Kanok könyv nélkül, avagy tényleg kevesebbet olvasnak-e a férfiak?

A napokban egy könyves portálon böngészve szembetaláltam magam az egyik kiadó felhívásával. "Segítsd a férfit, hogy rátaláljon!"
Itt már felhúztam a szemöldököm kábé a homlokom tetejéig. Nocsak! Mi ez, valami társkereső hirdetés irodalomszeretőknek? Hát túrót, béjbe.

Tüzetesen átolvastam a felhívást, és a szemöldököm csak nem akart visszaszaladni a helyére. A kiadó felhívása a férfiak olvasásra való "visszaszoktatásáról" szól.

De várjunk csak! Miért is kellene "visszaszoktatni" az olvasásra a férfiakat?

A kiadó kommünikéjében tett pár minimum vitatható állítást. Először is, hogy "Az olvasás az elmúlt 25 évben elveszítette a férfiakat. Egyszerűen eltűntek." Csak így, mindenféle lábjegyzet vagy hivatkozás, mindenféle alátámasztó adat nélkül. Továbbá: "A könyvvásárlók óriási többsége nő. A könyvesbolti vásárlókról csak intuitív ismeretünk van, az online rendelések azonban már mutatják a földindulásszerű eltolódást. Az X Kiadó* Facebook oldalának nemek szerinti összetételét számszerűsítve is közzétesszük: követőink 81%-a nő."
Ezen - szerintem cseppet sem reprezentatív - adatok felsorolása után felteszik a patetikus költői kérdést: "most komolyan: mi lesz velünk, mi lesz velünk mint közösséggel, mint társadalommal, ha generációk egész sora nő úgy fel, és éli le az életét, hogy a férfiak többsége egyáltalán nem olvas?"

Na mi lesz? Hogy küzd a kiadó az olvasás népszerűsítéséért?
Természetesen felhívást intéznek először is a nőkhöz, hogy ajánljanak könyveket a férfiaknak - hogy készítsenek az olvasást népszerűsítő mémeket - hogy facebookon is terjesszék a kiadó felhívását (és nevét, khm...), hashtagek segítségével.

Nos, karcos-harcosok? Vélemény, ellenvélemény? Tapasztalatok? Lehet-e valakit, aki másképp szocializálódott, néhány hashtaggel, mémmel és ajánlással rábírni az irodalom szeretetére?
És különben is... Egyáltalán szükség van erre? Tényleg kevesebbet olvasnak a férfiak, vagy a kiadó követte el a mazsolázgatás nevű érvelési hibát?** Netán arról van szó, hogy a nők vásárolnak többet - könyvet is?
Esetleg teljesen tudatos botránykeltés és marketingstratégia állhat a felhívás mögött? (Elvégre az egész hacacáréról csakhamar beszámolt több nagy hírportál - megemlítve persze a kiadó nevét is.)

*Csak azért sem írom le a nevüket, népszerűsítse őket más. Vagy megtalálhatók itt: https://moly.hu/karcok/743003 a felhívással egyetemben.

**Mazsolázgatás: az érvelő az állítását egy önkényesen összeválogatott vagy leszűkített, nem reprezentatív mintával próbálja igazolni. Pl. "bementem egy trafikba, és megkérdeztem mindenkit, hogy dohányzik-e. A válaszok száz százaléka igen volt, tehát a magyar lakosság száz százaléka dohányos"

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

p, 2016-08-12 09:25 Ovidius

Ovidius képe

Megnéztétek a link alatti molyos vitát?...D

 

 

 

 

----------------------------------

Minden szélmalom ellenfél!

p, 2016-08-12 16:16 Dana

Dana képe

Az én párom nagyon sokat olvas, ráadásul komolyabb könyveket, mint én. Szerintem ez a gyerekkorában alakult ki, és szerintem akkor is kell: mennyiség és minőség is -- utóbbi alatt az olvasás minőségét értem, hogy menyire jól olvas valaki.

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

p, 2016-08-12 17:41 Gitáros

Gitáros képe

Ha egy felnőtt férfit úgy kell mindenféle trükkökkel, fogásokkal rávennie egy nőnek, egy csajnak, hogy olvasson, akkor ott ette meg a fene az egészet.
Nem fog sikerülni, mert aki gyerekként nem szerette meg az olvasást, az később már nem fogja, legalábbis olyan szinten nem, ami számottevő lenne.
Sajnos...
A számítógép, az internet még a sokat olvasó embereket - nőket, férfiakat - is elvonja az olvasástól.
Magamon figyeltem meg - ezernél több könyvvel és több tízezer elolvasott újságcikkel a hátam mögött -, hogy mióta rákaptam a "netezésre", azóta sokkal kevesebb papíralakú írást olvasok.
Lehet, hogy ez a jövő, nem tudom...
Csak szomorú vagyok...:)

A gyerekekkel, a fiatalokkal kell megszerettetni az olvasást, talán az az egyetlen megoldás arra, hogy még száz év múlva is olvassanak az emberek - ha lesz még akkor egyáltalán emberiség.
Én még nem is veszem rossz néven ennek a kiadónak a felhívását, ők legalább megpróbálnak valamit.
Csak éppen nem lehet tudni, mennyire dolgoznak pontos adatokkal, mennyire vonnak le helyes következtetéseket a tapasztalataikból, és mennyire jó az ötlet, amivel olvasásra próbálják rávenni a férfiakat.
Az, hogy ebben a nők segítségét kérik, az számomra inkább egy bulvárízű próbálkozás, semmint egy komoly ötlet. De egynek elmegy...D

Miki

p, 2016-08-12 18:21 bupber 81-Szomb...

Szerintem az a 81% rendben van. Akár merre ütöm orrom a netten, molyosok, bétázók stb. az arány ugyanaz. Néhány kiértékelőt is olvastam pályázatok lezárása után. Kb. 142 résztvevőből, úgy 29 a férfi, aztán első három-négy közt kettő.
Ma rengeteg könyv jelenik meg – kis példányszám, erősen rikító színek és egy részüknek egyenesen a szőkék a célközönségük. A férfi, ha van a közelében, antikváriumból, bolhapiacról vásárol és legtöbbször egy adott írót keres.
Bizonyos belkörű társaság hat-hét regényt tart számon, ami magyar szerzőtől megjelent az utóbbi negyedszázadban. A Magyar Írószövetségnek ezer-valamennyi tagja van, háromnegyede költő, a nem verses kötetek nagy része pedig tanulmány.
D. szerint idővel megkopik a divat, szerintem nem. Pont valamelyik nap beszéltünk a jelenségről, nem írom le, de sajna, csak negatív megállapítások hangzottak el.

szo, 2016-08-13 08:45 Para Celsus

Para Celsus képe

Tényleg van különbség a nők javára olvasás terén, de ez a 80-20%-os megoszlás minimum légből kapott és nem reprezentatív. OECD-tagállamok tekintetében itt ez a felmérés:
http://www.oecdobserver.org/news/fullstory.php/aid/653/Girls_read_more_t...
http://www.pewinternet.org/2014/01/16/a-snapshot-of-reading-in-america-i...

Ez azonban aligha holmi kulturális apokalipszis eredménye - egyszerűen arról van szó, hogy pl. a legfelfutottabb bestsellerek közt keresgélve talán a Harry Potterig kell visszamenni, hogy uniszex témát találj. Utána a Twilight, a Szürke ötven hány-nyalata, Csillagainkban a hiba, Éhezők viadala stb. stb. mind a nőket célozta meg. A difi valószínűleg a YA/NA konjunktúra eredménye többek között. A vásárlásbeli különbségek pedig abból is adódnak, hogy sok családban még mindig a nők intézik a vásárlásokat - akár könyvek terén is.

http://epitojelleg.blogspot.hu/2016/07/mi-helyzet-az-olvasassal-avagy-az...


"The Rainmakeeeer!"

szo, 2016-08-13 12:35 bupber 81-Szomb...

Érdekesek a grafikonok. A saját tapasztalatom – nem tudom mennyire reprezentatív – a hetvenes évek közepéről az, hogy az akkori negyvenes lélekszámú gimis osztályból úgy hét-nyolc fiúval tudtam olvasásról, könyvről beszélgetni, és tudtommal a lányok közül csak kettő-három olvasott még valamit a kötelezőn kívül.
A családban is – szüleim generációja még sokgyerekes családból való volt, a közeli rokonság harminc fő fölé emelkedett, és gyakran összeült egy esemény alkalmával – a férfiakat hallottam könyvekről, leginkább írókról beszélgetni, de a női személyt soha. (ők még cselédek is voltak az uraságoknál)
A könyves üzletekben még fele-fele arányra emlékszem, de a könyvtárban kilencven százalék volt a fiú, férfi.
Ez mára lényegesen megváltozott, ami örvendetes. Hogy Magyarországon a nők több mint fele naponta olvas – amint a felmérésből kiderült –, az egy nagyon jó dolog. (ha igaz)
Azt a különbséget, amit fentebb ecseteltem, a társadalmi felépítés, annak befolyása eredményezte. Ma nagy számban vannak olyan nők, a jobb életfeltételeknek köszönhetően, akik sokkal könnyebben tudnak időt szakítani az olvasásra, mint a vele egykorú férfiak. Sőt, szerintem az utóbbi ötven év társadalmi, gazdasági stb. evolúciója automatikusan magával hozta ezt.

p, 2016-08-12 20:27 Ovidius

Ovidius képe

Nem tudom, hogy karcolatos barátaim elolvasták-e a Molyon generált vitát. Tegnap késő este, amikor beírtam, éppen száztíz (hoppá...százhatvan) hozzászólás volt fenn. Sajnos, elég későn találkoztam ezzel a karccal, éppen Para fenti blogja alapján. Szóval nagyon fura volt, amit a kiadó csinált.
Nem is az elsődleges tartalmi céllal volt a bajom. Átlátszó, tenyérbemászó marketingfogás az egész. Megszoktuk, hozzátartozik korunk fogásaihoz.

Az első hiba részükről a megközelítés pongyolasága volt. Az olvasás, mint általános fogalom, nem azonos a bármilyen szinten megfogalmazható szépirodalommal. sokkal több annál, mert tágabb fogalom. Az olvasás általánosan az emberi kultúra kommunikációs igényének technikai megoldása, amelyet információközlési okokból talált fel. Ez mindent takar, amit kell.

A második hiba felhívási formával volt. Nem szoktam foglalkozni, főleg szórakozni a szexista témákkal. Eddigi életem során egyértelműnek tűnt (és tűnik most is), hogy az ember egy egység, amelyben feladatát nemi kétalakúságukban, nő és férfi egyaránt azonos értékkel képvisel.
A kezdeményezés -- mozgalom -- marketing okokból félrecsúszva a fősodortól, (akarva-akaratlanul) genderkérdést csinált egy, a kultúránk szempontjából perdöntő kérdésből.

A művelődést elősegítő olvasás ugyanis az emberi kultúra legfontosabb építő-alkotó elemei közé tartozik. Az írott kulturális alkotások enigmák, amelyekből minden egyes olvasó úgy építi fel az író által felvázolt világot, hogy egy kódrendszert használ. Már ennek a kódrendszernek a kulcsát kicsiszolni minden emberi egyed számára, életre szóló bonyolult feladat.

A modern technika kínálta lehetőségek veszélybe sodorhatják ezt a kulturális építő elvet.
Más megközelítések, más preferenciák jelentek meg, és kevesebb gondolkodást, több emóciót kívánó módszerek alakultak ki, és még hoztak magukkal egy hatalmas veszélyt.
Az emberi intellektust kikerülő, befolyásoló módszerek a kritikai szellem eltörlésével járhatnak együtt.
Ennek eredménye az a szépirodalmi színvonal is, amit sokan elvetnek, de ami sok fiatal elmét csapdájába csal. Ezt pedig irgalmatlanul meglovagolják az elsőrendű gazdasági-pénzügyi érdekek, egyben komolyan befolyásolva kultúránk irányát. Óriási bajnak tartom.

Tehát zárásul egy molyos mondatom: "Az olvasás és a hülyeség gendersemleges"...

 

 

 

 

----------------------------------

Minden szélmalom ellenfél!

szo, 2016-08-13 08:44 Para Celsus

Para Celsus képe

Nem azért a húsz fillérért, de megnéztem, milyen könyveket jelentet meg a kiadó, mert ugye azért a kínálat determinálja a keresletet. A kiadó tíz legfrissebb könyve közt szerepelt Szurovecz "Gyémántfiú" Kitti legújabb opusa, Paulo Coelho új könyve, két tipikus regény az "önmegvalósító szingli nő pszichopata fazonnal kavar" langymeleg szoft-pornó-kategóriából, illetve a Határtalan szerelem Párizsban c. kötet, ami szintén nem a maszkulin olvasók figyelmére tarthat igényt. Írd és mondd, tíz kötetből kettő volt, amit egyáltalán elolvastam volna.

Tehát a kiadó fals adatokból dolgozik. Egyrészt a facebook-követőket összekeveri a tényleges vásárlókkal, másrészt női zsánerekre szakosodott kiadóként a náluk jelentkező nemi eltolódást általános jellegűnek és érvényűnek tekinti (mazsolázgatás). A fals adatokból hibás következtetést von le - mivel náluk kevés a férfiolvasó (nem is értem, miért nem akarnak a férfiak Szurovecz Kittit olvasni), ezért úgy vélik, en bloc kevés férfi olvas. Az elbaltázott következtetésre pedig - bocsánat a szóért - idióta megoldást kínál: hashtagekkel és mémekkel vezessék vissza a férfiakat az olvasáshoz.

Igazából hatalmas bakot lőtt a kiadó - amit művelnek, az sértő mindenkire nézve. A nőjogi mozgalmaknak próbálnak benyalni, hogy felhasználhassák őket a saját, önös marketingcéljaikra, de eközben a legsötétebben kiforgatott, legrosszabb módon értelmezett genderideológiát szajkózzák, amivel épp a nőjogi mozgalmakat járatják le - sértő a férfiakra nézve, mivel kulturálatlan vadbarbároknak tekintik őket, csak mert nem olvasnak Coelhót és Sz. Kittit - sértő en bloc az olvasóközönségre nézve, mert egyszerűen hülyének tekintik őket - olyan hülyéknek, akik nincsenek tisztában azzal, hogy az olvasás megszeret(tet)ése hosszú, szocializációs folyamat, gyerekkorban kezdődik, és amit néhány mém aligha változtathat meg.

(Persze azon felforrt az agyvizem, hogy akadtak, akik ebben is csak a "megint a nőkre lőcsölnék a terhet, hogy segítsék a privilegizált férfiakat" olvasatot találták meg :D )


"The Rainmakeeeer!"

v, 2016-08-14 07:10 Roah

Roah képe

Remek.
Erre szoktam kategorikusan azt mondani: ízléstelen marketing. Vagy csak szimplán ostoba. Igen, az - mert még spekulatívnak sem lehet nevezni azt, amikor nem reális adatokból dolgoznak, nem, még csak manipulatívnak sem.

Már csak ezért sem tudom komolyan venni.

A másik az, hogy a környezetem férfitagjának mindegyike olvas.
Felém eleve a kezdetek is...Édesapám volt a leggigászibb könyvfaló, akit valaha ismertem. Könyvet könyvel. Könyv-könyv-könyv.

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

p, 2016-08-26 19:04 Kentaur

Kentaur képe

Ez egy akkora marhaság, hogy arra nincs is kifejezés. Egyszerűen arról van szó, hogy minden piacon a nők a célközönség. Bemész egy férfiruha-boltba, és azt látod, hogy van minimum 3-5 nő, aki épp a pasijának/férjének/felnőtt fiának/bátyjának válogat valamit. Fordítva egy darab pasit nem látsz ilyen helyzetben. Itt is erről van szó. A nőkkel jól lehet reklámozni, mert beugranak a lelkesítő akcióknak, és szívesen vásárolnak bárkinek.

Mondhatnám, hogy ugyanannyi férfit ismerek, aki szeret olvasni, mint nőt, de az én mintám bevallom, nem túl reprezentatív. Mivelhogy csak olyan embereket ismerek, akik szeretnek olvasni. Ha ismerkedés során kiderül, hogy nem szeret olvasni (első három kérdésemben szerepelni fog valami olvasással kapcsolatos kérdés), akkor feltűnésmentesen arrébb húzódok, majd kis idő mulva eszembe jut, hogy égve hagytam a villanytűzhelyen a gázt, és ezért sajnos mennem kell. Most.

----------------------------------------------------------------------------

"L'homme n'est rien, l'oeuvre – tout." (Az ember semmi, a mű – minden.) Gustave Flaubert.