcsak (nemzeti-civilizációs-kulturális) történelmi okokból képvisel egyféle fejlődési rátát, hanem minden alkalommal az adott hatalmi-politikai szempontok is meghatározzák.
Ez a témakör elvileg a tanulásról szól. A vitában résztvevő -- ragyogó intellektusú és tudású társaink -- még azt sem határozták meg, hogy a tanulás milyen fogalmi rendszeréről akarnak vitázni...
Ennek egyik alapeleme a kommunikáció. A kommunikáció az ember legfontosabb intellektuális cselekedete. Pontossága lét- és fajfennmaradási követelmény (nem mintha a természet egyéb szintjén nem lenne az). Még civilizációs szempontból is.
Egy alapvető fontosságú, elvi vitában el kell felejteni a személyes érzelmekre, képességekre épülő -- nagyképű, mindentudást képviselő, egoista, én vagyok a frankó srác -- megközelítést.
Az eredmény függ tőle. Az, amelyet nem mi határozunk meg, hanem tőlünk független szempontok. Csak jól kellene követni őket.

 

 

 

 

----------------------------------

Minden szélmalom ellenfél!

sze, 2016-01-27 21:31 Pyrrhusz

Pyrrhusz képe

Ilyen magasröptű eszmecserére, itten mi nem vagyunk alkalmasak. :-)
De valóban feltehetnénk azt a kérdést, hogy:
─ Miért kell tanulni? Az mire jó?
45 előtti oktatás, azért nagyobb formátumú volt, mint a cocialista. Azért egy Klebelsberg, egy Hóman, nem kis reformokat indított el. Csak ugye a háború.
Szerintem az életben maradáshoz, boldoguláshoz, túléléshez, szükséges képességek megszerzése miatt tanulunk. Erre jó.
Ma már persze hobbiból is.

- "Az örökkévalóság nagyon hosszú. Különösen a vége felé." -Woody Allen

sze, 2016-01-27 22:35 Kentaur

Kentaur képe

Hm, én nagyon örülök neki, hogy tanulhatok játékokat, kreatív dolgokat, melyekkel kifejezhetem magam és alkothatok, és annak is, hogy tanulhatok pusztán az élvezet kedvéért, látóköröm szélesítéséért, művészet, tudomány, civilizáció előremozdításáért, embertársaim boldogabbá tételéért. És főleg azért, hogy elkövetkezzen az az idő, amikor senkinek ne kelljen kizárólag a pőre boldogulásért vagy a puszta túlélésért tanulnia. Az Ember nagybetűvel szerintem ott kezdődik, amikor ezeken túllát vagy túlláthat végre.

----------------------------------------------------------------------------

"fiatal író jelentkezett, mondanám meg neki, van-e tehetsége... Meg fogja tudni tőlem, hogy igenis van tehetsége, éppen azért hagyja abba, sürgősen, az idő alkalmatlan."

sze, 2016-01-27 23:24 Pyrrhusz

Pyrrhusz képe

Természetesen igazad van, én csak arra gondoltam, hogy életünk elején vajon mi az ami rávesz minket arra, hogy bármit is megtanuljunk?

- "Az örökkévalóság nagyon hosszú. Különösen a vége felé." -Woody Allen

cs, 2016-01-28 09:32 Kentaur

Kentaur képe

A belénk kódolt ösztön az utánzásra és az érdeklődésre. A tanulásra való képesség velünk születik, és még az iskola sem bírja kiirtani teljesen. Ezt a képességet mérik az IQ tesztekben, és emiatt tanulsz meg járni, beszélni, arckifejezéseket felismerni, minden gyakorlati dolgot és az elméletit is. A motiváció gyerekkorban nem szerepel az indokok között, ahogy más sem, nincs indoka az erős ösztönön kívül. A gyerekekre jellemző, hogy még nem nagyon tudnak hosszútávon tervezni, az időfelfogásuk még nem forrt ki, így pillanatnyi motivációk mozgatják őket. Ezért nincs értelme gyerekeket azzal motiválni, hogy ez vagy az milyen hasznos dolog is lesz majd neki, ha felnő. Egyébként felnőttként is eléggé megmarad ez, a tesztekben, ha választhatunk, hogy most adnak 10 ezer forintot vagy két év múlva 15-öt, akkor 99% azt választja, hogy most kéri a kevesebbet. Ha valakinek nincs szerencséje, és nem olyan munkája van, amit élvez, akkor minden nap erősen kárt kell tennie a természetes érdeklődésén, és bemenni dolgozni, ami rohadtul nem érdekli igazából, akármennyire abból él.
A megtanult dolgokban, főleg gyerekkorban leginkább az játszik szerepet, hogy most per pillanat mennyire szükséges, és meglepően magas százalékban az is, hogy mennyire kellemes, minél érdekesebb, annál kellemesebbnek találjuk. Itt jön képbe a természet nagy "átverése", a tanulás egy kivételesen kellemes és gyors formája, mely minden emlősre jellemző, de az intelligencia növekedésével egyre többet van jelen az életükben: a játék. Ez felnőtt korban is hatalmas mozgatóerő a tanulásra, életünk végéig élvezzük, ha játszhatunk.

Ugyanazt a dolgot örömmel tanuljuk meg, ha Legyen Ön is milliomosban vagy hasonló játékban hallottuk. Ezt a titkot a tanulásról elég régóta tudjuk, csak valamiért mai napig sem kezdünk vele semmit óvodás koron túl.

----------------------------------------------------------------------------

"fiatal író jelentkezett, mondanám meg neki, van-e tehetsége... Meg fogja tudni tőlem, hogy igenis van tehetsége, éppen azért hagyja abba, sürgősen, az idő alkalmatlan."

cs, 2016-01-28 11:11 Pyrrhusz

Pyrrhusz képe

Például, a most 12 éves keresztlányommal a következőképpen "kísérleteztem".
Kisgyerek korától fogva, minden egyes játékban durván csaltam, ott vertem át ahol csak lehet. Kaja közben eltereltem a figyelmét, és mondjuk loptam a tányérjáról egy sült krumplit.
─ Ha nem figyelsz oda, akkor átvernek! ─ mondtam.
Na most simán megtanulta ezt és manapság már nehéz áthintázni az agyát. A kísérlet akkor érte el a csúcspontját, amikor én ugrottam be valami trükknek, és az én tányéromról tűnt el valami.
Szóval a szűk környezeti hatások erősen befolyásolják a tananyag mikéntjét. A legjobb ellesni dolgokat, látni, nem csak olvasni, az tényleg sokat segít és megkönnyíti a tanulást. Főleg a bűvészetben.

- "Az örökkévalóság nagyon hosszú. Különösen a vége felé." -Woody Allen

cs, 2016-01-28 11:19 Roah

Roah képe

Pontosan.
A másolás a genetikánkban van; hogy ennek milyen korlátai lehetnek?
Nem tudom - de lassan elhiszem már azt is, hogy a tömegvonzás, a gravitáció is hatással van az agyműködésre, már kifejlődési, vagyis anyaméhen belüli, magzati korszakban is. (Hm. Gravitáció - és latinul mi a terhesség? Gravis? ;) Vagyis várandóság.)

A kíváncsiság.

Igen, Kenta, szerintem is. :)))

Kíváncsiság és játék.

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

sze, 2016-01-27 10:58 Kentaur

Kentaur képe

Én azt vettem észre, hogy a tanulás nagyon nagymértékben emberfüggő.
Van, aki imád tanulni, és ezért tényleg ragadnak rá a hétköznapi dolgok is, és van, aki két diplomával sem lesz bölcsebb egy kicsit sem. Azt, amikor az ismeretet visszamondás erejéig bevágjuk, én nem is hívom tanulásnak, azonnal kiesik az agyból, amint visszamondtuk. De ezzel remekül lehet akár summa cum laude diplomát is csinálni. Sőt, a félig-negyedig megmaradt infókat remekül össze lehet párosítani máshonnan szedett áltudományos maszlagokkal, mert így kiadják, hogy nekünk van igazunk. Így születnek az úgynevezett diplomás suttyók.
Az embereket, akik nem képesek tanulni, én személy szerint nem bírom elviselni. Ők azok, akikkel ha nem találkozol egy hónapig, és megkérdezed, mi újság, tök őszintén azt válaszolják, hogy semmi. Ez nem azt jelenti, hogy nem történt velük semmi, hanem azt, hogy úgy ment rajtuk át a történés, mint a romlott párizsi, csak észrevétlenebbül. Jó idő volt, mire ezt megértettem. És még több idő, míg felfogtam, hogy nem ugyanazt látják, mint amit én. Felnéz az égre, és megállapítja, hogy nincs felhő. Ennyi, történet vége. Miközben én behatároltam, hogy mihez hasonlít ez a kék árnyalat, elképzeltem, hogy milyen lenne, ha nappal is látnánk a csillagokat, most éppen vajon merre mutat a fejem, milyen jól állna ez az árnyalat a barátnőmnek, etc, etc. Mindeközben a másikban Nem Történt Semmi. Ismétlem: Semmi.

Szóval én is azok közé tartozom, aki egy percig sem tud meglenni tanulás nélkül. Nem biztos, hogy iskola lesz, vagy egy nyelv, vagy az írás, hogy a három legnagyobb dolgot említsem az elmúlt évek tanulásaiból.
Valami kreatívat is mindig tanulok, nekem muszáj horgolni, vagy megtanulni papírból fonni, vagy francia csipkét csinálni, vagy megérteni a kvantummechanikát (jó, ez nem annyira kreatív), vagy régi bútort restaurálni, vagy valamit. Mindig van legalább három projektem, ami fut, és nem tudom elképzelni, hogy milyen lenne semmit sem csinálni.
Ha arra kényszerítenének, hogy hosszútávon kizárólag valami érdektelen, begyakorlott munkát végezzek és azon kívül csak játszhatok és tévézhetek (ahogy sok ember él), én szerintem egy éven belül beledöglenék.

----------------------------------------------------------------------------

"fiatal író jelentkezett, mondanám meg neki, van-e tehetsége... Meg fogja tudni tőlem, hogy igenis van tehetsége, éppen azért hagyja abba, sürgősen, az idő alkalmatlan."

sze, 2016-01-27 15:42 Kentaur

Kentaur képe

Én mindig furcsállva nézem a "bezzeg a régi szép időkben" című hozzászólásokat, pláne, ha viszonylag fiatal embertől származnak.
Nagyanyám az elemit sem végezte el, mert közbejött a háború, és egy lánynak persze nem volt gond, férjhez adták gyerekfejjel, ha tetszett neki ha nem, nem volt kérdés. Úgy élt, mint egy kis állat, egyik napról a másikra, az urától függve, mert maximum napszámba mehetett vagy tésztát lapátolni a kenyérgyárba. Én nem hiszem, hogy az a sok remek gyakorlati tudása az életről boldoggá tette, miközben szerencsétlen szétgürizte az életét teljes tudatlanságban még arról is, hogy igazából egy emberi lény, akinek joga lenne a tudásra, a jobb életre. Pedig hihetetlen tehetsége volt a könyveléshez, halála után találtuk meg a füzeteit, ahol tíz-húsz évre visszamenőleg be volt jegyezve az utolsó szem krumpli is, és hogy jövőre mennyivel vehet több valamit, és mennyit tud megtakarítani az unokáknak, ha most kicsit megszorítja a nadrágszíjat. Mindez úgy, hogy közben félanafabéta volt és elfelejtette a saját anyanyelvét is.
Én nem látom olyan gyönyörű tudásnak azt, hogy egész nap a betevődért roncsold el az egészséged, közben pedig kultúra nuku, civilizációt felejtsd el, önmegvalósítás, fejlődés nyista, és ha beüt egy szárazság, akkor éhen halsz, mert képtelen vagy annyi gondolkodásra, hogy kifejlessz egy öntözőrendszert, közben pedig meghaltál ötször tüdőgyulladásban, himlőben, pestisben, mert ugye az orvosokhoz mindenféle nem gyakorlati dolgot kell megtanulni.
Eközben a művelt réteg még haszontalanabb dolgokat tanult, régen például latinul és görögül, retorikát és aritmetikát meg éneklést, aztán később meg a Marxista fejlődéselméletet.

----------------------------------------------------------------------------

"fiatal író jelentkezett, mondanám meg neki, van-e tehetsége... Meg fogja tudni tőlem, hogy igenis van tehetsége, éppen azért hagyja abba, sürgősen, az idő alkalmatlan."

cs, 2016-01-28 11:49 Niszel

Vannak emberek, akik autodidakta módon önállóan tanulnak suli nélkül. Vannak kreatív elmék, akik gyakorlati tapasztalatokból tudnak fejlődni. Az érzékenyebb embereknek sok-sok felkészülésre, élmény feldolgozásra van szükségük. Ilyen pl. a tanulás, olvasás és egyéb cselekvés. Aki kissé érzéketlenebb, az se rossz ember, csak nekik rengeteg új, és újabb élményre van szükségük. Ők megpusztulnak a szürke hétköznapokba.
Én is tanulok még, mióta megszülettem azóta ezt teszem. Korábban sosem használtam könyveket, most azonban csak könyvekből tanulok. Kíváncsi lettem mit írnak benne, de nem lettem tőle okosabb. Mind e mellett tök hülyének érzem magam. Pillanatnyilag úgy érzem olvastam már eleget most inkább cselekszem. Passzoltam a könyveket.
Van aki hetven évesen iratkozik úszó tanfolyamra, van aki idős korában jár egyetemre.
Úgy gondolom nekik van igazuk. Ez szerintem is jobb, mint az öregek otthona.

cs, 2016-01-28 11:59 Niszel

Átestem egy nagyon súlyos betegségen. Az ég világon mindent újra kellett tanulnom, még a saját nevemet is. Most ismét érettségire készülök. Főzni tanulok. Hogy mi motivált? A gyerekeim. Mert egy édesanya nem halhat meg. Nem eshet szét. Élnie kell, ez egy anyukának kötelessége.
És saját magam. A saját büszkeségem, nőiségem, emberségem. Az élet ösztön.
Később majd meglátom mi lesz ez után.

cs, 2016-01-28 12:09 Dana

Dana képe

Új céljaid és irtó büszkeséged, ha megcsinálod. Ha ilyenekre képes vagy, bármire!

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen