Hogyan írjunk kommersz fantasyt?

A kommersz fantasy jó dolog, majdnem olyan jó, mint a kommersz vodka vagy a kevert vegyigyümi pálinka. Egyszerű, de hatásos, öl, butít és nyomorba dönt.

Szóval, kedves karcos-harcosok, ha kedvetek szottyanna egy efféle förmedvény megírására, íme a tanácsaim:

  1. Nevek: mindig használj aposztrófokat és kimondhatatlan hangcsoportokat! Ny'sgaem, Vegh'beel, H'eree Poerkh'oelt - ezek olyan menő és fantasys hangzású nevek, ha ilyeneket aggatsz a szereplőidre, a siker garantált.
  2. Főszereplő: jegyezd meg, kis butám, az olvasó vágyik egy cool hős után, ki menőn cselexik, s nem sután. Vagyis a főhős természetesen daliás, harcedzett, távolba néző s merengő tekintete vagyon, többet tud a kardforgatásról, mint Zorro és Lagardere lovag együttvéve, továbbá sebhelyet visel az arcán - na, nem az orra hiányzik a vérbaj mián, nem is lepra vagy himlő nyomai figyelnek a hősi pofin, épp csak egy vágás, ami még szexisebbé teszi a lovagot.
  3. Népek, fajok: mióta Tolkien papa megírta a gyűrűs sztoriját, kötelező tündéket, elfeket, orkokat, gnómokat, hobbitokat (nem kívánt törlendő) szerepeltetni a kommersz fantasy-történetekben. Ha viszont tombol benned a kreativitás, a trollokat átnevezheted torrl-ra, a gnómokat gnollnak is hívhatod, ezzel megmutatod a világnak, milyen határtalan a fantáziád.
  4. Főgenyó: ő mindig ronda, foghíjas, vérbajos, büdös, kulturálatlan, de legalábbis kisebbrendűségi avagy anyakomplexusban szenved, és el akarja pusztítani a világot (szerényebb genya esetében csak az országot vagy a vidéket). A főgenyó hülye, hiszen ha megsemmisíti a bolygót, ő sem tud hol élni, de ez a kérdés a kommersz fantasyk esetén valahogy sosem válik a cselekmény részévé. A gonosz gonosz, pusztítani akar és slussz. Jellemző továbbá az izomagyú, de harcban használhatatlan bérencek jelenléte a főgenya környezetében, valamint a jelenetenként háromszor-négyszer felharsanó sátáni kacaj.
  5. A leszámolás: ez a főfőfő hatáshunter jelenet, lehetőleg közvetlenül azután történjék, hogy a főgenya elfogta és megkínozta a főhőst (aki a kínzás tetőpontján egy jól irányzott csulával képen trafálta a gonoszt). Ha úgy érzed, a főhős mészár-terminátorrá válásához kevés a motiváció, nyírasd ki a hero legjobb barátját/anyját/apját/szerelmét a főgenyával. Leszámolás közben a szereplők álljanak meg gyakran beszélni, vagdossanak egymás fejéhez bonyolult, barokkos körmondatokat ("Bun'kouh, hiába ölted meg a királyomat s leghűbb testőrét, atyámat, én bosszút veszek rajtad érettük, és visszaállítom a békét Long'Dichk birodalom áldott földjén!"). A végén választhatsz: a főhős simán legyakja a genyót (oppá Rámbó style!), avagy hosszú tusakodás után megbocsát neki ("Nem szennyezem be őseim pengéjét eme hitvány féreg mocsoktól bűzölgő vérével!"). Hogy tökéletes legyen a happy end, a főhős mestere támassza fel a legyilkolt barátot/atyát/kedvest, és hőseink tűnjenek el boldogan ballagva a naplementében.

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

szo, 2013-03-16 10:49 Ovidius

Ovidius képe

Csak a címre reagálnék...
Sehogy.

 

 

 

 

----------------------------------

Minden szélmalom ellenfél!

szo, 2013-03-16 14:19 Arlene C. Dall

Mennyire igaz, nagyon tetszett, bár véleményem szerint újat úgysem lehet alkotni, főleg nem fantasyban... Jókat mulattam olvasás közben :)

szo, 2013-03-16 14:22 Sren

Sren képe

Kihagytad az üde kilencvenes években rögzült tuti módszert: a főhősök sorai közé okvetlen kell egy Lány is. Természetesen fiatal, bögyös, szexi. Külsejét kötelező klisés jelzőhalmozással körülírni, de mert mégiscsak hantazi a műfaj, kell legyen rajta valami különleges: lila, sötétkék vagy hófehér, sőt ezüst haj, és persze más színű szemek, mint ami emberi halandóknál előfordul. És persze varázserő. Épp csak annyi, hogy a kockahasú főhőst nehogy lekörözze.
Szükség van még mágusra is, A mágusra, feltétlenül. És bizonyos körök, fajok bizonyos Rendjeire, kasztokra, papokra.
És a sárkány is fontos, ne feledjük. (Ezúton biztosítom a sárkány-fanokat: semmi bajom a sárkányokkal; bajom azokkal van, akik a kommersszel csontig lejáratják Mesevilág Tűzokádóit.)
Csakis ily módon valósulhat meg a kommersz hantazi minden feltétele.
Morcognék még, de a kommersznek már a kritikájából is kiábrándultam… De régen írtam ilyeneket, fel is köszöntelek eggyel privátban. (Ide nem másolhatom, nem kívánom blamálni a műhelyt, mely azt a bizonyos kommerszet meg is jelentette…)

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

szo, 2013-03-16 17:05 Para Celsus

Para Celsus képe

Ó, igen, harcművészetekben expert bögyös macára, aki leamortizálja a csehó teljes szexista férfiállományát, szükség van! (Meg tolvajok céhére, a ruhaujjakból előcsusszanó tőrökre...)
Amúgy az üzid üresen jött át, pedig már ráizgultam, hogy olvashatom a kritikádat... :P


"The Rainmakeeeer!"

szo, 2013-03-16 17:10 Sren

Sren képe

Ezexerint nem bírja a full html-t, mert a Te üzid is üresen jött... Vagy valaminő kegyetlenül gonosz és atombuta főrossz léptette érvénybe setét mágiáját, nehogy össze tudjunk fogni a kommersz ellen! :D
Nem baj, világíts csak, Lámpa, aztán egyszer majdcsak összejön. Mindenesetre köszönöm. A szándék a lényeg. :)

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

szo, 2013-03-16 22:14 Hantos Norbert

Hantos Norbert képe

Ne feledjük a harcedzett Leányzó bikini-páncélját sem! Mindent a szemnek, semmit a kardnak.

_____________________________________________________________

"Felülhetsz egy sárkány hátára, de ő dönti el, mikor és hogyan szállsz le róla."

k, 2013-03-19 22:56 Okami

Okami képe

Persze azt se felejtsük ki, hogy amint felbukkan a főhős, az über-brutál bunyós csajszi rögtön védtelen nővé változik, akit csak főhősünk menthet meg. Függetlenül attól, hogy noha összepakol egy egymaga egy egész kocsmát, de három börtönőrrel szemben már tehetetlen...

_________________________________
„Költő vagyok én!
Kiáltottam nagy gőggel,
Nem kell nekem kritikus.
Felismertem tehetségem önerővel,
Ki nem ért lírámhoz, annak kuss!”

sze, 2013-03-20 13:13 Ovidius

Ovidius képe

Mint Red Sonja Schwarzival?... :)

 

 

 

 

----------------------------------

Minden szélmalom ellenfél!

cs, 2013-03-21 17:56 Para Celsus

Para Celsus képe

Esetleg Danielle Steel-stílusban könnycsepp gördül végig a főhős izmos és domború mellkasán... az ilyesmitől minden szexi és érdekes hajszínű tünde csajszi elalél.


"The Rainmakeeeer!"

cs, 2013-03-21 18:24 Sren

Sren képe

Oh... Szinte kedvem támad miattatok megnézni egy anno '80-as fantasy(ként aposztrofált) filmet, és nosztalgikusan elmorzsolni pár könnycseppet...
(Jó volt, Okami, vigyorogtam egy hatalmasat! :D)

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

v, 2013-03-17 10:09 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Nono! Azzal csak óvatosan. Minden valamire való regényben kötelező elem a nagymellű hősnő. Enélkül nincs semmi irodalmi értéke a műnek. Hajrá csajok! :)

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

v, 2013-03-17 10:37 Ovidius

Ovidius képe

Tanult barátom helyesen szólt... :)

 

 

 

 

----------------------------------

Minden szélmalom ellenfél!

szo, 2013-03-16 19:46 Hematith

Hematith képe

Eddig jó:) És mi van a másik véglettel?

k, 2013-03-19 20:49 Kaiser

Kaiser képe

Én még hozzátenném azt, hogy természetesen az orkok megváltoztak, ugyanis a kommersz fantasy földjén nem a tolkieni örökség a mérvadó, hanem a rárakódott, több évtized D'nD, Warhammer, és Warcraft. (Sőt még ki tudja, micsodák, én csak az általam behatóbban ismert három világot említettem meg.) Így mára az orkok zöldek lettek, sámánjaik vannak, és még véletlenül sincs közük a tündékhez.
...
És még sorolhatnánk, a valahogy mindig jelenlévő városi őrségtől kezdve, a tavernáig, mint a küldetések felvételének helye, a "nagy utazáson" át, amit a főhősnek meg kell tennie. Aztán ott van még, hogy a "gonoszok" mindig feketét, vagy vöröset hordanak, és vagy eredendő, elemi rosszfiúk, vagy valamilyen nagy trauma után árulták el az "igaz ügyet".
Ha pedig a világ nem a gonosz és a jó örökös párharcán alapul, amit természetesen a jó nyer meg, akkor már mehet is a kukába... :D

_____________________________
"Your only hope, a life charmed black
An empty grin for we cannot turn back
A seeking silence and a creeping lust
The pork-men crackle as they turn to dust"

cs, 2013-03-21 18:09 Kázmér

"Így mára az orkok zöldek lettek,"

Azok nem az ogrék?
Nekem egy kérdés jut eszembe a témával kapcsolatban, amit talán még senki sem boncolgatott: nem a "hogyan, hanem a "minek" az igazi kérdés.

cs, 2013-03-21 18:32 Bloody Dora

Bloody Dora képe

Nem, az orkok tényleg zöldek a fantasy írásokban (de néha vannak feketék még). A "minek? kérdést már régen fejtegették.
http://boncnok.freeblog.hu/categories/miert_irok/
Jó, igaz, itt a hogyant is. De a boncnok mit nem?

_____________________
Dr. Bloody Dora

cs, 2013-03-21 19:20 Kázmér

Látszik, hogy vannak még fehér foltok a fantasy-műveltségem térképén.
:-)

cs, 2013-03-21 18:44 Goston13

Goston13 képe

Jó, most már én is meg merek szólalni. A gondolat tökéletes, tényleg nevetséges néha, mennyire ugyanaz a fantasy történetek nagy része. Ebből fakadóan természetesen akadnak borzalmas darabok, de én mégis kiállok a kommersz fantasyért.
Lehet, hogy a Karc nagy öregjei mind ellene vannak, de hadd vitatkozzak már velük! Szerintem igenis vannak olyan fantasy könyvek, amik követik a fentebb leírt sémákat, és mégis sokan szeretik őket. Példaként fel tudom hozni Terry Brooks Shannara sorozatát, vagy a M.A.G.U.S egyes darabjait (Wayne Chapmen - A halál havában). Nekem igenis tetszettek ezek a könyvek, még akkor is, ha pl. Brooks könyveiről ordít, hogy Tolkien-copy az egész, az utolsó betűig. Semmi újat nem tesz hozzá a jól bevált recepthez, és mégis élvezhető darab.
Vagy csak az én ízlésemmel van baj? Meglehet...:D

"Gyárekek! Ha a dícséretről már lecsúsztunk, a leb*szásér' mér sietnénk haza?" (Bödöcs Tibor életfilozófiája)

cs, 2013-03-21 19:26 Kázmér

"Vagy csak az én ízlésemmel van baj?"
Van, amikor az ember a jól ismert, mindig ugyanolyan McD.... hambit kívánja meg, de ettől még tudja a gasztronómia területén helyi értékén kezelni az ott kapott "valamit".
Ettől még nincs baj az ízlésével, hiszen az ünnepnapoknak is csak úgy van értelme, ha nem minden nap ünnep.

cs, 2013-03-21 21:31 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Én is szeretem a hagyományos fantasyt, nem vagy vele egyedül. De azért mostanra tényleg kívánatosabb az agyonhasznált sablonokat lecserélni, vagy legalább kicsit átalakítani, legyen a regénynek egyénisége.

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

cs, 2013-03-21 21:52 Goston13

Goston13 képe

Ott a pont...ezzel nem lehet vitatkozni. :D

"Gyárekek! Ha a dícséretről már lecsúsztunk, a leb*szásér' mér sietnénk haza?" (Bödöcs Tibor életfilozófiája)

cs, 2013-03-21 21:55 Ovidius

Ovidius képe

Ez tökéletesen igaz. A baj, hogy nem látom, mondjuk az új Fritz Leibert...

 

 

 

 

----------------------------------

Minden szélmalom ellenfél!

p, 2013-03-22 23:28 Kázmér

De a sablonok száma véges.
Hogy a hamburgeres analógiánál maradjak: le lehet cserélni a pufancsot teljes kiörlési császárszemlére, a marhahúst halfilére, az uborkát cinkeszárnyra, a ketchupot ökörnyálra - de aki hamburgert akar enni, az a puffancsba pakolt, marhahúspogácsás, salátás, uborkás, mustáros és kectcsupos verziót fogja keesni. ( Az már más kérdés, hogy az új változat mitöl is lenne hamburger.)

Ja, és még csak nem is szeretem a fantasyt!
.-)

szo, 2013-03-23 09:39 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Viszont, ha a hambi helyett szendvicset eszünk, akkor már-már végtelenek a lehetőségek :) Vagy, hogy stílusos legyek: nézzük a sütit. Na, abból aztán vannak lehetőségek! :)

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

szo, 2013-03-23 09:52 Kázmér

:-)

cs, 2013-03-21 19:29 Kázmér

Talán egy régi Galaktikában volt egy "folyamatábra" arra, hogy hogyan írjunk sci-fit.
( Ha valaki tudja, linkelje be! Köszi!)

De van a témának sci--fis verziója is:
10 írói szabály a rossz sci-fi alkotásához
1. Ne tegyél különbséget tudomány és technika között. Ezek az egyértelmű meghatározások csak megzavarnák a közönségedet, és különben is, mindenki tudja, hogy a tudósok minden idejüket csodálatos masinák barkácsolásával, színes vegyszerek egyik lombikból másikba töltögetésével és különféle tárgyak szórakozásból elkövetett besugárzásával töltik. Minden tudományos kutatás végső célja valami szerkezet megépítése vagy valami mágikus elixír kikotyvasztása. Tudományos körökben elképzelhetetlen, hogy olyan tudós akadjon, aki azzal vesztegeti idejét, hogy a fizika törvényein elmélkedik, s nem valami „termék” jár az eszében — és ez jó darabig így is marad, amíg van még óriásrobot, amit nem építettek meg és ember, akit nem kicsinyítettek le.
2. Ne tégy különbséget hardver és szoftver között. Teljesen egyértelmű, hogy a kettő ugyanaz, és egy tárgy „átprogramozása” egyúttal a fizikai összetételét is megváltoztatja. A kenyérpirítót is át lehet „programozni”, hogy halálos lézersugarakat lövelljen, vagy rád támadjon a kábelével, mint ahogy egy robotot is be lehet „programozni”, hogy húsz méter magasra nőjön. Minden felszerelés, még a legegyszerűbb is, szert tehet a gondolkozás, beszéd vagy mozgás képességére, csupán megfelelő „programozás” kérdése az egész. Ha nem hiszed, nézd meg egyszer Automan sorozatot.
3. A hatás fontosabb a funkciónál és a realitásnál. Magyarul, ha pengén néz ki vagy klassz a hangja, akkor értelme is van. MEGJEGYZÉS: Ez nemcsak a rossz sci-finek, hanem a Csillagok háborújához vagy az Űrszekerekhez hasonló sci-finek, valamint a pszeudo sci-fiknek (minden olyan nem tudományos-fantasztikus történet, amihez ízesítésül sci-fi elemek is járnak, mint például „A Jetson család.”) is LEGFONTOSABB alapszabálya. Ez nem feltétlenül rossz szabály. Valaki valamikor azt mondta George Lucasnak, hogy a légmentes űrben nincsenek hangeffektek. Ma Lucas multimilliomos szórakoztatóipart működtet, míg az a bizonyos illető párologtatót működtet a Tatooine-on.
A harmadik szabály egyik folyománya, hogy kis robbanás nem létezik..
4. A lángelméjű tudósok a tudomány minden ágában tökéletesen otthon vannak. Szakosodás nem létezik. Valószínűleg ezért olyan nehéz tudósnak lenni: mindent meg kell tanulnod. Vegyük például a Gilligan szigetének professzorát: Roy Hinkley professzorról többször állították, hogy tengerbiológus, mégis képes volt rádiót, bambuszból autót, titkos vegyületeket, lézersugarakat és Geiger- számlálókat produkálni. (Mindenre képes volt, kivéve a csónak fenekén befoltozni a lyukat!) Ha jobban belegondolunk, a környék tengeri élővilágát egyáltalán nem tanulmányozta, holott ez volt az, aminek leginkább le kellett volna nyűgöznie.
5. Néha állj elő „közismert” tényekkel, amikről soha senki nem hallott ugyan a történet előtt, de a cselekmény megmagyarázásához tökéletes eszköz. Ez nagyon hasonló ahhoz a módszerhez, amit a szüleink alkalmaztak, amikor öt évesek voltunk. Pl. a Godzilla vs. Megalon című filmben az egyik karakter a film elején megjegyzi, hogy „mindenki” hallott már Seatopia elvszett városáról. Miért… te talán nem?
6. Ne feledd, hogy bármilyen eszköz, amit rövid idő alatt a rendelkezésre álló alapanyagokból összeeszkábálnak, legalább olyan jól, vagy még jobban működik, mint az eredeti szerkezet, amelynek működését utánozni vagy helyettesíteni volt hivatott. Az ember szinte nem is érti, miért nem készítjük fegyvereinket és térugró hajtóműveinket gumiszalagból és rágóból. Ezt a szabályt „MacGyver törvényének” vagy „Doohan-elvnek” is nevezik.
7. Az idegen fajok gyakorlatilag az embereket tükrözik mind kinézetükben, mind kultúrájukban, s csak néhány feltűnő jegy teszi őket megkülönböztethetővé , pl.: zöldek, antennájuk van, nincs humorérzékük, stb. Vagy pedig bogarakra, gyíkokra, macskákra vagy hasonló jól ismert földi állatokra emlékeztetnek (ez lenne a szabály „gumiálarcos toldaléka”.) Általánosságban véve minden idegen lény olyan, mintha a Földről érkezett volna, de gyorsabbak az autóik. (Lásd a 3. szabályt.)
Hasonlóképpen minden földi lakost amerikainak kell tekinteni, kivéve, ha a film Japánban készült.
8. Minden rejtélyes vagy ismeretlen energiaforma (például az… ööö… radioaktív sugárzás) rendelkezik azzal a hatalommal, hogy már létező életformákat bizarr erőkkel ruházzon fel, megnövelje méretüket, vagy feltámassza őket. Próbáld ezt ki a barátaidon; az eredmény több órás megerőltető, de szerencsére rövid mulatság lesz.
9. Ne feledd, hogy a történet kezdetén bemutatott technológia mindig mindenkinek csak bajt okoz, míg a történet közepén és végén felbukkanó technológia mindig megoldja mindenki problémáját. Ezt akár „Bárcsak Kilencven Perccel Később Találtam Volna Fel” jelenségnek is hívhatjuk.
10. Végül, de nem utolsósorban, mindig tartsd szem előtt: minden korábban ismert tudományos törvényszerűség és elv szabadon újraértelmezhető, felülvizsgálható, vagy figyelmen kívül hagyható a történet vagy a fenti szabályok kedvéért.
Kiegészítés: A fenti szabályok mindegyike alárendelhető a 3. és 10. szabálynak.

Természetesen ki kell emelnünk, hogy nem minden történet szükségszerűen borzalmas, amelyik ezeknek a szabályoknak engedelmeskedik; tulajdonképpen sok közülük meglehetősen szórakoztató ostobaság volt. Márpedig azt mindenki tudja, hogy baromságokra szükség van időnként, különben nem találtuk volna fel a tízperces háborút, a férfifodrász-versenyt vagy Kaliforniát.

:-)

k, 2013-04-02 23:28 Dokesz

Dokesz képe

Van helye a formabontó és a klasszikus stílusú műveknek egyaránt. Nagyon nyerő lehet egy teljesen egyedi univerzum kidolgozása! Mindig van új a nap alatt, de lehet boszorkányos ügyességgel összeollózni és ezáltal formabontót alkotni.
Lásd Harry Potter univerzumát. Hát ügyesen össze lett dobva! Rakás közismert klisé új köntösbe öltöztetve, rengeteg jó ötlettel megspékelve aztán csak kapkodja a fejét mindenki.

"Vihar hátán, sasok szárnyán
Hangunk messze elszáll"

v, 2014-06-22 16:29 Voight-Kampff

Voight-Kampff képe

( Lehet, hogy Shren nem erre gondolt, de én ezt a blogot találtam kommersz témában.)

Szóval, a Beteg világ-nál elkezdett párbeszédet itt folytatva:

"messze NEM arra utalt, hogy kifogásolnánk a fantasyt egy alapvetően fantasy-profilú oldalon" Biztos, hogy nem erre utalt, hiszen csak a maga nevében beszélt.
De azt sem mondtam egy szóval sem, hogy Ő lenézné a műfajt. Csupán feltett egy kérdést, hogy "vajh` miért van az, hogy ezeknek az íráskezdeményeknek a zöme "fentezi"?... Vajon mi az a kulturális közeg, amelyben ezek a fiatal szellemek felépülnek?"
Én erre írtam amit írtam.

"Meglehetős fekete-fehér kifejezésmódod viszont ezt a látszatot támogatja. "
Talán írhattál volna a "fekete-fehér" helyett "egyértelműt - kevésbé lenne sértő.
Semmilyen látszatot nem támogatok. Egyszerűen szemet szúrt egy mondat, és kíváncsi voltam, hogy jól értettem-e.
Nézz őszintén magadba: ha azokat a sorokat nem Ovidius írja, akkor sem érted úgy, ahogy én?

"És messze nincs lenézve a filmművészet sem...Írtál már filmkritikát, öreg barátom? Én igen. "
Bocs, de te Ovidius helyett válaszolsz.
Amit ő írt, abból nekem úgy tűnt, hogy az irodalmat a filmművészet fölé helyezi, amivel nincs is semmi gond, hiszen mindenkinek szíve joga a művészeti ágakat rangsorolni. Én csak megjegyeznem, hogy szerintem nincs alá- fölé rendeltség a kettő között.
De mi köze van az Ovidiushoz intézett megjegyzésemhez annak a ténynek, hogy Te írtál már filmkritikát? Nem rólad, nem a Te véleményedről volt szó.

A félreértések elkerülése végett: nem kritizáltam vagy támadtam sem Ovidiust, sem a véleményét! Csupán egy olyan véleménnyel találkoztam, ami más mint az enyém, és szerettem volna megérteni, ezért beszélgetni próbáltam róla.
Hiba volt.
Elnézést!

_______________________________________________________________________________________
"Reggel lett, és még mindig életben voltam.
"Lehet, hogy írok egy regényt" - gondoltam.
És aztán írtam." - Bukowski: Posta

v, 2014-06-22 18:19 Sren

Sren képe

Emlékszem egy régebbi írásra – Ndyé volt – ahol piszkosul összevesztetek a szerzővel, nem ok nélkül: ő a története egyértelműségét támogatta, Te a saját álláspontodat. És emlékszem: az utolsó, amit a vita után, meglehetős elkeseredetten odavágott, az volt: „ember, a nicknevemet se vagy képes normálisan leírni évek óta”. Folyton Nyd-nek írtad. Akkor közétek álltam. Most már értem.
Persze, most felhoznád, hogy én is „Venyizlek”, noha sokadik nicked nem ez. De Te ez vagy: Venyigeszu, akit egykor őszintén tiszteltem (istenem, irigyeltem Obbot, aki „barátjának” nevezett egy kommentben, és telón csitítottam – nos, másvalakit -, emígyen: „nem akar rosszat, hidd el, nem akar rosszat, nyugimár”). És tényleg nem akarsz rosszat. Csak épp úgy hajlítod-görbíted mások szavait, hogy Te jöhess ki belőle ártatlanként. Azután, mint többször is, a „vita” végén lehetséges, hogy „örökre” leszámolsz a Karcolattal mérgedben… Aztán visszajössz, megint más nicken. Ehh… mire ez az egész?
Most megint az van, amit már délután is említettem valahol. A hasonló „én csak kíváncsi voltam”, és minden egyéb tekintetben persze abszolút ártatlan, de azért szemgúvasztóan szőrszálhasogató kommentelők, szabályosan kényszerítitek a közösséget, hogy merevre fésülje és hajlakkozza minden egyes szavát; hogy mindenért előre elnézést kérjen és kényszeresen jegyezze: „bocs, és tisztelet a kivételnek”.

IGEN, akkor is ezt mondtam volna, ha nem Ovidius jegyzi azt a bizonyos kommentet. Ezt mondtam volna az öcsémnek, a fiamnak, és a legjobb barátomnak is, nemhogy Ovidiusnak, akit még csak nem is ismerek személyesen (sajnos). Mert (többek közt) tudvalévő, hogy a legközelebbi társakkal lehet a legjobbat vitázni, mert ez önmagában a legminimálisabbra redukálja a félreértés veszélyét. Nem vagy közel sem hozzám, sem máshoz, nem is törekedsz erre, így hát félreértődtem, naná. Bárki szavait kiforgathatod, ha alapból sem akartad megérteni.

Ovidius! Ha valóban „helyetted” beszéltem, elnézésed kérem.

Venyigeszu, vagy Voight-Kampff: kérlek, fejezzük ezt be. Elbeszélhetünk egymás mellett az idők végezetéig, csak épp semmi értelme.

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

v, 2014-06-22 20:35 Voight-Kampff

Voight-Kampff képe

Rohadjak meg, ha értem miről beszélsz!

"Persze, most felhoznád, hogy én is „Venyizlek”, noha sokadik nicked nem ez."
Mi van?!
Felhoztam egyszer is?

" Csak épp úgy hajlítod-görbíted mások szavait, "
Egy konkrét példát tudnál mutatni erre?

Miért fáj neked egy tiédtől eltérő vélemény?

" Aztán visszajössz, megint más nicken. Ehh… mire ez az egész?"
Poén.
Az a gond veled ( veletek), hogy túl komolyan veszitek magatokat.

"de azért szemgúvasztóan szőrszálhasogató kommentelők, szabályosan kényszerítitek a közösséget, hogy merevre fésülje és hajlakkozza minden egyes szavát; hogy mindenért előre elnézést kérjen és kényszeresen jegyezze:"
Tényleg sajnállak.
Ha Te ezt egy így éled meg, az szomorú.

"Nem vagy közel sem hozzám, sem máshoz, nem is törekedsz erre, így hát félreértődtem, naná."
Édes Istenem...

_______________________________________________________________________________________
"Reggel lett, és még mindig életben voltam.
"Lehet, hogy írok egy regényt" - gondoltam.
És aztán írtam." - Bukowski: Posta

h, 2014-06-23 02:15 Okami

Okami képe

Pedig ez egy egész fasza bejegyzés volt, vicces kommentekkel, meg építő jellegű eszmecserékkel.
Aztán most megint jön ez a puruttyálkodós majomparádé, meg a földbe döngölt önérzetek - jeez! Asszem (egen, csak így parasztosan) ezúttal eltévesztettétek az off-topicot...

_________________________________
„Költő vagyok én!
Kiáltottam nagy gőggel,
Nem kell nekem kritikus.
Felismertem tehetségem önerővel,
Ki nem ért lírámhoz, annak kuss!”

h, 2014-06-23 19:03 Para Celsus

Para Celsus képe

Na igen - én is inkább beszélnék itt mr. műbőrnadrágos Herkules kalandjairól, Xenáról és a "vastag kötelet elvágja, az ember arcát csak meglegyinti" csodafrizbijéről, mint a kommersz-igénytelen-fentezi mintapéldáiról, mint arról, hogy ki, mit, miért, kire sértődött be, mit nem ért, és ha igen, miért nem :P


"The Rainmakeeeer!"

h, 2014-06-23 19:08 Giskard

Giskard képe

"Mikor a régi istenek éltek, hadvezérek és királyok, az összezavarodott nép egy hősért kiáltott. Ő volt Xena!"

----
Ha nem vigyázok, híres író leszek.

h, 2014-06-23 19:16 Para Celsus

Para Celsus képe

MIlyen büdi lehetett a csaj, a mediterrán éghajlaton műbőr szerkóban flangálni... tuti befülledt neki ez meg az :D


"The Rainmakeeeer!"

h, 2014-06-23 19:18 Ovidius

Ovidius képe

Para....Xena hencegnő maori volt.... :D

 

 

 

 

----------------------------------

Minden szélmalom ellenfél!

h, 2014-06-23 19:27 Ovidius

Ovidius képe

Ja, igen..., elfelejtettem hozzátenni, hogy Xéna ikertestvére Xalma volt. Ők voltak ugyanis a Böszmeralda ikrek...

 

 

 

 

----------------------------------

Minden szélmalom ellenfél!

h, 2014-06-23 19:31 Para Celsus

Para Celsus képe

Herr Kules felesége pedig Frau Kules volt, ugyebár :D :D


"The Rainmakeeeer!"

h, 2014-06-23 19:34 Ovidius

Ovidius képe

Igen, jól tudod. Ráadásul a sógorok vamperjek voltak: Lestat, Felstat, és Oldalrastat...

 

 

 

 

----------------------------------

Minden szélmalom ellenfél!

h, 2014-06-23 20:05 Howel

Szóval ciki, ha néztem és még tetszett is? Oké, alig értettem belőle valamit, hiszen kölyök voltam még, de nekem nagyon tetszett az a fegyver. :D

-------------------------------------

"Violence is the last refuge of the incompetent."

"Nincs megvetendőbb gyávaság, mint ha tudjuk, mi a helyes, mégsem tesszük meg."

h, 2014-06-23 20:28 Ovidius

Ovidius képe

Howel... :D
Nem ciki. Én felnőtt fejjel láttam, és tetszett,...néha. Főként Lucy Lawless látványa miatt...
Amiket írtam, az a `90-es évekre vezethető vissza. Ekkor adtak ki egy csomó fantasy és sci-fi paródiát. Fenti idézeteim a Konyak, a barbárból vannak. Ő volt a hümériai barbár, aki egy szép, téli reggelen látta meg a napvilágot, és a napvilág őt. Mindketten elborzadtak... Istenei Króm és Vanádium voltak. Legrettenetesebb támadási módszere karjának felemelése volt, mert ilyenkor a hónaljszaga még egy rinocéroszt is ledöntött a lábáról.

Lassan szokd meg, hogy én egy jó szójátékért eladom a lelkem az ördögnek...

 

 

 

 

----------------------------------

Minden szélmalom ellenfél!

h, 2014-06-23 20:47 Giskard

Giskard képe

Ez nem igaz, mert a szerkó kígyóbőrből van, és mivel ezeknek a csúszómászóknak nem izzad a hónalja, és nem büdös a lába, mágikus védelmet nyújt mindenféle testszag ellen.

----
Ha nem vigyázok, híres író leszek.

h, 2014-06-23 06:59 Roah

Roah képe

Venyi, azt hiszem, értem.
Ovidius azt mondja, nehéz a dolga a szerkesztőknek néha, Sren pedig azt, hogy amit ott Forsaken írt most, az nem fentezi. (Én nem tudom, mitől lesz fentezi egy fentezi, nekem bejött ott az a halozás a beteg szemszögéből.)
Sren sokszor azért írja azt egy írónál, amit, mert arra szeretné sarkallni, amire te is, Venyi, amikor egy kritikát megírsz: hogy jobb és még jobb legyen. Írónként, történetenként váltózóan.
Azt gondolom, hogy Ovidius és Sren ennek okait, a fentezi megírási laposodásának, mikéntjének okait vitatták meg, mi lesz a fiatalokkal kérdőjelével - Ovidius elvárása igen magas, lévén, hogy két könyvtárra való kötet van a fejében. (Egyébként biztosan nem hagyta hidegen Ovidiust Forsaken írása, mert csak baromi ritkán szól hozzá művekhez.)
Sren is és ő is azt mondja, talán a filmek világa az, ami rossz, vagy gyatra irányba terelheti a fiatal szerzőket, negatív, vagy sovány befolyással van rájuk egy sorozat, vagy egy holivúdi mozi. (A magam részéről úgy vélem, is-is, de pont a napokban írták Blade blogjában a Trónok harcának írójáról, hogy pozitívan hatott rá a filmipar; vagy valami ilyesmit. Ember legyen a talpán, aki ezen el tud igazodni. Szóval nézője válogathatja.)
Hogy Sren miért kapta fel a vizet? Jaj, Venyi, az előzmények...az előzmények miatt.
Tudod te is, hogy volt olyan időszakod, hogy...Én ebbe már nem megyek bele, mert néhány dolgot, utólag, visszafelé nézve már másképp látok körülötted, és a magam részéről örültem neki, hogy a minap egy hosszú kritikát olvastam tőled valamilyen Tibor művénél. Hősiesen bevallom, engem már nem érdekel, ha harmincöt avatárod lesz, csak jól legyél. )
Tehát úgy érzem - és ez puszta találgatás, mert mások nevében nem beszélhetek -, hogy gyakran keveredtél mások szemében fölösleges vitába, galibába, és egy idő után úgy tűnhet, más nem is érdekel, csak a balhé. (Nos, ez az, amit bennem sikerült megváltoztatnod. Erről már nem olyan sziklaszilárd a meggyőződésem.)
Sren - és nem csak ő, mások is -, azt hihetik, hogy megint valami ilyesmiről lehet szó.
Értsd meg őt, őket is, Venyi. Kérlek.
Ismered a Juhász meséjét, aki folyton farkas kiáltott? És amikor tényleg jönnek a farkasok, már senki nem hisz neki?
Nekem úgy tűnik, ebben a kérdésben, ami idehozta hármótokat, ez lehet a helyzet, noha azt hiszem, értem, miért nyilatkoztál eltérően Forsaken művénél.
A Karc egyik főprofilja a fentezi írás, annak tanítása, tematikája, egyebe, miért lenne akkora baj, ha pont itt, pont ilyen műfajú történeteteket küldenek be az amatőr szerzők?
A másik dolog, a filmipar Sren szerinti siralmas világa - szerinte egy könyv (Ovidius álláspontja is ez, ha jól értem) sokkal jobban hathatna egy fentezi íróra, mint egy CGI-is, látványra építő film.
Tudom, hogy ez ebben a vitában nem sokat számít, de Srennel beszélgettünk már erről, nem itt, hanem a Spiriten, egy filmkritikája - egy? egy olyan összefoglalója volt, amiben legalább négy alkotást véleményezett és publikált a Lectorban -, kapcsán, aminek egyes részeivel, nézőként, nem értettem egyet. És akkor mi van? Szerintem semmi. Ízlések és elvárások?
Szigorúan szubjektív véleményem, hogy a helyzet abból a szemszögből siralmas, hogy már mindent gépek csinálnak a filmekben, csodálom, hogy színészek alakítják még a karakterek - bár ha az Avatár eszembe jut... -, nagy részét. Nekem hiányoznak a régi, poros effektektek, a rongyos ruhába bújtatott zombik, és sok egyéb, ami például a Dolog című sci-fit oly' naggyá tette.
Szóval ez egy jó téma: fentezi-mitől fentezi egy fentezi, miként érinti ez a mai amatőr írókat és azok tanulását a Karcolaton.

Okosakat tudtok mondani a témában, mindhárman, talán nyitni kellene neki egy blogot, és ott jól megbeszélni.

Hm?

"Áj szi ju..."

http://www.youtube.com/watch?v=3YDz-ftqr1g

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

h, 2014-06-23 16:59 Voight-Kampff

Voight-Kampff képe

Köszi, Roah!

_______________________________________________________________________________________
"Reggel lett, és még mindig életben voltam.
"Lehet, hogy írok egy regényt" - gondoltam.
És aztán írtam." - Bukowski: Posta

cs, 2014-08-21 16:30 menma

menma képe

Jól beugrattál! :) Már azt hittem, hogy erre az angolosított fantasy nyelvre tényleg van valamilyen íratlan törvény, és rejtőzik benne némi logika. Hiába, már a fantasy könyvek is rasszisták. :(

cs, 2014-08-21 17:09 Para Celsus

Para Celsus képe

:) :) :)
Nem, csak a trendeket próbáltam kiparódizálni...


"The Rainmakeeeer!"

cs, 2014-08-21 18:28 menma

menma képe

Fejen találtál minden szöget. :D