Egy hasznos oldal

tekintve, hogy jelen oldalon megforudló userek Kezdő, vagy kezdő Kezdő Írók,
itt is szíves figyelmébe ajánlom mindenkinek a következő linket:

http://boncnok.freeblog.hu/

akadhat, akinek ez már ismerős, mert az ammeruniaponthu-n és a fantasyaponthu-n is belinkeltem
már.

hetente, olykor gyakrabban is frissül, sajnos nem tudom, kik a szerkesztők, de nagyon
"hiánypótló ez a blog". temérdek hasznos tudnivalót tartalmaz, megjelölik a forrásokat.

nem túl hosszú, érdemes átolvasni, mielőtt vki novellaírásba kezd, vagy átnézés, átírás nélkül küld
be írást, ami esetleg a szerkesztőkön átcsusszan, de az olyan brutális, kíméletlen,
maximalista, szőrszálhasogató kritikusokon, mint pl. éééén, már nem...

néhány kulcsszó a kritikáról és az írásról:

- a kritika nem a szerző SZEMÉLYÉNEK szól, hanem ANNAK, AMIT írt
- aki ezt nem tudja elválasztani, az ne írjon
- mindenki megsértődik, ha negatív kritikát kap. én is. aztán két nap, vagy egy nap, tovább lép.
és elkezd gondolkozni azon, miért mondták neki azt, amit... sok igazság lehet benne
- az írás legyen játék.
- az írás legyen misztérium...
- alázat
- odafigyelés
- nyitottság
- türelem
- igényesség
- humor
- logika; magyarázat, mi miért nem jó, úgy, ahogy; mi miért történik úgy, ahogy - lehet, hogy
a fantasy a varázslatról (is) szól, de nem szabad elrugaszkodni a teremtmények, és az emberek
hiteles ábrázolásától, különben kihúzod a talajt az olvasó talpa alól;
- fel kell ismerni a giccset és a klisét
- mi a célod azzal, hogy írsz?
- mi inspirál?
- a gondolatokat tiszteld, ne azt, aki mondja
- a művészethez pozitív előítélet kell, a passzivitás, az érdektelenség ugyanaz, mintha
elutasítanád azt, amit szemlélsz
- időnként hallgass komolyzenét
- nem attól lesz vmi jó fantasy, hogy elfek, orkok, vámpírok, törpök szaladgálnak benne;
külfödön egyre inkább szakítanak a tolkieni vonulattal (pl. Méville)
- nem attól lesz egy történet izgalmas/fordulatos/hátborzongató, hogy bekapcsolod a holdfényt,
tömérdek vérpatront használsz el, és minél kegyetlenebbül, minél többen halnak meg benne
- olvass igényes fantasyt, nem minden arany, ami fénylik! nem minden történet eredeti, és
képvisel értéket, ami megjelenik; a fantasy-t írók (nem az írók, hanem a rajongók)
90%-a úgy kezdi, hogy olvas egy halvány eresztést, és máris úgy gondolja,
hogy jé, hát ez olyan egyszerű, ilyet én is tudok...
- ahhoz, hogy vki igazán jól megtanuljon írni (és kiadják), ezek szükségeltetnek
1. tehetség
2. kitartás
3. műhely, bizony, egy műhely, "mester", ahol többen kitartóan véleményeznek, tanácsokat
adnak és viszont - nagyon sokat lehet tanulni egy ilyen körben, az inspirációról nem is beszélve
4. szerencse (vagy ha úgy tetszik, kapcsolatkeresés/felvétel olyanokkal, akik segíthetnek
az íróvá válásban)
- vállald a véleményed, de ha meggyőznek az ellenkezőjéről, ne félj megmondani, hogy igen,
igazad van, és én tévedtem. minden sokkal könnyebb lesz.
- soha, de soha nem zárul le a tanulás
- soha, de soha nincs befejezett mű, csak a halál végleges - mondá egy nagy festő.

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

h, 2005-12-19 19:56 Eve Rigel

Eve Rigel képe

Egyetértek Juddal. Ajánlom minden kezdő és nem kezdő írónak, hogy olvassa el ezt a blogot!

h, 2005-12-19 20:53 Mirk

Hát jó sok betű van ezen az oldalon :D El fog tartani egy ideig amíg elolvasom...

k, 2005-12-20 09:00 Blade

Blade képe

Az írás legyen játék? Akkor nem kell komolyan venni a szabályokat...;) Úgyis túl sok van belőlük.

Mondjuk pl ne menjünk már a külföldiek után.

Én olvastam régen ezt a blogot, de leszólta a Karcot, és azóta nem olvasom. ;)

----

So dark the con of man - Mily' sötét az emberi ármány.

k, 2005-12-20 12:57 Jud Lorin

Jud Lorin képe

ha pl. kártyázol, Blade, mondjuk egy jó kis rablórömi partit, és a másik játékos elhalássza
előled a jó lapot, akkor felállsz az asztaltól, és azt mondod, hát, ez csak egy játék,nem kell
komolyan venni a szabályokat, az a lap kell nekem?

külföldiek után: ezt nem tudom, mire mondod, külföldiek közt is, magyarok közt is van
igényes, és "kevésbé" igényes kiadás
tanulni mindegyikből lehet. egy a lényeg, te magad íróként produkálj egyéni hangvételű,
vállalható írást.

emlékeim szerint nem egészen a karcolatot szólta le, hanem több kiválasztott novella
hibáira mutatott rá (és ez sem egyenértékű a leszólással...). miért baj ez?
nem azt mondta, h X novella sz..r, hanem azt, hogy ez és ez és ez rossz benne.
De persze "Érted van, nem ellened. Utálj, tanulj - rajtad áll."
egyébként pedig, ha vki írást tesz fel a netre, akkor vállalja, h mások azt véleményezni fogják.

k, 2005-12-20 13:28 Blade

Blade képe

"ha pl. kártyázol, Blade, mondjuk egy jó kis rablórömi partit, és a másik játékos elhalássza
előled a jó lapot, akkor felállsz az asztaltól, és azt mondod, hát, ez csak egy játék,nem kell
komolyan venni a szabályokat, az a lap kell nekem?"

Nos, van rá esély. A világot nem azok viszik előrébb, akik a szabályokat követik. És pláne nem azok, akik írják őket :)

"nem attól lesz vmi jó fantasy, hogy elfek, orkok, vámpírok, törpök szaladgálnak benne;
külfödön egyre inkább szakítanak a tolkieni vonulattal (pl. Méville)"

Erre értettem a külföldit.

Bár nem is értem, mire fel ez a "szabály", hiszen nem csak ilyen tolkien-vonalú fantasykat lehet olvasni itt sem és más site-okon sem. Szóval annyi esze sztem mindenkinek van, hogy tudja, nem csak ilyet lehet írni és nem csak ez a jó.

a blogról:

márpedig egészen pontosan a Karcolatot szólta le, méghozzá úgy, hogy egy itt közölt novellára azt mondta, hogy nagyon rossz, de ezen a site-on még a jobbak közé tartozik...

Sztem a cikkíró nem olvasta az akkor már többszáz noviból álló gyűjteményünket, szóval ez csak egy olyan kijelentés, amit nem tud tényekkel alátámasztani, magyarul üres duma...márpedig üres dumát hallok a tvben eleget, nem akarok még olvasni is. ;)

Ezen cikk alapján én is mondhatnám, hogy milyen rossz kritika, de azon az oldalon még a jobbak közé tartozik...persze én ilyet nem mondok :)

----

So dark the con of man - Mily' sötét az emberi ármány.

k, 2005-12-20 14:19 Jud Lorin

Jud Lorin képe

"Nos, van rá esély. A világot nem azok viszik előrébb, akik a szabályokat követik. És pláne nem azok, akik írják őket" -

jól kiforgattad a szavaim :)
ha senki sem követné a szabályokat, akkor káosz lenne, de ez már botor filozófiai szövegelés
a lényeg: igenis vannak szabályok az írásban, amiket akkor rúghatsz fel, ha már jól megtanultad, különben fennál a veszély (és a kezdőknél MINDIG ez történik), h szétesik az írásod.
az rpg-re írtam ezt az okfejtést, onnan idézek:

"meglehetősen sok kezdő írótól van szerencsém olvasni írásokat, beleértve a sajátjaimat is, és az azokra kapott észrevéteket, kritikákat... bátran állíthatom, h olyan szintű dolgokat, mint ami A fogadós énekében olvasható, EGY SEM produkált. Ez kicsit olyan dolog, h akik nem tudnak rajzolni, festeni, azt gondolják az abszrakt képek láttán, h nah, ilyet én is tudok. De kétlem, h egy "kezdő csóka", ha csak nem is olyan kezdő/zseni az illető, képes lenne megfesteni egy Guernicát, vagy akármilyen jó elvont(abb) képet. Mert hogy van olyan is, és nem hinném, hogy kultúrsznobságra vall, ha vkinek bejön a művészi igénnyel készült abszrakt festészet.
Az a helyzet, hogy ha vki absztrakt képeket akar festeni, akkor előbb meg kell tanulnia pl. az anatómiai szabályokat. Hogy tudja, mit lehet és hogyan elvonatkoztatni. Beagle-nél is ez a helyzet, tökéletesen birtokában van az írás szabályainak, vagy mondjuk Martin, és egyszerűen tudják, melyiket hogy rúgják fel. Ezzel
1. egyedi, rájuk jellemző,
2. ne adj’ Isten művészi írásművet hozzanak össze,
3. ami nem esik szét. Azaz: pl. Martin SoIF-jában hemzsegnek a nevek. „Kezdő csókának” mit mondanak: ne használj olyan sok nevet, mert követhetetlenül sok szereplő szaladgál az írásodban! Martinnál max a buta olvasó veszik el a nevekben - én a családfa-függelékek tanulmányozása nélkül is eligazodtam."

sztem amatőr és szűklátókörű hozzáállás a szabályok elutasítása, h ami szabály, az csak rossz lehet... MIÉRT? hogyan rúgod fel, ha egyszer nem is tudod még alkalmazni?
rossz-e PL. ez a tanács kezdő íróknak:
-"Nem csak az alany és állítmány összeegyeztetésétől [van szó], bár persze az sem árt, sőt. A gördülékenység lényege az ellenőrzés. A gördülékeny írás azt mutatja, hogy ellenőrzésed alatt tartod a szavaidat, mondataidat és bekezdéseidet."
- "Hiszel Istenben? Milyen formában?
Hiszel a szabad akaratban vagy determinista vagy?
A férfiakat szereted? A nőket? A gyerekeket?
Mi a véleményed a házasságról?
Ha meghallod azt a mondatot, hogy „Száz év múlva is minden ugyanilyen lesz”, igaznak, banálisnak vagy hamisnak gondolod?
Mi a legnagyobb boldogság, amit el tudsz képzelni?
Mi a legszörnyűbb szerencsétlenség?
Mi az első? Család, karrier, szabadság?

Ha nem tudsz válaszolni ezekre a kérdésekre, vagy nem vagy biztos magadban, akkor nem vagy érett arra, hogy olyan történeteket írj, amelyek az élet fontosabb témáival foglalkoznak. A legjobb művek erős meggyőződésből fakadnak – bizonytalansággal nem mész semmire. Ha nem ismered a saját véleményedet, hogyan akarsz értékrendet közvetíteni az írásaidban?"

a tények: a boncnokon olvashatod a kritikát, sok-sok magyarázattal. tények. ez nem leszólás, ez a kezdő írók segítsége. mankó. az olyannyira hiányolt visszajelzés.
tudtommal a kritika a szerző beleegyezésével készült, és talán azért választotta asszem editor diaboli azt az adott írást, mert még ezt találta korrektúrára érdemesnek. bizonyosan olvasott onnan többet is, na de, ez mindenkinek szíve joga, h mi tetszik neki, mi nem. a szerkesztők azonban kb. ilyen mércével mérnek a kiadóknál, mint amivel a blog írója, és ez tény...

"Szóval annyi esze sztem mindenkinek van, hogy tudja, nem csak ilyet lehet írni és nem csak ez a jó."
az a tapasztalatom, h ez sajnos nem igaz.

semmi baj azzal, ha vki amatőr író, de akkor ne akarja magát vérprofinak tartani/tartatni, és úgy megsértődni, ha hozzáértőbbektől kap kritikát (mint pl. a boncnok ismeretlen szerkesztője), hogy ez bizony naon amatőr...
állítom, h a boncnokon többet lehet tanulni, mint a karcolaton kapott véleményezésekből (melyek jobbára szemérmes dícséretekben merülnek ki, tisztelet a kivételnek.) de ha ez a site nem írói műhelynek, hanem kölcsönös dícsérőklubnak indult, akkor elnézést a fentiekért, minden bejegyzésem törlendő.

k, 2005-12-20 15:07 Blade

Blade képe

"a boncnokon olvashatod a kritikát, sok-sok magyarázattal. tények. ez nem leszólás, ez a kezdő írók segítsége. mankó. az olyannyira hiányolt visszajelzés.
tudtommal a kritika a szerző beleegyezésével készült, és talán azért választotta asszem editor diaboli azt az adott írást, mert még ezt találta korrektúrára érdemesnek. bizonyosan olvasott onnan többet is, na de, ez mindenkinek szíve joga, h mi tetszik neki, mi nem. a szerkesztők azonban kb. ilyen mércével mérnek a kiadóknál, mint amivel a blog írója, és ez tény..."

Már mondtam, engem nem az adott noviról írt kritika érdekel, hanem a Karc-ra tett megjegyzése.
És igen, lehet, hogy olvasott többet is, de vannak itt olyan művek, melyek simán bekerülhetnének bármely irodalmi lapba, és a tisztelt kritikus pedig csak hajlongana szó nélkül...ezeket a műveket persze nem olvasta.

"semmi baj azzal, ha vki amatőr író, de akkor ne akarja magát vérprofinak tartani/tartatni, és úgy megsértődni, ha hozzáértőbbektől kap kritikát (mint pl. a boncnok ismeretlen szerkesztője), hogy ez bizony naon amatőr..." - kire gondolsz?

"állítom, h a boncnokon többet lehet tanulni, mint a karcolaton kapott véleményezésekből (melyek jobbára szemérmes dícséretekben merülnek ki, tisztelet a kivételnek.) de ha ez a site nem írói műhelynek, hanem kölcsönös dícsérőklubnak indult, akkor elnézést a fentiekért, minden bejegyzésem törlendő." - látod, te is általánosítasz és támadod a Karc-ot, mert olvastál pár véleményt, vagy nem is tudom miért...elég megnézned rem vagy Eve vagy az én hozzászólásaimat, láthatod, hogy nem csak dícsérgetünk...szal nem értem, miért mondod ezt.

----

So dark the con of man - Mily' sötét az emberi ármány.

k, 2005-12-20 15:19 Jud Lorin

Jud Lorin képe

blade, szeretném elolvasni azokat a novellákat, melyek szerinted bármely irodalmi lapba beerülhetnének, és "a tisztelt kritikus pedig csak hajlongana szó nélkül".
nincs olyan mű, ami mindenkinek tetszene. és alavetően, ha egy oldalon van kb 50 alkotó, és ebből 2-3 fő 10ből 1-2 írásai vállalhatók, akkor editor diabolinak igaza van, ha 6-7 x számú novella, de akár EGY után is, ami nagy vszínűség szerint gagyi, azt mondja, köszi szépen, de inkább nem olvasok tovább...

másrészt írtam, h TISZTELET A KIVÉTELNEK és azt is, hogy JOBBÁRA, ezek szerint Te, rem és Eve...? de a többiek véleményezése? ugyanaz, mint a fantasyán...

szóval neveket és címeket légyszives, hadd olvassak, mitnha egy irodalmi lapot olvasnék
DE nem írhatod Eve-t, Tim Shawt, az ő munkáikat ismerem, és ők így is csak 2 fő...

ja, és ha bekerülhetnének azok az illetők, akkor MIÉRT ITT olvashatók, és miért nem a "bármely irodalmi lapban"?

k, 2005-12-20 15:45 Eve Rigel

Eve Rigel képe

Skacok! Igazán örömmel olvasgatom a vitátokat, amelyet talán már nem is neveznék vitának, hanem "építő jellegű" eszmecserének :D
Csak így tovább! :D

k, 2005-12-20 16:02 Blade

Blade képe

Eve: jó, mi? :)

jud: olvasgassál, aztán majdcsak találsz...vár rád 1000 novella, aztán ha mind ismered, akkor beszélünk újra, és lehet, hogy mégis neked lesz igazad ;)

----

So dark the con of man - Mily' sötét az emberi ármány.

k, 2005-12-20 19:10 Jud Lorin

Jud Lorin képe

Blade, akkor másképp fogalmazok. Ajánlj nekem szerzőket, írásokat.
ennyi.
mivel amatőr oldal, elég kicsi az esély, h éppen azokba botlom bele, akik
"bármely irodalmi lapban publikálhatnának"

sze, 2005-12-21 08:35 Blade

Blade képe

Az előbb is ezt mondtad-írtad :)

És most is csak azt mondom: keresgessél, olvasgassál...;)

----

So dark the con of man - Mily' sötét az emberi ármány.

sze, 2005-12-21 12:57 Jud Lorin

Jud Lorin képe

akkor megint átfoglamazom, Blade, írj olyat, ami neked személyes kedvenced.
mások is írhatnának, ki kiét tartja a legjobbnak ezen az oldalon?

sze, 2005-12-21 21:53 Bloody Dora

Bloody Dora képe

Nem vagyok Blade, de mondjuk a Te műveid? ez egy szemérmes dícsérte... Na jó, akkor az enyémek... ez egy szemérmes egoizmus. ;> Bocsi, de sok itt a mű. Legkedvencebb... passz. Komolyan, fogalmam sincs, melyik lenne a legjobb. Vagy egyáltalán melyik mű jó. Erősen szubjektív, de ezt ti már letárgyaltátok.
Szal fogalmam sincs. Majd keresek egyet. a Különlég, igen, az a legjobb :D )
_____________________
Csak én, Bloody Dora, mint azt már megszokhattátok.

cs, 2005-12-22 10:17 Jud Lorin

Jud Lorin képe

akkor ezek szerint egy sincs, ami nyomot hagyott benned???
te régebb óta itt vagy, úgy hiszem, sokkal többet elolvastál, mint én, nem?

és egyre sem emlékszel, amire azt mondod, hmm, ez jó volt, ki a szerző? érdemes figyelni, mikor tesz fel legközelebb írást!
hmm?

cs, 2005-12-22 12:20 Blade

Blade képe

Jud, sztem neked nem volt gyerekszobád :)

----

So dark the con of man - Mily' sötét az emberi ármány.

cs, 2005-12-22 13:04 Jud Lorin

Jud Lorin képe

én nem személyeskedtem, Blade, te se tedd. sajnálom, h nem kaptam választ a kérdéseimre.

cs, 2005-12-22 14:31 Blade

Blade képe

Jud ez egy vicc vót...de majd visszafogom magam :)

----

So dark the con of man - Mily' sötét az emberi ármány.

cs, 2005-12-22 14:33 Blade

Blade képe

Köszi Dóra, de az én műveim rajtam és - ezek szerint - rajtad kívül másnak nem nagyon tetszenek :D...illetve még talán egyvalakinek ;)

----

So dark the con of man - Mily' sötét az emberi ármány.

cs, 2005-12-22 21:16 Eve Rigel

Eve Rigel képe

Nem mondtam volna? Olvassatok Eve Rigelt!
:D :D