Karcolat -- Pályázati felhívás

A karcolat.hu irodalmi portál pályázatot hirdet egy nemrégiben, Kentaur szervezésében lezajlott kutatás nyomdokaiba lépve. A pályázat során felhasznált módszert, illetve feladatot Kentaur (Czinkóczi Krisztina) adaptálta Prabhakaran et al.: Thin slices of creativity című tanulmányából.

A feladat: 3 szó segítségével, azok felhasználásával írj egy legfeljebb 4-5 mondatos, rövid történetet. Törekedj a kreativitásra, használd a képzeleted!

A felhasználandó szavak:
A. Bélyeg, levél, felad.
B. Sír, szív, ver.

Minden műnek tartalmazni a kell a megadott három szót; ha egy kimarad, azt a szösszenetet sajnos nem tudjuk értékelni.

Az értékelés az alábbi szempontok szerint történik:
1. általános kreativitás (a történet mennyire újszerű)
2. leíró jelleg (vannak-e további releváns részletek)
3. szemantikai rugalmasság (milyen egyedi módokon kerültek a szavak felhasználásra)
4. találékonyság (a történet mennyire szórakoztató, szellemes)
5. érzelmi hatás (közvetít-e a szerző emóciókat, kiváltott-e érzelmeket)

Egyéb megkötések:
– Terjedelem: legfeljebb 650 leütés szóközökkel együtt.
– Beküldési határidő: 2021. január 15.
– Beküldhető alkotások száma: összesen 2, ha valaki mindkét szócsoporttal megpróbálkozik.
– Beküldhető-e írás, amely részt vett Kentaur kutatásában? Igen.
– A pályázó használhat külön, erre a célra regisztrált felhasználói nevet.
– A pályamunkákat a Beküldés/Írás menüpontban tölthetitek fel. Az "Írások" kötelező mezőnél válasszátok: Pályázatok/7. pályázat. A menüpont már elérhető.

A beérkezett műveket a karcolat.hu oldal szerkesztői/felkért bírálói javítják, bírálják el a beküldési határidőt követő egy hónapon belül egy speciális pontozási módszer segítségével, amely szintén az eredeti kutatás része. A beküldött műveket – a pontszámmal együtt – az oldalon közzétesszük.

Díjazás (kategóriánként)
1. helyezett: 5000 Ft-os könyvutalvány
2. helyezett: 3000 Ft-os könyvutalvány
3. helyezett: 1000 Ft-os könyvutalvány

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

v, 2020-11-08 18:32 Dana

Dana képe

Ne habozzatok kérdezni, ha valami nem tiszta. :-)

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

k, 2020-11-24 05:57 Tempevölgyi

Mondani való nincs!
Hülyeségem a kincs.
Mit el kéne adni,
Mivel kéne villogni!
Viszket a nemző szervem,
De nincs ötletem!
Mivel tölthetném be!
Állíthatnám fel, végre
Valami kisüljön belőle!
Fehér, steril lé!
A szenvedő meg lelé!
A maga témáját!
Kitöltve agybaját!
Pofánkba tolja!
S ezt, komolyan gondolja!

Tempevölgyi

v, 2020-11-08 21:40 Kentaur

Kentaur képe

Annyira jó jutott eszembe, miközben feldolgoztam az adatokat (aminek még nincs vége), és nagyon sajnáltam, hogy kutatásvezetőként nem vehettem részt benne. Gondoltam is, hogy sebaj, majd kirakom a karcolatra...amikor szólt Dana(aki egyébként volt olyan kedves, hogy beállt hozzám pontozónak), hogy egy ebből jó pályázat lenne. Rögtön felcsillant a szemem:mégse megy kárba a jó ötlet! :-)
A kutatással ellentétben, ahol öt perc volt megadva időhatárnak, most lehet rajta gondolkozni, aludni rá, átírni, ötleteket versenyeztetni. Hajrá, karcos-harcosok!

----------------------------------------------------------------------------

"L'homme n'est rien, l'oeuvre – tout." (Az ember semmi, a mű – minden.) Gustave Flaubert.

k, 2020-11-10 13:55 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Amatőr kérdésem van:
Megbélyegeztek-e akkor, ha feladom a pontos szótöveket, és az előírtakat összetett szavak részeiként, esetleg toldalékolva helyezem el az írásban? Például: "A" verzióban levél helyett levelet, vagy a másik, "B" változatból szív helyet szívesen. Így is elfogadhatóan szerepel az írásban a megkövetelt három szó? Vagy minden változtatás nélkül kell a szövegben lenniük?
Akkor ez a felvetés már önmagában is jó? :D

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

k, 2020-11-10 17:57 Dana

Dana képe

Szia Sütikém! Úgy hiszem, Kentaur erre azt mondta, a szavak szabadon ragozhatóak, toldalékolhatóak stb. Nekem például ez nem volt egyértelmű, és annyi eszem sem volt, hogy kérdezzek, így aztán nem változtattam rajtuk. :-D

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

sze, 2020-11-11 11:34 Kentaur

Kentaur képe

Bennem meg fel sem merült, hogy egy ragozó nyelv alanyai ne mernének ragozni, miközben kifejezetten felszólítjuk őket a kreatív nyelvhasználatra. De mivel te már a második vagy, aki erre rákérdez, és most kiderült, hogy ki tudja, még hányan nem mertek ragozni, így ezzel a svunggal bele is tettem ezt az eredeti adaptációba:

“Based on the feedback from the participants, adapting this task to an agglutinative language may rise the question that whether they are free to change the conjugation of the word or not. In the original study, I did not find any indication as to whether word switching was allowed (e.g., send-sending). As participants are specifically encouraged to use their language in a creative way, I strongly recommend for later use of the task to mention in the instructions that the words can be changed freely as long as the root word remains intact.”
Ford.: A résztvevők visszajelzései alapján a ragozó nyelvbe való adaptációnál felmerülhet a kérdés, hogy szabadon megváltoztathatják-e a szó ragozását. Az eredeti tanulmányban nem találtam arra való utalást, hogy a szófajváltás megengedett volt-e (például: send-sending). Mivel kifejezetten kreatív nyelvhasználtra szólítjuk fel a résztvevőket, így a feladat későbbi felhasználásánál erősen javaslom az instrukciókban megemlíteni, hogy a szó szabadon változtatható, amíg a szótő sértetlen marad.

Köszönöm az értékes résztvevői visszajelzést! Lám-lám, ezért fontos beszélgetni az alanyokkal a tesztek után, nem csak megcsináltatni velük, aztán jónapot...

----------------------------------------------------------------------------

"L'homme n'est rien, l'oeuvre – tout." (Az ember semmi, a mű – minden.) Gustave Flaubert.

sze, 2020-11-11 12:29 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Észre sem vette senki, hogy a kérdésem egyben már megoldás is volt. :(
Persze nem beküldés, csak poén gyanánt. :)
A kérdést természetesen nem csak ezért tettem fel, hanem tényleg kétesélyesnek tartottam a választ, hiszen nem voltam biztos abban, mennyire szigorú az elbírálás.

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

sze, 2020-11-11 13:12 Dana

Dana képe

Én észrevettem, Süti :-), de most azon agyalok, hogy hozzáadok egy ilyen sort: a pályázati felhívás kommentjei NEM használhatóak fel pályázati anyagként.

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

sze, 2020-11-11 17:24 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Köszi. :) Megnyugodtam. :)
Helyes, írd csak bele! Sőt, ha jobban meggondoljuk maga a pályázati kiírás eleje is megfelel a feltételeknek, így azt is védd le gyorsan! Pedig mekkora poén lett volna azt visszaküldeni nektek! :D Ha valakinek ez volt a terve, akkor: Bocsi! :)
Már két ötletet is lelőttem. Jobb lenne abbahagynom. Siralmas, hogy mennyire szívtelen vagyok. Bele kellene vernem végre a fejembe, hogy ezt nem szabad. A fenébe, már megint egy! :D

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

sze, 2020-11-11 21:33 Dana

Dana képe

Elveszem a sütidet, ha így folytatod.

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

cs, 2020-11-12 12:02 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Ha elveszed a sütimet, akkor nagyon szomorú leszek. Ha egy sütiszörny szomorkodik, akkor a tündérek sírnak. Ha ők elpityerednek, akkor a virágszirmok elhervadnak. Ha a szirmoknak oda, akkor nincs illat. Ha nincs illat, akkor büdös van, mert a lehullott szirmok elrohadnak, és rápiszkítanak a macskák. A macsekok elzavarják a madarakat, így megszűnik a csicsergés.
Tényleg egy macskapiszkos, büdös, síró-pityogó, madárdalmentes világban akarsz érni? Ha nem, akkor: HAGYD BÉKÉN A SÜTIMET!
:D

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

cs, 2020-11-12 16:32 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Tudom, ha valaki azzal kezdi, hogy "Nem akarok kötekedni, de...", akkor kötekedni fog. De... :D ...szóval azt írod, hogy "a szó szabadon változtatható, amíg a szótő sértetlen marad". Viszont a ragozás következtében gyakran változik a szótő, hiszen a rag miatt átkerül a hangsúly, az utolsó hosszú magánhangzó röviddé alakul. Például az általam korábban felvetett esetben: levél - levelet.

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

cs, 2020-11-12 18:03 Dana

Dana képe

Angolban nincs ilyen veszély. Ők nem számolnak olyasmikkel, mint ékezet :-D

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

v, 2020-11-15 11:03 Kentaur

Kentaur képe

Nyelvtanilag a pótnyúlás illetve annak "elvesztése" (ti:visszaáll az eredeti) nem számít sérülésnek. De értem, hogy ez nem fogják érteni. Majd másképp fogalmazok, mondjuk "a szótő megmarad".

----------------------------------------------------------------------------

"L'homme n'est rien, l'oeuvre – tout." (Az ember semmi, a mű – minden.) Gustave Flaubert.

k, 2020-11-24 06:00 Tempevölgyi

Ostobáim! ezt rongáljátok!
A magyar nyelv a messzi múltban gyökerezik. Sajátos módon fejlődött ki, és a
szerkezete oly régi időkből ered, amikor a ma beszélt európai nyelvek még nem is léteztek. Olyan nyelv, amelyik önmagában, következetesen és szilárdan fejlődött, és amelyben mély logika rejlik, párosulva az érzés a hangzás alkalmazkodóképességével és rugalmasságával. Az angol büszke lehet arra, hogy nyelve magában hordozza az emberiség történetét. Eredete kimutatható, láthatóvá tehetők benne az idegen rétegek, amelyeket a különbözőnépekkel való érintkezések során olvasztott magába. Ellenben a magyar olyan, mint egy egyetlen darabból álló terméskő amin az idők viharai még csak karcolást sem ejtettek. Nem naptár ez, amely a korok változásaihoz alkalmazkodik. De nincs is szüksége erre: nem vesz kölcsön, nem ad senkinek, de nem is vesz el senkitől. Ez a nyelv a legrégibb és leg dicsőségesebb emlékműve a nemzeti önállóságnak és szellemi függetlenségnek. Amit a tudósok nem tudnak megoldani, azt mellőzik. A nyelvészetben éppúgy, mint a régészetben. A régi egyiptomi templomok mennyezete is egyetlen sziklából készült, és erre sincs magyarázat. Senki sem tudja, honnan származnak, vagy hogy melyik hegyből vették a csodálatos sziklatömeget. Azt sem tudni, hogyan szállították és emelték fel a templomok csúcsáig. A magyar nyelv eredetisége még ennél is bámulatosabb.
Aki ennek titkát valaha is megoldja, az isteni titkot fog megfejteni... Az észt Tonu Kalvet, aki önszorgalomból tanult meg magyarul, ezt írja hitvallásában: ... a magyar csodálatos varázserővel feltöltött nyelv, amelynek „menthetetlenül” a hatalmába kerültem. Minden, a magyar nyelven egy kicsit már tudó ember mintha egy addig fel nem fedezett aranybányára bukkanna. Olyan kincseket nézegethet – saját szemével –, melyekről korábban a
legjobb esetben is csak hallott, a legtöbbször pedig a valódi függönyként szolgáló nyelvi akadály miatt halvány fogalma sem volt. Az ilyen ember ha megismerkedik a magyar irodalom nagyjainak alkotásaival, nemsokára látja, hogy ez semmivel sem alacsonyabb színvonalú az ismertebb világ klasszikusokénál;
elmélyül a magyar gondolkodók műveiben – és csaknem szájtátva gyönyörködik azok tartalmának a mélységében. Szemléli a magyar tudósok, feltalálók kiváló felfedezéseit – és nem tud semmi magyarázatot adni arra a hihetetlennek tűnő jelenségre, hogyan tudta ez a világviszonylatban kicsinek számító nép a világ tudományos kincstárát olyan aránytalanul sok találmánnyal, új dolgokkal gazdagítani...
Az ötvennyolc nyelvet beszélő Giuseppe Mezzofanti bíboros (1774–1849) Frankl Ágoston cseh nyelvésznek 1836-ban a magyar nyelvről, a következőket írta (Watts Transaction of the Philosophical Society, 1855): Tudjátok-e, melyik az a nyelv, amelyet konstruktív képessége és ritmusának harmóniája miatt az összes többi elé, a göröggel és a latinnal egy sorba helyezek? A magyar! Az új magyar költők verseit ismerem, ezeknek dallamossága teljesen magával ragadott... A magyarok maguk sem tudják, hogy nyelvük milyen kincset rejt magában.

Tempevölgyi

sze, 2020-11-11 13:20 S7ABO

Egy érdekes kérdés merült fel bennem. A megadott szavak bármelyik értelmükben felhasználhatók? Például a "sír" igeként és temetkezési emlékhelyként is használható? Csak azért kérdem, mert így hirtelen belegondolva, talán a "ver" kivételével mindegyik szónak több jelentése is van. Köszi a választ! :)

--------------------------
Élt egyszer egy pék.
Még a szeme is kék.
Az volt az ő álma,
Hogy ne legyen piros a málna.
Egyszer aztán gondolt egyet,
Minden málnát kékre festett.
Ő volt a pék. A málnafestő pék.

sze, 2020-11-11 17:30 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Tovább fűzöm a kérdést: mi van akkor, ha addig csőröm csavarom a szavakat, míg ugyan benne van a szóban az eredeti hangsor, de az értelme már minden tekintetben mást jelent. Például: ver - vers - verseny.
És, ha nem magyar szóként használom? Pl. Sir David Attenborough.

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

sze, 2020-11-11 21:25 S7ABO

Sir David Attenboroughnál az ékezetbe már bele lehet kötni. De jogos a kérdés. :)
De mindegy, addig szívunk vele, amíg a nagy gondolkodásban nem figyelünk, és a stancoló bélyeg bele nem ver a bucinkba. Aztán majd mehet a haver a sírunkhoz siránkozni, meg söprögetni a levelet, holott nem is az ő feladata. ;)

--------------------------
Élt egyszer egy pék.
Még a szeme is kék.
Az volt az ő álma,
Hogy ne legyen piros a málna.
Egyszer aztán gondolt egyet,
Minden málnát kékre festett.
Ő volt a pék. A málnafestő pék.

sze, 2020-11-11 21:35 Dana

Dana képe

Az egyik, amit pontozunk, az a szemantikai rugalmasság. Tehát hogy a megadott szavak jelentéseit milyen találékonysággal használtad fel. Ebben az értelemben az eredeti hangsor, de teljesen más értelem már nem játszik.

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

sze, 2020-11-11 21:37 Dana

Dana képe

Bár ebbe most én is belebonyolódtam. :-D

Az én értelmezésben veszed a fent megadott szót, megvizsgálod, milyen jelentéseit ismered, és azokat hogyan tudod a legtalálékonyabban (ragozva, toldalékolva, kutyafüle) beletenni egy rövid, ütős történetbe.

Kenta, szerinted?

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

v, 2020-11-15 11:13 Kentaur

Kentaur képe

Egy másik bíráló kérdezte már ezt, ott az volt a válaszom, hogy a totál más értelem nem számít hiánynak, az pedig a pontozón múlik, hogy ezt csalásnak vagy extra kerativitásnak értelmezi, és hogyan pontozza. Ez egy kutatási eredményben rendben is volt így, mert az nem egy verseny, és nagyon nem egymással vetjük össze a résztvevőket (hanem a saját flow pontszámaikkal). Egy versenyhelyzetben, mint egy pályázat, már lehetséges, hogy jó lenne ezt is eldönteni előre. Én arra szavazok, hogy ez extra kreativitás.
A szóhiányt azonban figyeljük majd, hiába volt egyértelműen kiírva, hogy ha egy szó is hiányzik, nem tudjuk értékelni, még az írók közt is volt két érvénytelen, azaz miközben ilyeneken aggódtak, hogy ragozhatnak-e, az egyértelmű kritériumokat nem tartották be. Bár itt ez talán kevesebb lesz, hiszen nem 5 perced van gyorsan kitalálni valamit.

----------------------------------------------------------------------------

"L'homme n'est rien, l'oeuvre – tout." (Az ember semmi, a mű – minden.) Gustave Flaubert.

sze, 2020-11-11 21:31 Dana

Dana képe

Visszakérdeznék: ha szerinted a kreativitást is pontozzuk, vajon...? :-)

A ver szónak is van több jelentése, de ha hozzászólásokban elsütitek az összes megoldást, mit fogunk pontozni?

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

sze, 2020-11-11 22:01 S7ABO

Mit fogtok pontozni? Hát az ütős történetet! :)
Amúgy én nem aggódnék. A megadott szavaknak a jelentései ugyan kicsit megkötik a lehetőségeket, de még így is rengeteg sztori kijöhet a fejekből.

--------------------------
Élt egyszer egy pék.
Még a szeme is kék.
Az volt az ő álma,
Hogy ne legyen piros a málna.
Egyszer aztán gondolt egyet,
Minden málnát kékre festett.
Ő volt a pék. A málnafestő pék.

cs, 2020-11-12 07:22 Dana

Dana képe

Nem, konkrétan arra céloztam, hogy hány módon tudod értelmezni az azonos alakú, de több jelentéssel bíró szavakat inkább. Az, hogy ütős-e a történet, az egy másik pontszámot ad majd hozzá.

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

k, 2020-11-24 06:02 Tempevölgyi

Tudsz ilyen baromságokat még?
Te jó ég!

Tempevölgyi

cs, 2020-11-12 16:34 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Ó! Be akartam küldeni rögtön kettőt, de nem lehet. Pedig oda is van írva, hogy december közepétől lesz elérhető a beküldés. Hogy nem szúrta ki a szemem?
Nem lehetne hamarabb? :D

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

cs, 2020-11-12 18:01 Dana

Dana képe

Hétvégén létrehozom a menüpontot, jó?

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

cs, 2020-11-12 20:35 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Ez esetben megkínállak egy sütivel. :)

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

v, 2020-11-15 14:07 Bloody Dora

Bloody Dora képe

Lenyúlom Dana elől a sütit, én hoztam létre a menüpontot. De azért adj neki is, mert ő kezdte el.

_____________________
Dr. Bloody Dora

v, 2020-11-15 15:44 Dana

Dana képe

Köszönöm! Tiéd lehet a süti, mert én úgyis csak kövérebb lennék tőle :-D

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

v, 2020-11-15 21:02 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Dóri, tudod, hogy neked mindig van egy sütim. :)

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

v, 2020-11-15 22:34 S7ABO

Annyit beszéltetek a sütiről, hogy délután ötkor bedobtam asszonynak a muffin ötletet. Már csak négy darab van belőle. :D

--------------------------
Élt egyszer egy pék.
Még a szeme is kék.
Az volt az ő álma,
Hogy ne legyen piros a málna.
Egyszer aztán gondolt egyet,
Minden málnát kékre festett.
Ő volt a pék. A málnafestő pék.

h, 2020-11-16 12:41 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Abból párat én csentem el. Bocsi! :)

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

k, 2020-11-17 21:42 Bloody Dora

Bloody Dora képe
Igen, itt van Süti. Meg egy picit nagyobb Süti. És Maláta. Illetve Maláta, amikor épp cuki.

_____________________
Dr. Bloody Dora

sze, 2020-11-18 11:46 Dana

Dana képe

Szupercukkerek!!!

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

sze, 2020-11-18 20:42 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Sütinek hívják a macsekot? :D
A kutyusunknak és a cirmosnak már van neve, de ha lesz halam, netán csirkém, akkor Dórinak fogom hívni. :D

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

cs, 2020-11-19 08:14 Dana

Dana képe

Miért? Dórinak tollas a háta?

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

cs, 2020-11-19 20:44 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Jobb, mintha a mellkasa vagy a talpa lenne szőrös. :D

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

v, 2020-11-22 13:19 Dana

Dana képe

Azért a hobbitok menők.

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

k, 2020-11-24 14:53 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Hát még a trollok! Úgy tűnik, itt is megjelent egy. De azt hiszem, inkább nem etetem. Reménykedjünk, hogy éhenpusztul!

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

k, 2020-11-24 14:58 hamarjában

hamarjában képe

Trollok mindig voltak s leszek, eszmefuttatásaik magasan az átlagos söpredék fölé emelik őket, hol érthetnénk mi meg őket :)

na ja (Obb)

k, 2020-11-24 06:05 Tempevölgyi

Ha már, irni akarsz szamár! Foltozott teremtés (mese)

A nyolcadik napon jelentkeztek a teremtett lények az Úrnál, hogy panaszt tegyenek a teremtés hibái miatt.
A növények azt panaszolták, minden élő élősködő, belőlük zabál, rajtuk tapos.
Az Úr elgondolkodott, és azt mondá: igazatok van. De nem tehetek értetek mást, mint néktek adom a tűrés, és az alkalmazkodás képességét, hogy ez által mindenhol, minden körülmény között meg tudjatok élni. És ti nőhettek ezen túl a legnagyobbra, minden élő közül, és ti élhettek a legtovább.
Az apró állatok azt panaszolták, hogy üldözik, és felfalják őket a nagyobbak, erősebbek.
Az Úr elgondolkodott, és azt mondá: Nektek adom az elrejtőzés, és a hasonulás képességét, hogy üldözőitek nehezen találjanak rátok, és adok néktek tollakat és szárnyakat, hogy elrepüljetek, ha veszélyben vagytok.
A nagyobb állatok azt panaszolták, hogy őket szintén üldözik a náluk is nagyobbak, az erősebbek, sőt vannak túl nagyok, akik mindent felfalnak, elpusztítanak.
Az Úr elgondolkodott, és elpusztította a túl nagyra nőtt állatokat, míg a többieket magára hagyta, intézzék vitáikat egymás között.
Ádám és Éva utolsónak maradt. Övék volt a legtöbb panasz. Nékünk nincs bundánk a hideg ellen, nincs karmunk, erős fogunk a ragadozók ellen, nincs fürge lábunk, hogy elfuthassunk, szárnyunk, hogy elrepülhessünk.
Az Úr elgondolkodott, és azt mondta. Adok néktek barlangokat, hogy elbújhassatok. Néktek adom a tüzet, hogy melegedjetek. Javítok a mancsotokon, hogy használjatok eszközöket, és néktek adom a beszédet, hogy együttműködhessetek a többi élő ellen.
Egy idő múlva az állatok együtt mentek az Úrhoz. Rettenetes a mi sorsunk Uram! Ez a szőrtelen kétlábú állat legyőz, elpusztít mindnyájunkat! Felfalja a fű magját, fák gyümölcsét, madarak tojását, kicsinyeinket, borjainkat, mindent, Magunkat szolgaságra vet. Lehúzza, és magára ölti bőrünket, bundánkat. Minket pusztít az erősebb, a többi állat, Őt egyikünk se bírja elpusztítani! Elpusztulunk mindnyájan, ha nem segítesz rajtunk Uram!
Az Úr elgondolkodott, és azt mondta, igazatok van. De mit tehetnék? Sokféle nyelvet adott nékik, hogy többé ne érthessék meg egymást. Adott nékik vallásokat, nézeteket, melyek miatt ellenségekké válnak, és kapzsivá tette Őket, megadva nékik, hogy egymást megöljék, mert Őket valóban nem írtja semmi más élő!
Végezetül a teremtésről kiderült hibák miatt az Úr úgy elkeseredett, hogy eldöntötte, nem toldoz-foldoz tovább. Menjen minden a maga útján, a maga törvényei szerint. Azóta megy, döcög, a pusztulás felé!

Tempevölgyi