Regényrészlet helyett Elbeszélések

 Kedves Olvasók, Írók, Felhasználók!

 

Ezúton értesítünk mindenkit, hogy a Karcolaton megszűnik a Regényrészlet-kategória.

Okai közismertek. Ezzel a szekcióval évek óta egy helyben járunk. Túl azon, hogy egyszerűen megjelenít, nem nyújt érdemi segítséget az írók számára.

Természetesen továbbra is lehetőséget biztosítunk írásra-olvasásra a hosszabb történetek kedvelőinek. A Regényrészlet helyett Elbeszélés kategória kerül az oldalra, melybe meghatározott maximum karakterszámú, kizárólag befejezett írásműveket várunk.

Elbeszélés alatt olyan hosszabb novellákat, történeteket értünk, melyeket hosszuk miatt két vagy több (maximum hat) részre kell tagolni. Sokatoknak ismerős lehet mindez, vannak is már többrészes, befejezett művek az oldalon.

Az Elbeszélés kategóriába való feltöltést ugyanúgy kérjük, mint az említett műveknél: feltöltés részenként (egy nap csak egy rész), és a mű címében értelemszerűen jelölni, hányadik is az aktuális rész.

Különbség lesz viszont az eddigiekhez képest egy új kérés. Aki ebbe a kategóriába küld be, azt megkérjük: a szerkesztőség email-címére a feltöltéssel egy időben csatolja a komplett dokumentumot, hogy meggyőződhessünk a befejezettségről. A levél Tárgy mezőjében kérjük feltüntetni: Elbeszélés; a levélben a szerző Karcolatos felhasználónevét és a mű címét.

A részeket ugyanúgy a szerző tölti fel az oldalra, mint a novellákat. Az egyes részek legyenek arányosak, vagyis ne legyen az egyik tíz oldal, míg a másikba így csak fél oldalnyi tartalom jut. Emellett kérjük, ügyeljetek a tartalomhoz illeszkedő tördelésre: ne vágjatok félbe egy jelenetet csak azért, mert ott van vége a negyedik oldalnak. Javasoljuk, hogy az egyes részek legalább kettő, maximum tíz oldal terjedelműek legyenek.

A mű terjedelme ne haladja meg a 25, legfeljebb 30 normál Word oldalt. (Kb. 60-90000 karakter szóközökkel.)

Figyelem! Ha a mű nem felel meg az elbeszélés feltételeinek és szabályainak, illetve visszaél azokkal, nem fog megjelenni az oldalon. Nem szerepeltetünk ál-írásokat, ezzel ugyanis azoktól vennénk el az esélyt, akik komolyan veszik a történetírást.

A csatolmányokra a szerzői jogok védelmében értelemszerűen vonatkozik mindaz, ami az Etikett menüpontban ezzel kapcsolatban olvasható.

Címünk: szerk@karcolat.hu

A Regényrészlet-szekcióban található írások továbbra is olvashatóak maradnak, feltöltéskor viszont a Regényrészlet már nem választható ki szülőoldalként. Mivel azonban a szerkesztőség tölthet fel ide írást, nem zárkózunk el attól, hogy gyakorlott írók már megjelent, vagy megjelenésre váró regényeiből (amennyiben a kiadó hozzájárul) részletet közöljünk – magyarán, arra használjuk a szekciót, amire való.

*

Döntésünkről bővebben, annak, akit érdekel.

Az évek során mindig is volt egy félreértés a felhasználók és a Karcolatot szakmai szinten használó, gyakorlottabb írók között arról, hogy mi is a regény.

A regény pontos definícióját bárki megtalálhatja irodalmi műfajokkal foglalkozó honlapokon. Itt csak ennyit mondanánk: a regény NEM a Prológus és Vége felirat közé öntött, hosszú fejezetekre tagolt történet, melyet regénynek inkább csak hossza, és nem irodalmi műfaja okán neveznek. A regény tudatosan alkalmazott írástechnikával, stilisztikai, szemantikai és egyéb nyelvtani szabályok figyelembevételével, többnyire kiforrott, beállt stílussal, áttekinthető irodalmi módszerekkel megírt, gondosan felépített és szerkesztett írásmű.

Utóbbit – tisztelet a kivételnek – nem mondhatjuk el a Regényrészlet-kategóriába feltöltött művek nagy részéről.

A Karcolat.hu azért jött létre, hogy lehetőségeihez mérten segítse a kezdő és a gyakorlottabb amatőr írókat. Ezt a Regényrészlettel – főleg kezdő vagy kevésbé tapasztalt írókkal – nem, vagy csak néhány százalék erejéig tudtuk megvalósítani.

Egy regényírónak ne kelljen már elmagyarázni, mik a gyerekcipő-hibák; mi a központozás, a vesszőhiba, mi a mondatzáró írásjelek szerepe, mik a közbevetések szabályai, mi a szemszögváltás, hogyan is használjuk az igeidőket és így tovább. Főként, mivel ezután jön még a „neheze”: a történeti dinamika, logikai felépítés és a történetvezetés, hogyan írjon párbeszédeket, hogyan fogalmazzon változatosan, miért ne használjon kliséket, tipizálható karaktereket és módszereket. Miért írjon rövid műveket, miért kezdjen novellával.

Regényrészletet ráadásul a legjobb igyekezet mellett sem lehet érdemben elemezni, mivel egy kiragadott részletből nem ismerjük meg a történetet.

Ugyanígy, amikor a rövid történetek mellett érvelünk, ne legyen falra hányt borsó a szerkesztők és az oldalon dolgozó tapasztaltabb írók állandó intése: írjatok rövideket, mert ezen keresztül lényegesen könnyebben és gyorsabban sajátítjátok el a megfelelő írástechnikát, márpedig amíg az nincs a helyén, nem érdemes nekifogni egy regénynek.

Az Elbeszélés egészséges lépcsőfok lesz a novella és a regény között. Így a tapasztaltabb íróknak sem kell lemondani hosszabb történeteik közléséről, kezdő íróink pedig jó eséllyel belátják, hogy célszerűbb lesz a történetírást úgy elkezdeni, ahogy a gyakorlottabbak jóindulatúan tanácsolják.

Reméljük, hogy egyetértetek a döntésünkkel. Készséggel állunk kérdéseitek, észrevételeitek elébe, mint mindig.

További jó munkát a Karcon!

 

A Szerkesztőség

 

 

 

 

 

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

k, 2013-02-26 10:49 Kentaur

Kentaur képe

Jó döntés, ideje volt.
Értem én, hogy az írásról mindenkinek a könyv-regényírás jut az eszébe, anno én is elkezdtem írni "a könyvem", szerencsére hamar beláttam, hogy jobb lesz csak jó hosszú novellát csinálni belőle, és azt se mutogatni nyilvánosan.
:-D
Ezen a ráébredésen sokan átesnek (jobb esetben, rosszabb esetben valami fizetős kiadó addig szerkeszti míg kinyomtathatja és az író örökre elveszik az egykötetes ponyva sötét bugyrában) , de ne ezzel legyen tele a Karc, valóban értelmetlen volt.

----------------------------------------------------------------------------

"fiatal író jelentkezett, mondanám meg neki, van-e tehetsége... Meg fogja tudni tőlem, hogy igenis van tehetsége, éppen azért hagyja abba, sürgősen, az idő alkalmatlan."

k, 2013-02-26 16:25 Sren

Sren képe

Régóta tervben volt már, most jutottunk el odáig, hogy megvalósítsuk. Sok mindent kellett dekázgatni, végül ez lett az aranyközép… olyasmi, ami mindenkinek javára válhat, kezdőknek, haladóknak egyaránt.

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

k, 2013-02-26 17:14 Kelvin

Kelvin képe

Ez olyan jó ötlet, mintha segítettem volna megszülni. :)

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

k, 2013-02-26 18:00 Bloody Dora

Bloody Dora képe

:)
(Gondolkozunk még, hogy a Horrort átnevezzük "Kelvin kedvenc kategóriája" névre, mert az olyan szépen alliterál.)

_____________________
Dr. Bloody Dora

k, 2013-02-26 18:30 Ovidius

Ovidius képe

"Ugyanígy, amikor a rövid történetek mellett érvelünk, ne legyen falra hányt borsó a szerkesztők és az oldalon dolgozó tapasztaltabb írók állandó intése: írjatok rövideket, mert ezen keresztül lényegesen könnyebben és gyorsabban sajátítjátok el a megfelelő írástechnikát, márpedig amíg az nincs a helyén, nem érdemes nekifogni egy regénynek."

Tökéletes igény.

Arról nem is beszélve, hogy JÓ rövid történetet írni mennyivel nehezebb, mint hosszút... :)

Lehet, hogy meglepő, de idetartozónak gondolom...
Mint köztudott a vicc alkotásként a dráma műfajába tartozik (vö. Ember Mária). Sehol, sem a próza, sem a dráma, sem pedig a líra műfajában nem lehet akkorát bukni, mint egy rosszul megalkotott (és előadott...) vicc esetében.

 

 

 

 

----------------------------------

Minden szélmalom ellenfél!

k, 2013-02-26 19:10 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Én is üdvözlöm ezt a változást. Már sokkal korábban kellett volna. Semmi haszna nem volt ennek a kategóriának.

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

k, 2013-02-26 19:40 Hantos Norbert

Hantos Norbert képe

Ötlet: Hooraay!
Baki: elírás a mellékelt pdf-ben. "páldául húsz oldal"

_____________________________________________________________

"Felülhetsz egy sárkány hátára, de ő dönti el, mikor és hogyan szállsz le róla."

k, 2013-02-26 20:31 Bloody Dora

Bloody Dora képe

Á, igen, ezt kerestem, de nem találtam sehol, hol van az elütés. Köszi!

_____________________
Dr. Bloody Dora

sze, 2013-02-27 15:48 Sren

Sren képe

Szia, Kék Sárkány! Hát tudod, nem bánnám, ha gyakrabban tévednél erre henteskedni. :D

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

sze, 2013-02-27 20:05 Hantos Norbert

Hantos Norbert képe

Ha hiszed, ha nem, szinte minden nap erre nézek, de inkább csak csendes megfigyelőként.

_____________________________________________________________

"Felülhetsz egy sárkány hátára, de ő dönti el, mikor és hogyan szállsz le róla."

sze, 2013-02-27 16:30 GColt

Nagyon jó, pont ilyenen dolgozom 8)
Már amikor nem a WoT megy...
Tovább lobbiznék a krimi és a thriller kategóriákért 8)

*****

- Nincs olyan, hogy sürgős, olyan van, hogy későn szóltál...

sze, 2013-02-27 18:28 Sepi

Üdv mindenkinek!

Előre bocsájtom, hogy nem kötekedni akarok. Tökéletesen tiszteletben tartom a szerkesztők azon jogát, hogy ilyen döntéseket hozzanak.
Nem is érint a dolog, mert eddig sem tettem, ezután sem szándékoztam regényrészleteket feltölteni.
Csupán leírom, hogy mi a véleményem a lépésről. Lehet akár vitaindítónak is tekinteni, lehet úgy tekinteni, mint az ördög ügyvédjének a megszólalására a sok azonos vélemény között.
Nos, szerintem ez csak részben helyes döntés.
Az jó, hogy létrejött egy új kategória a hosszabb, részletekben feltölthető műveknek. Ezt üdvözlöm.
Anarcho-liberálisként azonban zsigerből ellene vagyok minden öncélú korlátozásnak. Egyszerűen nem értem, hogy miért kell korlátozni valakinek azt a lehetőségét, hogy ha ő regényt ír, akkor annak egy részletével kapcsolatban kérjen visszajelzést, segítséget.
Elvileg a Karcolat deklarált célja a kezdők segítése. Hol van az leírva, hogy aki elkezd írni, annak novellákkal kell kezdenie? Aki akarja, miért ne kezdhetne regénnyel? Úgysem lesz belőle semmi, de ha ő ahhoz érez ihletet, akkor annak írása során ugyanúgy fejlődhet, mint ha írna 100 kidobandó novellát. Nem mindegy, hogy valaki a helyes ecsetkezelést akvarellel vagy olajfestékkel tanulja meg? Nem mindegy, hogy a helyes akkordfogást pop- vagy rockzene gyakorlása során tanulja meg?
Bizonyos szempontból a novella egy sokkal nehezebb műfaj, mint a regényírás.
Annak, aki valóban segíteni akar, miért nem mindegy, hogy pld. a központozási hibákra egy novella vagy egy regényrészlet kapcsán hívja fel a figyelmet?
Nem érzem komoly érvnek, hogy „azért nem lehet komoly véleményt mondani, mert nem ismerjük a történetet”. És akkor mi van? Ettől még számtalan hibára fel lehet hívni a figyelmet, lehet segíteni, hogy mi az erőssége mi a gyengéje. Nem arról van szó, hogy pár oldal alapján kell súlyos anyagi kockázattal járó döntést hozni, hogy kiadjuk-e a regényt. Egyébként sem hiszem, hogy magának a történetnek a kritika tárgyát kellene képeznie – pláne egy olyan fórumon, ahol a segítség a cél.
Egyszerűen nem értem, miért kellett ezt a lehetőséget elvenni, hiszen sem több, sem kevesebb dolga nem volt egy regényrészlettel azt „kitevő” szerkesztőnek, mint bármelyik másik írással. ( Pláne, hogy korántsem ritka az olyan szerkesztői „első komment”, hogy „kiteszem, majd biztos jön valaki, aki kiírja a hibalistát…”)
Aki meg akarta, az véleményezhette.

Ennyi.
Még egyszer leírom: tudom, hogy ez csak egy vélemény, nem is értékelem túl a súlyát, és nem akartam senkit megbántani.

Sepi

sze, 2013-02-27 18:56 Kelvin

Kelvin képe

Marha unalmas örökké visszadobálni a regényrészleteket, mert ha hiszed, ha nem, a beérkezők fele az. Ráadásul olvashatatlan, hibáktól hemzsegő, népies nevén: szar. Természetesen mindenki azt ír, amit akar, de ha segítséget kér a szerkesztőktől, akkor fogadja meg a tanácsot, és ne lásson neki egy 200ezer karakteres regénynek, ha még a nevét se képes rendesen leírni. Egyébként meg van helyette Elbeszélés, ha valaki annyira regényt akar írni, akkor akár meg is próbálhatja egy 90ezres elbeszéléssel. Ja, hogy meg kéne írni az egészet? :) Nehéz szakma ez. A regényrészlet eddig sem azt jelentette, hogy bárki felb@szhat egy valamilyen szöveget, aminél ha a helyesírást emelik ki, akkor hisztizik, hogy a történetet nézzék, ha meg a történetet, akkor azért nyávog, mert ez csak egy részlet.
Az volt a baj ezzel a kategóriával, hogy a szerzőn kívül senkit se érdekelt, viszont agyfaszt kaptak tőle a szerkesztők. Na, ezért ugrott.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

sze, 2013-02-27 19:39 Sepi

Szia Kelvin!

Értem.

Sepi

cs, 2013-02-28 16:43 Bloody Dora

Bloody Dora képe

Sren már válaszolt szépen hosszan, így tudhatod, mikor zöldborsópüré az ő agya. Amikor én leledzek ilyen állapotban, általában céltalan és idióta kommenteket írok, amiket szerencsére törölök, vagy legalább nem küldök el. Tegnap három ilyennek futottam neki, de bíztam abban, hogy Sren mára úgyis leírja azt, amit én szeretnék, de sokkal jobban, így nekem minek. Bár így kimaradt az az elmés megállapításom, hogy Kelvinnel a vitát igen gyorsan lerendeztétek.
Ám ez nem is lehetett volna máshogy. Kelvinnek vagy igaza van - és akkor nem vitázol vele, mert neki van igaza és slussz -, vagy nincs, de ha ehhez ragaszkodsz, akkor bezár a pincébe. Minden nap, mikor leviszi a májkrémes kenyér adagodat, megjegyzi, hány nap van még a hétvégéig. Nem tudom, akkor mi történhet, elmesélése alapján eddig péntek délután májkrémeskenyéridőben mindenki feladta.
Szóval ezt nem akartam elmondani, egyrészről így is véget ért a vita, másrészről Kelvin megharagszik, hogy kiadtam a titkát, harmadrészt ez már off. De most úgy érzem, fontos, hogy én is hozzászóljak a témához.
Illetve Sren tanácsát is fogadd meg: tényleg olvass nyitott szemmel. Csukott szemmel is lehet, de nehéz követni a cselekményt.

Nekem tetszik az ördög ügyvédje szerep, de menj fel a gyakorikérdések.hu-ra, és nézd meg a "véleményezzétek a könyvemet" kérdéseket. Borzadj el. Nézd meg a sikerkönyveket (eladási példányszámmal). Borzadj el megint. Érezd úgy, hogy az egész karc nem ér semmit. Buzogjon fel benned a szorgalom és a segítőkészség, hogy most megreformálod legalább a hazai amatőr irodalmat. Ez az, így a jó! Most ülj le írni, ilyenkor remekül lehet. (A végeredmény nem feltétlenül lesz a legjobb, de te királyul fogod érezni magad.)

_____________________
Dr. Bloody Dora

cs, 2013-02-28 17:00 Kelvin

Kelvin képe

Erre mit lehet írni? :D

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

cs, 2013-02-28 17:01 Sren

Sren képe

A zöldborsópüré finomabb, mint a májkrémes kenyér, de míg utóbbit képzett toxikológus gyártja (bocs, Kelvin), addig előbbit simán csak én, ami azzal jár, hogy az ember már csak olyan kommenteket bír írni, hogy "Süsüzni mentem - Vadkörte", vagy "Átmentem a köztudatba, később leszek".
Off és vita vége, tényleg. A széphosszúság helyett megcsinálhattam volna ez idő alatt három másik beküldést... Lehet kövezni. Inkább, mint gyakorikérdésekre járni (az mazochizmus!). :D

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

cs, 2013-02-28 18:58 Sepi

Szia Dóra!

"Illetve Sren tanácsát is fogadd meg: tényleg olvass nyitott szemmel. Csukott szemmel is lehet, de nehéz követni a cselekményt."
:-)

"Érezd úgy, hogy az egész karc nem ér semmit. "
Nem érzem így.
Írtam, hogy nem érint a döntés, csupán a véleményemet írtam le.
Eszembe sem jutott ide ( vagy máshova) regényrészletet feltölteni.

Azt azonban nem hiszem, hogy csak az a két véglet létezne, hogy valami vagy nem ér semmit, vagy minden kifogástalan benne.

Sepi

cs, 2013-02-28 11:51 Sren

Sren képe

Túl azon, amit a cikkben elmondtunk, és azon is, hogy Kelvinnek teljesen igaza van, hadd fűzzek még hozzá még valamit.
Nem kibaltázni akarunk a kezdő írókkal, de tény, sokan közülük kifejezetten szeretnek hosszúakat írni: „regényeket”, sőt sorozatokat. Ám tegyék, lelkük rajta – de számukra ott vannak más műhelyek, blogok, publikációs oldalak tömkelege. Nem maradnak lehetőségek nélkül, viszont megmenekülnek az óhatatlan csalódástól, amikor a Karcra érkezvén kiderül: ez bizony nem csak publikációs oldalka.
Itt jön az, amit Kelvin is említ: a beküldések fele ez volt… A másik felének a fele pedig novella ugyan, de pont úgy kezdő, aki pont úgy meg kell győzni arról, hogy először tanulja meg, mondjuk, normálisan használni az írásjeleket, mert ez alap, a nehezebb dolgokról nem is beszélve. És az esetek 80%-ában az első nehézségek láttán csomagolnak és továbbállnak, mert ők elsősorban publikálni akarnak, és beérik azzal, ha bárminő oldalon elolvassák a műveiket és azt mondják nekik: „fú, ez tökjó, folytit!”. Mi történt valójában? A szerző is és mi is eltoltunk egy csomó időt, amit olyasvalakire is fordíthattunk volna, aki tényleg kész fejlődni az egy helyben toporgás helyett.
Mi szeretnénk leszűkíteni a kört olyanokra, akik tényleg meg szeretnének tanulni írni, sőt normális, olvasható, élvezhető műveket kiadni a kezükből. Sokszor még velük se valami egyszerű a dolog, mert az internetes kommunikációnak is megvannak a hátrányai, gyakori a félreértés, a sértődés még azokkal is, akik „mit veszíthetek”-alapon rászánják magukat. De így legalább velük tudunk érdemben foglalkozni.
Aztán, hogy kifejezetten Neked is válaszoljak, ne csak általánosságban:
„Egyszerűen nem értem, miért kellett ezt a lehetőséget elvenni, hiszen sem több, sem kevesebb dolga nem volt egy regényrészlettel azt „kitevő” szerkesztőnek, mint bármelyik másik írással.” – A lehetőséget nem vesszük el, ezt fentebb kifejtettem, felesleges olyan beállításba helyezni az egészet, mintha legalábbis a mindennapi kenyerét vennénk el egy kezdő írónak. Az olyanoktól vontuk meg a lehetőséget, akiknek amúgy is „mindegy, csak olvassa el valaki”. Nos, sok helyen elolvassák. Hogy sem több, sem kevesebb dolgunk egy regényrészlettel, ezt honnan veszed? Láttad már az admin felületet? Van halvány sejtésed arról, mit is csinálnak a szerkesztők nap, mint nap? Van fogalmad róla, mennyi a háttérmunka, és mi is az?
„Kiteszem, remélem, valaki lesz olyan kedves és listáz”, ilyet tudod, hogy mikor mondok? Nem hát. Súgok. Akkor, amikor a művet átfutva látom, hogy nincs sok hiba és azt a többiek okvetlen kiszedik majd (nem a többi szerkesztő, hanem a tapasztaltabb írók), akkor, amikor LÁTOM, hogy érdemes neki esélyt adni több kommentre is, és nem csak egyre… Nekem esetleg már zselé az agyam, mert előzőleg moderáltam valamelyik fórumon, spamokat irtottam, visszadobtam három regényrészletet (rámutatásokkal és instrukciókkal persze), javításra visszadobtam két másik írást (még bővebb instrukciókkal), szétküldtem öt privet, hogy „légyszi szállj le az FF-ről, mert nem látom a művedet, csak a címét”, türelmesen törölgettem mindezeket, tudván tudva, hogy a szerző még arra sem volt képes, hogy körülnézzen az oldalon és vessen egy pillantást a Segítség menüpontra (mert ha így lenne, alapból nem küldött volna be üreset), és közben látom, hogy van még elfogadásra váró mű 5-6 darab. Ó, és természetesen mindegyik előtt Guglizni egy sort, hogy kizárjam a plágium lehetőségét.
Te ebből csak annyit látsz, hogy megjelent egy, azaz EGY darab friss írás az oldalon, de ezalatt én már zöldborsópüré állagúra nyűttem az agyam olyan írásokon, amelyeket a szerzőjük se gondolt komolyan és olyan hülyeségeken, amiktől jóérzésű embernek égnek áll a haja. Naná, hogy ha olyan a mű, kiteszem, és megkérem az öregeket, listázzanak. Én is voltam korrektor régen, és sokan mások is, akik így dolgoztak a szerkesztők keze alá, mert valami fura empátiától fogva nem értetlenkedtünk, hanem levágtuk, hogy a szerkesztő esetleg elfoglalt. Az író több véleményt kapott, a szerkesztő meg mehetett vissza előszűrni. Néha most is így csináljuk, mert csak így jut idő kitenni a frisseket. Mi ezzel a probléma?

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

cs, 2013-02-28 13:42 Sren

Sren képe

Ja, és hogy a novella nehezebb lenne, mint a regény? Először annak tűnhet, elvégre „gyorstalpaló”, sok mindent kell elsajátítani és alkalmazni rövid idő alatt.
De hogy nehezebb lenne, azt igencsak kétlem. Aki nem érzi a történeti dinamikát például még egy novellában sem, az hogy érezné egy regényben? Hogyan tudna bizonyos módszereket alkalmazni egy hosszú műben, ha rövidben nem sajátítja el?
Olvasd át bármely neves regényíró első könyveit, érezni fogod a kiforratlanságot. Pedig előtte rengeteg novellát megírtak, sőt sokuknál komoly irodalmi díjakról is beszélhetünk novellák terén. Aztán olvass el kettőt az újabbjaik közül, mindjárt észreveszed, mitől döglik a cserebogár.
Tovább megyek: kérdezz meg írókat, akik évek óta publikálnak nagyközönség előtt, szinte mind ezt fogja mondani… Már ha valódi írók, és nem termelős betűleves-borogatók. Gáspár András egyszer azt mondta: bármilyen gyakorlott novellaíró vagy, az utána következő első regényed tuti, hogy kuka, sőt gyakran még a második is. Igazat adok neki.
Jómagam, noha nem két napja írok, még csak a napokban jutottam el odáig, hogy befejezzek egy elbeszélést – legalábbis a nyers verzióját. (Ezt hívják első piszkozatnak. Ezt követik az átírások, kiegészítések, döccenők kivasalása – második piszkozat. Aztán jöve egy ügyes lektor, aki elolvassa és az orromra koppint a hibákért; ekkor megint javítások, beleírások, több helyütt komplett oldalak törlése, ha szükséges; harmadik piszkozat. És csak mindezek után mehet főszerkesztő elé, aki majd eldönti, belekerülhet-e valami antológiába, ha igen, lehetséges, hogy javaslatot tesz esetleges újabb átírásra.)
És mindezt úgy, hogy a novellaírás évek óta a kisujjamban van. És az elbeszélés is csak egy lépcsőfok a kisregény és a regény előtt.
Ezek ismeretében, szerinted hogyna tudna valaki hosszú íráson „gyakorolni”? Nem lehet, hiszen egy teljesen más műfaj. Gyakorolni novellán lehet, az könnyű, az csak ujjgyakorlat. Hidd el nekem, regényt írni sokkal nehezebb.

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

cs, 2013-02-28 18:53 Sepi

Szia Sren!

Köszönöm a választ!
Engedd meg, hogy reflektáljak!

Valóban nem tudom, hogy néz ki az admin felület. Ettől azonban még nem látom olyan egyszerűen a dolgokat, mint azt feltételezed rólam. Tisztában vagyok vele, hogy mennyi "láthatatlan" munka van egy ilyen oldallal. Írtam, hogy tiszteletben tartom a jogotokat a döntésre - és nem írtam, de gondoltam, hogy tisztelem a társadalmi munkában végzett erőfeszítéseiteket is az oldallal kapcsolatban.
Egy pici sértettséget érzek a soraid mögött, pedig eszembe sem volt megsérteni sem téged, sem mást.
Én csupán annyit írtam - és ezt továbbra is tartom - hogy egy három oldalas regényrészlettel sem lehet több gondotok, mint egy három oldalas novellával.

Regény vs. novella kérdésben:
Teljesen más dolog egy regény és más egy novella.
Egyáltalán nem hiszem, hogy valamilyen elkerülhetetlen fejlődési út lenne a novellától a regényig tartó karrier.
Van aki jó novellista, de nem tud regényt írni - és vannak, akiknek remek regényeik vannak, de nem írnak novellákat. És van, aki mindkettőben jó.
Normein Maillerre senki sem tekint elismert novellistaként, mégis 25 éves korában megírta a Meztelenek és Holtakat.
Bornai Tibornak egyetlen novellája sem jelent meg ( beszéltem vele, elmondása szerint nem is igen írt novellát - legalábbis olyant, amit publikációra szánt), első regénye, a Lőjj az ördögre!, mégis az elmúlt évek legzseniálisabb könyve. (Legalábbis szerintem.)
De egyébként is azt írtam, hogy "bizonyos szempontból" nehezebb novellát írni. Annyiban nehezebb, hogy sokkal ütősebbnek kell lennie a stílusnak, erősebnek a hatásoknak, hatásosabbnak a csattanónak. Amit egy regényben körüljárhatsz, kibonthatsz, arra a novellában van 1-2 mondatod. Sokkal nehezebb egy pár vonalas skiccel annyit elmondani, olyan művészi hatást elérni, mint egy óriásvászonra festett részletgazdag festménnyel.
A novella nem egy alárendelt műfaj, hanem egy másik műfaj. A novellának más a dinamikája, mint egy regénynek, így nem törvényszerű, hogy valaki csak akkor érezze az egyiket, ha a másikat is érzi.

Tisztelettel:
Sepi

cs, 2013-02-28 16:27 Frostler (nem ellenőrzött)

Sziasztok!

Egyetértek a döntéssel, a Regényrészlet kategória valóban nehéz falat lehetett nektek. Valóban nem könnyű értékelni, és következtetéseket levonni, a hibák pedig, amikre felhívhatnánk az író figyelmét, leginkább csak helyesírási hibák lennének, azzal pedig nincs annyira kisegítve, mint egy átfogó értékeléssel, ami egy novella vagy rövid történet esetében könnyedén kivitelezhető.
Jómagam is dolgozom egy regényen, több mint 50 oldal már meg is van belőle, de nem küldeném be ide akkor sem, ha maradna a Regényrészlet kategória pontosan a fent említett indokok miatt.

p, 2013-03-01 14:21 Bloody Dora

Bloody Dora képe

És most beszéljünk a hüvely... úgy értem, az irodalmi műfajokról. Kissé meghúztam az alábbi vitákat, az utókor majd bánja, hogy Sepi életét is kiszedtem, de ha már törlök, az egészet. Semmi személyes senki felé, csak maradjunk itt és most a tárgynál.
Sepi érveit megértjük, igen, ezért lenne jó egy regényportál, ami egyben véleményez teljes regényeket, de erre nincs kapacitás - egyszerűen embert próbáló feladat lenne mindezt szabadidőben végezni. Ez tudná biztosítani, hogy valóban releváns véleményeket alkothassanak az emberek regényrészletekről, és nem részletregényekről.

_____________________
Dr. Bloody Dora

sze, 2014-11-19 08:32 ORK (nem ellenőrzött)

Üdvözlet.

Bocsánat, de hirtelen nem találtam meg, mekkora terjedelme lehet max egy elbeszélés részletnek?

sze, 2014-11-19 09:48 Kelvin

Kelvin képe

Húszezer karakter környékén már csak akkor olvassák el az emberek, ha nagyon jó, de akkor se sokan.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."