A következő

„Anyámból ki, Jutkába be.” Szelei hátára tapadt a lepedő, párnája vizes volt és hajszagú. „Anyámból ki, Jutkába be. Le kéne írnom, mert elfelejtem. Mindent elfelejtek.” A nyitott ablakot és a mozdulatlan függönyt nézte, hallotta az egyre ritkábban elsuhanó autókat, aztán a falevelek árnyékát figyelte, de meg sem rezdültek. „Ha reggel felkel a nap, minden meggyullad, ennél már nem lehet melegebb. Felizzik az aszfalt, a kocsik kerekei megolvadnak, folyékony, fekete gumit fröcskölnek mindenfelé, a korom leül a halottak kiszáradt szemére, és nem lesz más a levegőben, csak gázolaj és benzingőz, mert elfogy az oxigén, simán ki lehetne számolni, mennyi benzint tud elégetni a légkör, csak…” Jutka felé fordult, a hátát nézte. „Olyan, mint egy hangszer, nem? A hegedű, meg a bőgő ilyen alakú, meg a gitár, a gerince a fogólap, a csigolyák az érintők. Vajon őt is túlélem?” Felkelt az ágyból, kitapogatta a cigarettáját, és kihajolt az ablakon. Nem tudta elképzelni, hogy őt eltemesse valaki. „Lehet, hogy olyan lesz, mint Anyus. Kicsit már most is olyan. Pont úgy fújja a füstöt, ha ideges. Még nevettünk is rajta a konyhában, pedig Anyus akkor már beteg volt, dühöngtem, ha rágyújtott, de aznap nem szóltam érte, eljátszottuk, hogy semmi baj nincs, nevettünk és ittunk és cigiztünk, és este lett, nekem meg hányingerem a bortól, és akkor Jutka adta be a hasába az injekciót, a mája miatt kellett, mert már az is tönkrement, erről eszembe jutott Kitty az Anna Kareninából, aztán a wc-ben próbáltam sírni, de nem sikerült.” Elpöckölte a csikket, csak utána jutott eszébe a hőség és a szárazság, de a parázs a betonra esett, nem a fa alá, felizzott egy pillanatra, és nem látta többé. Az ablaknál maradt, hátha megmozdul a levegő. „Mi a büdös francért nem tudok aludni, ha itt vagyok? Mintha félnék ettől a helytől. Nem tetszik se a szoba, se a fürdő, se a konyha, vagy én nem tetszem benne magamnak, mintha betüremkednék egy másik világba. Szerintem attól félek, hogy magammal hozom a halált, hogy talán még van rajtam valami azokból a borzalmas, súlyos éjszakákból, amikor a sötétben hallgattam őket, Anyust és az órát, hörög… katt… sípol… katt… hörög… katt… sípol… katt…
katt…
katt…
katt… hörög végre, és már azt sem tudom, mit várok, gyógyszer- és haldoklásszag van a szobában, meg az én rémületem, és ha akkor valaki megkérdezte volna, mitől félek, Anyusra mutatok. Jutka is ilyen lesz?”
Kiment a fürdőszobába, ivott, megmosta az arcát. Nem akart a tükörbe nézni, de fél szemmel magát figyelte, beleillik-e ebbe a lakásba, a kád felett száradó melltartók és a mosdó körüli színes akármik közé, vagy kiutálja innen az élet, Jutka élete, és akkor akár meg is halhat, mert elképzelni sem tudta, hogy otthon éljen az anyja szellemével. „Nagyon kell vigyáznom rá, már csak a saját érdekemben is.” Egy pillanatra megrémült, az elmúlt hónapokban akármikor elszúrhatta volna, ha Jutka nem olyan türelmes. „A szerelem semmi a gyászhoz képest, talán nem is igazán létezik, csak annak egy korai formája. Sőt, ez biztos, de titokban kell tartanom. A nők nem halnak meg, semmi közük hozzá. Anyus sem halt meg, itt van bennem, sír, nevet, összeszid és büszke rám, és ha rossz estém van, megbetegszik újra és újra, amíg én meg nem halok. Utána meg lesz, ami lesz. És Jutka? Meghal, és akkor örökre itt marad, vagy én halok meg, és akkor eltűnik, vagy most mi van?” Visszabotorkált a szobába, szorosan Jutkához simult az ágyban, de csak egy másodpercre, mert azonnal izzadni kezdett. „Rohadtul fáj a fejem. És Jutka biztosan nem hal meg. Nem tud.” Valahol megszólalt egy sziréna, de rögtön el is hallgatott, mintha elszégyellte volna magát. Szelei Jutka szuszogását hallgatta, egyenletes volt, és nem ketyegett óra a szobában.

4.875
Te szavazatod: Nincs Átlag: 4.9 (8 szavazat)

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

sze, 2016-01-27 16:55 Dana

Dana képe

Az van, hogy elolvasom, és szorongani kezdek tőle. Odamegyek az emberhez, megtapogatom, meghallgatom a légzését, hogy rendben van-e. Nálam ezért ötös, mert meg tudod teremteni ezt a hangulatot, de úgy, hogy nem a karaktereddel érzek együtt, hanem az ő depressziója, szorongása átjön rám.
Köszi. :-)
Kell nevet használnod (Szelei)? A többiek majd mondjk az okosat, ha van mit.
Kérjük a következőt!

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

sze, 2016-01-27 17:30 Kelvin

Kelvin képe

Hogy érted, hogy kell-e nevet használnom? Hát így írtam, így jutott eszembe. Lett neve. Vagy nem értem? :D

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

sze, 2016-01-27 17:33 Dana

Dana képe

Azt hiszem, két helyen használod, de talán el is hagyható?! Azért merült fel bennem, mert a "Szelei Jutka" megakasztott.

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

sze, 2016-01-27 17:43 Kelvin

Kelvin képe

Nem véletlenül dobták vissza a Ligettől. :D De nem akarom átírni, nekem kell a neve. :)

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

sze, 2016-01-27 17:44 Sren

Sren képe
5

Új bátorságot érzek ebben az írásban. Baromi erő kellhetett felöklendezni.

Ha van valami, amiben jobb vagyok nálad, akkor az ez a fajta szorongás. A kulcsszót én le sem merem írni, babonásan reszketek ilyenektől. Azt írom Társamnak: „ha hazaérek (munkából)”, aztán törlöm, és újraírom: amikor hazaérek. Azt írom, hullafáradt vagyok, és vissza és javítom: rohadt fáradt. Nagy petárdának kell ott pukkanni, hogy le merjem írni: igenis holtfáradt vagyok.

Ezt a fajta babonát hallom itt sziszegni, csak ez gonoszabb, mert tapasztalatból tolja.

Lamentálnék egy sort, mi is szörnyűbb: a beteg horrorjaid, vagy az ilyen letisztult, valós félelmekkel, görcsökkel, szorongásokkal foglalkozó műveid. Mi is az igazi horror?

Tőlem is ötös, éppen azért, mert – bár szokásosan a legkevésbé sem tudatos nálad – úgy zongorázol a műfaj árnyalatai között, ahogy egy vérprofi zenész visz át egy zenei átmenetet.
És bár brrr meg minden, zsigerig, mégis: köszönöm. Kerekebb a világ, amikor Te is jössz.

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

sze, 2016-01-27 18:14 Kelvin

Kelvin képe

Én is ezt csinálom, de még kimondani sem szoktam, inkább dadogok egy sort. Jó látni, hogy más is hülye, megnyugtató. :)
Tényleg visszadobták a Ligettől, szerintük nincs irodalmi értéke, amit értek is, meg nem is. Itt meg írtam már rosszabbat is, nem féltem feltölteni, és tényleg érdekelne, hogy mi a hibája. Mert tartok tőle, hogy nem pár mondattal van a gond, hanem valami sokkal mélyebb.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

sze, 2016-01-27 18:27 Dana

Dana képe

Nem értették :).

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

sze, 2016-01-27 18:29 Kelvin

Kelvin képe

Jó lenne, de nem. :) Kinőttem már abból, hogy mindenki hülye, akinek nem jön be egy írásom.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

sze, 2016-01-27 18:53 Sren

Sren képe

Perpill én is úgy vagyok első blikkre, mint Dana: nem értették. De rárepülök a napokban, csak éljem túl a hetet. Akarom mondani, csak érjen már véget a hatnapos munkahét. Mert tényleg mintha lenne valami, de annyira árnyalat, annyira szúnyogpuki, hogy nehéz lesz megfogni.

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

v, 2019-01-13 08:56 Indi

Indi képe

"Hívj fel, amikor odaértél". Soha nem "ha", még véletlenül sem, de nem ösztönös, mindig tudatosan végig kell gondolnom, hogy olyan a világon nem lehet, hogy ne érjen oda, nem létezik és slussz! Soha nem mondom egy kisbabára, hogy "angyal". Azt hittem, hogy csak én vagyok kattant, de ó, hello kattant barátom :D

Mi a horror? Hát, ami Kelvin fejében van, tökmindegy, hogy milyen kategóriával akarja álcázni :D
A horror körülöttünk van, az igazán rémisztő szerintem az, ami veled is megtörténhet. Bárhol. Bármikor.

----------------------------------------------------------

"Nem vagyok sznob. Kérdezz meg bárkit. Úgy értem, bárkit, aki számít." (Simon Le Bon)

"Egy gödör ásását leszámítva kevés dolog van, amit rögtön legfelül lehet kezdeni" (Harry Lo

sze, 2016-01-27 17:53 Sednol

Sednol képe
5

Most nem szeretlek.
Eddig is szar alvó voltam. Volt, hogy felriadtam, és megnéztem, él-e még az asszony.
Ma a gyereket is kihozom közénk, és hallgatni fogom a szuszogásukat.

"Az embereket könnyebb hülyíteni, mintsem meggyőzni arról, hogy hülyítik őket." Mark Twain
szmogov.blogspot.hu

sze, 2016-01-27 18:15 Kelvin

Kelvin képe

Úgy tűnik, titokban mindenki ezt csinálja. :) Köszi a véleményt!

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

sze, 2016-01-27 17:59 A. Dixon

A. Dixon képe
5

Szia,
Tökéletesen leírtad az én szorongásomat, örlődésemet a szeretteim elvesztésével kapocsolatban!
Végigolvastam az összes írásodat, (hmm, rajongód vagyok?), ez most a kedvenc.
"Szelei hátára tapadt a lepedő, párnája vizes volt és hajszagú." - háromszor olvastam újra a mondatot, mire rájöttem, hogy Szeleinek hívják, de ez az én hibám, elég ritka vezetéknév.

Az otthonka az emberi test fóliasátra. 110% nejlon, minden ellen véd, az atomtámadást is lepergeti. - Bödőcs Tibor

sze, 2016-01-27 18:17 Kelvin

Kelvin képe

Köszönöm!
Akkor elmondom már, ha neked is ez a gondod, hogy a Szelei név nekem volt fontos. Ki nem venném az írásból semmi pénzért, a név nélkül meg se írtam volna. Ha ez ront a novellán, akkor duzzogva ugyan, de vállalom. :) Tényleg kell, kár, hogy zavaró.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

sze, 2016-01-27 18:36 A. Dixon

A. Dixon képe

Mondom, hogy velem volt a hiba, nem találkoztam eddig ezzel a névvel, meg hát nehézkes is kissé a felfogásom. :) Dehogy ront a novellán, és miután dekódoltam, nekem nem volt zavaró. (Ha i helyett y-al van írva, azonnal felfogom, hogy ez egy név)

Az otthonka az emberi test fóliasátra. 110% nejlon, minden ellen véd, az atomtámadást is lepergeti. - Bödőcs Tibor

sze, 2016-01-27 18:52 Kelvin

Kelvin képe

(Nem volt ennyi eszem.)

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

v, 2019-01-13 09:03 Indi

Indi képe

Neked fontos volt, mindenki mást pedig úgy kizártál, mint a huzat. Ami nem baj, ha azt nézem, hogy akar a fene még ennél is beljebb kerülni, aztán egész éjjel azt kagylózni, hogy szuszog-e még a másik.
Hülye kérdés, de az egész név fontos, vagy csak a Szelei? Mert külön-külön nincs ilyen elementáris visszatartó ereje, hogy az olvasó csak topog az ajtóban, mint egy kukkoló. A teljes név viszont jelenteni akar valakit, akit nem ismerünk meg, egy senki, aki mégis figyelmet követel. Szóval félve kérdezem meg, hogy ha Szelei Jutka mindenhol csak Szelei lenne, az már nagyon kívül esik a koncepción? Nem miattam, hanem mondjuk a későbi megjelenés miatt. Én túlélem, hogy most csak szemlélő lehettem.

----------------------------------------------------------

"Nem vagyok sznob. Kérdezz meg bárkit. Úgy értem, bárkit, aki számít." (Simon Le Bon)

"Egy gödör ásását leszámítva kevés dolog van, amit rögtön legfelül lehet kezdeni" (Harry Lo

v, 2019-01-13 11:56 Kelvin

Kelvin képe

Szerintem nem értjük egymást, de Szelei és Jutka két külön ember, két külön név. Mindegy, ez régi már, nem fontos. :)

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

v, 2019-01-13 12:58 Indi

Indi képe

Jesszus és tényleg! Most próbáljak azzal takarózni, hogy még kávé előtt olvastam? Nem próbálok. De már a másodikat iszom, szóval nekifutok újra...

----------------------------------------------------------

"Nem vagyok sznob. Kérdezz meg bárkit. Úgy értem, bárkit, aki számít." (Simon Le Bon)

"Egy gödör ásását leszámítva kevés dolog van, amit rögtön legfelül lehet kezdeni" (Harry Lo

v, 2019-01-13 16:53 Kelvin

Kelvin képe

:D

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

sze, 2016-01-27 18:28 Gitáros

Gitáros képe
5

Nem tudom, hogy ha ENNEK nincs irodalmi értéke, akkor minek van?
Ez színtiszta irodalom.
Ennyi.
Nyugodtan megjelenhetne bármelyik komoly irodalmi folyóiratban. (Ha újságot alapítok, a legelső anyagok között lesz, amiket ki fogok adni nyomtatásban... Drukkolj!..:)
Öt csillag.:D

Miki

sze, 2016-01-27 18:30 Kelvin

Kelvin képe

Akkor hát, rajta, rajta! :)
Köszönöm. :)

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

sze, 2016-01-27 18:41 Kyle

Most lehet, hogy én leszek a fúj-fúj rosszarc, de attól még leírom. :) Nekem ez az írásod olyan semleges. Elolvastam kétszer is, jó-jó, de... nem fogok rá emlékezni úgy, mint mondjuk más írásaidra. Pedig szerintem még értem is, hogy mit akarhattál mondani, de valahogy nem mozgatott meg. Persze az is lehet, hogy nincsenek érzéseim. o:)

De hogy valami konstruktívat is mondjak: szerintem esélyes, hogy azért dobták vissza, mert mondjuk nehezebben értelmezhető, hogy pontosan mit is akartál üzenni. Engem pl. zavart, hogy a szereplő gondolatai ennyire egybefolytak a narrációval, és nem jött be ez az E/1 és E/3 ide-oda váltogatás.

Ennyi jutott most eszembe hirtelen. Örülök, hogy megint itt vagy, és várom a következőt! :)

sze, 2016-01-27 18:56 Kelvin

Kelvin képe

Természetesen menj a picsába, nem fogadok el negatív kritikát.
Dehogy! :D :D Nekem is gondom volt az összefolyással, ezért a gondolatokat dőlt betűvel szedtem, csak ezt az oldal eltitkolta előletek, ő tudja, miért. A Sátántangóban olyan jól működött ez a megoldás, hogy meg kellett próbálnom. Még nem vagyok level: Krasznahorkain, be kell látnom. :)
Köszi, hogy elolvastad! :)

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

sze, 2016-01-27 19:02 Howel

Ha dőlten teszed be, azt hiszem, nem működik. A szerkesztésben a dőlt elé tegyél egy "< i >"-t, és ahol véget ér a dőlt, oda egy "< / i >"-t. Ha végigjátszod az összes dőltnek szánt résszel, meglesz minden :D Őh, szóközök nélkül persze.

-------------------------------------

"Violence is the last refuge of the incompetent."

"Nincs megvetendőbb gyávaság, mint ha tudjuk, mi a helyes, mégsem tesszük meg."

sze, 2016-01-27 19:00 Howel

Húh, no, ez egy kemény novella.

Olvasás közben valami hideg markolja meg a szívedet.
Ha átérezted minden pillanatát, és azoknak is, akik ilyennel küzdenek:
Örülj, hogy akkor ott lehettél. Gondolj arra, hogy miket élt meg, hogy milyen volt az élete.
Örülj, hogy ha csak egy tablettával is, de enyhíthetted a szenvedését.
"Ne szánd a holtakat. Az élőket sajnáld, s legfőképp azokat, akik szeretet nélkül élnek."
És ha az, akinek a légzését hallgatod, nem ilyen, örülj.

-------------------------------------

"Violence is the last refuge of the incompetent."

"Nincs megvetendőbb gyávaság, mint ha tudjuk, mi a helyes, mégsem tesszük meg."

sze, 2016-01-27 20:23 Kelvin

Kelvin képe

Na, igen.
Köszönöm az olvasást, meg a dőlt betűs segítséget, de a lustaságomon nem lehet változtatni.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

sze, 2016-01-27 19:36 Roah

Roah képe

Volt kép? Tudod téma megadás, a Ligetnél? Olyat szoktak csinálni, hogy ahhoz nem passzol, akkor visszadobják. (Jó, volt már rá példa, igen, Szenyor Para Celsusnál, hogy nem a képre írt, mert elkapta valami más hangulat, gondolta, önkényesen azt ír, amit akar, beküldte, és annyira tetszett az ottani szerkesztőségnek, hogy kerestek hozzá egy másik képet. :D Gombhoz a kabátot. :D) De volt, hogy belenyúltak egy sztori végébe.
Volt valami tematika előírás? Hm?

Amúgy érdekes egy világod van. :)))
...hogy fogalmazzak...láttam már olyat, aki felriadt álmában, nehéz érzés gyötörte, nem bírt visszaaludni, aludni?
Még feküdni sem.
...átszáguldott egy másik helyiségbe, nézte a merev, mozdulatlan testet.
"A kurva életbe! A rohadt kurva életbe! Ez meghalt!" És böködni kezdte, ujjakkal, aztán lökdösni, kézzel.
Horkanás, fortyanás, felébredés: "Úristen! Azt álmodtam, hogy meghaltam. És marha erős lettem: átlátszó és sebezhetetlen. Öregek voltak a gyerekeim, ott lebegtem körülöttük. Most meg visszahoztál."

Ezt éreztem olvasás közben. ;)
Újra.

Tudod, mi jött be a legjobban?

Ez:

"Olyan, mint egy hangszer, nem? A hegedű, meg a bőgő ilyen alakú, meg a gitár, a gerince a fogólap, a csigolyák az érintők. Vajon őt is túlélem?”

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

sze, 2016-01-27 20:29 Kelvin

Kelvin képe

Volt téma, persze, de már nem tudom, mennyire ragaszkodtam hozzá. Lehet, hogy semennyire. Csikló Kapitánynak bezzeg nem kell ilyenekkel foglalkoznia, ne is említs minket egy mondatban, nem vagyok rá méltó.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

sze, 2016-01-27 21:11 Roah

Roah képe

Durcizunk-durcizunk?

Írók?!

Keptén Csiklónak is volt olyan sztorija, amit visszadobtak.

Aztán, megesett, hogy elvoltatok egy Ligetben is; egy könyvben is - szerintem elfértetek eddig is, egymás mellett, jó-jó, egy novellás kötet kicsit nagyobb, mint egy mondat, de akkor is.

Nem durcizik. ;)

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

sze, 2016-01-27 21:19 Kelvin

Kelvin képe

Nem durcizom, csak tudom, hol a helyem.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

sze, 2016-01-27 20:52 polgarveronika

polgarveronika képe
5

Jó írás. Minden benne van ahhoz, hogy visszalökjék:)
( a Szelei név az elején értelemzavaró, de ne dobd ki, csak tedd a mondat más részébe, ne a mondat elejére, hogy tűnjön ki, itt egy tulajdonnévről van szó)

Üdv: V.

 

_______Tertium non datur ______

sze, 2016-01-27 21:18 Kelvin

Kelvin képe

Az y-os megoldás nem jobb? Egyébként tényleg csak kíváncsi voltam mások véleményére, mert én is érzem, hogy valahol nagyon elcsúszott, csak nem tudom, hogy hol. Talán ott, hogy rövid.
Köszi, hogy olvastad. :)

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

sze, 2016-01-27 21:24 polgarveronika

polgarveronika képe

Szelei hátára tapadt a lepedő, párnája vizes volt és hajszagú.
Ha ragaszkodsz a névhez:Hátára tapadt a lepedő, Szelei párnája vizes volt és hajszagú.

De talán jobb lenne név nélkül (sokszor az embernek el kell tudni szakadnia a személyes érzelmeitől, mert mások nem értik vagy félre értik.)
Nincs baj a terjedelemmel. Ha érdekel a véleményem, elküldöm privátban.
Üdv: V.

 

_______Tertium non datur ______

cs, 2016-01-28 07:34 Kelvin

Kelvin képe

Az a baj a szórenddel, hogy megváltoztatja a hangulatot. Vagy csak visszacsúsztam pár évet a fejlődésben, és megint hisztirohamot kapok, ha valaki arra kér, változtassak meg egy szórendet az írásomban. :D
Elküldheted, de nem értem, miért nem jobb itt.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

cs, 2016-01-28 08:02 polgarveronika

polgarveronika képe

Persze, igazad van. A szórendváltozatás valójában nekem sem teszik, inkább csak azért javasoltam, mert vmiért ragaszkodtál ehhez a névhez. Ha nem kötődsz hozzá, hagyd el, mert tkp nem tartozik szorosan a történethez, nem visz el belőle, de nem is tesz hozzá. (csak számodra volt fontos)
A másik: semmi titkosat nem akartam privátban, csak nem akartam esetleges vitát generálni azzal, hogy az a tapasztalatom, hogy ha "csak úgy" beküldesz egy írást és a szerkesztőség "csak úgy" vosszadobja, hogy NEM, akkor érdemes kérni egy szerkesztőségi indoklást.
Ha viszont a tematikus kiíráshoz témájában vagy jellegében nem passzol, akkor OK az elutasítás.
Újraolvasva a szöveget, továbbra is jónak tartom. Markáns, kemény és sűrű.
A magyar kortársak közül Darvasi Lászlónak vannak hasonló témájú és stílusú írásai. Nagyon kedvelem. Ajánlom figyelmedbe legutolsó novelláskötetét (Isten. Haza. Csal.)
Üdv: V:

 

_______Tertium non datur ______

cs, 2016-01-28 09:16 Kelvin

Kelvin képe

Nem akartam ezzel bsztatni őket, elvégre nem tanulni mentem oda. Ha nem kell, hát nem kell. A hibák feltárására itt a Karc. :) Meg akkor már inkább egy régi ismerős húzza le, mint egy valamilyen irodalmi lapnak a valamilyen szerkesztője, nem? :D

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

cs, 2016-01-28 11:14 polgarveronika

polgarveronika képe

Erről akartam írni, de inkább nem.
Az egyes lapok szerkbizottságának vagy egyes pályázati zsűrik értékítélete meglehetősen szubjektív, és gyakran az anonímitás (jelige) sem jelent garanciát :(

Üdv: V.

 

_______Tertium non datur ______

cs, 2016-01-28 11:33 Roah

Roah képe

Aha...

Csak nem a Ligetnél.

Nem kell túlkomplikálni.

Kelvinnek volt már ott megjelenő műve, utólag (?) odarakott képpel, nem tudom, azt megindokolták? Hogy az (!) miért került bele?
Szerintem nem.

A Liget az egyik legtisztességesebb hely, amit az utóbbi időben láttam.

Hadd legyen már joga szubjektívan dolgozni.

Ez egy frankó novella - de mindenki ismeri a mondást:

"...az Istenek is véreznek néha..."

A Ligetnél nincs olyan, hogy fizet nekik valaki oldal per három ezret, egy megjelenésért, nincs olyan, hogy ezt ismeri, vagy azt ismeri, sógor-koma-ezazamaz, egyszerűen a novella a lényeg, nem igazán érdekli a szerkesztőséget más - ez a tapasztalat.

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

cs, 2016-01-28 11:36 Kelvin

Kelvin képe

Engem nem zavar, hogy nem fogadták el, majd írok nekik mást. Nyilván okuk volt rá, igazából én se arra számítottam, hogy ennyi ötöst kapok rá, de ha már így alakult, akkor legyen így. :)
Szerintem egy szint fölött már minden értékelés szubjektív.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

cs, 2016-01-28 17:37 Roah

Roah képe

Engem sem - néha a Karcnak is jut legalább belőletek, na.

Gondolkodást torzító összeesküvés-baromságokat azonban nem kell gyártani.

Így van: jól írsz, és fogadni mernék rá, hogy még találkozni fogok a novelláddal a Ligetben.

Nem minden pályázat egyszerű, van, ami tényleg egészen testreszabott; volt Parának régebben olyan sztorija, ami például a szerkesztőknek nagyon tetszett, nekem egy cseppet sem - és akkor mi van? :D

Jó munka volt ez - és kimondottan jó az egészben, hogy nem fogadták el, mert így olvashatta a portál is. :)))

Egy fontos dolog kimaradt!

Csak biztatni tudok Minden Karcost, hogy nyugodt szívvel írjon a Liget szerkesztőségének, akár csak úgyból, akár pályázatra.

Küldheted is a következőt nekik, Kelvin. ;) Ahogyan a korábbi, akár egy másik is kerülhet majd' címlapra. :)))

Akinek meg savanyú a szőlő, annak adok egy kiwit. Vagy mandarint.

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

cs, 2016-01-28 17:36 polgarveronika

polgarveronika képe

"Szerintem egy szint fölött már minden értékelés szubjektív"
Persze, hogy az, és itt már átcsúszik a dolog egy majdnem filozófiai kérdésbe, hogy vajon mi a jó és mi a gyenge? (itt most nem beszélek a mindenki számára egyértelműen dilettáns vagy durva hibáktól hemzsegő munkákról)Mennyire kell értékén kezelni egy döntést akár pozitív akár negatív vonatkozásában?
No, de ez csak amolyan köldöknézegetős hümmögés részemről:)

Üdv és jó munkákat!
V.

 

_______Tertium non datur ______

cs, 2016-01-28 12:28 Pyrrhusz

Pyrrhusz képe

A külvárosi, lakótelepi(vagy nyomortelepi) romantika visszataszító hangulatát kiválóan prezentáltad.
Kérdés: ki a fene akarna ilyesmiről olvasni, amikor mindennap érez hasonlót?
Szerintem rendben van, bár valahogy csak úgy "lóg a levegőben", in medias res belekezdel, aztán meg elvágod.
Valaminek a részeként jobban el tudnám képzelni.
Lehet, hogy elfelejtetted jobban kitömni a borítékot, azért nem köllött.:-)
Remélem nem volt fárasztó lesétálnod az Olymposzról....

- "Az örökkévalóság nagyon hosszú. Különösen a vége felé." -Woody Allen

cs, 2016-01-28 14:15 Kelvin

Kelvin képe

Á, a hármas tagolás, az elmesélhető, konkrét történet idejétmúlt, komoly író nem foglalkozik ilyesmivel. Mint amikor a szerelmes, vagy csak "különleges" tinik a szöveggyűjtemény száz éve halott költőit próbálják versben utánozni, aztán nem értik, miért nem érdekli a kutyát sem. Azon túl, hogy még beleolvasni is kínos, persze.
Egyébként marha fárasztó, félúton vissza is fordultam. :)

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

cs, 2016-01-28 19:22 Pyrrhusz

Pyrrhusz képe

Azért nem vagyok ennyire avas, hogy ilyet javasoljak, nem is erre gondoltam, csak nem szeretem ha figyelmeztetés nélkül nyakon öntenek a kübli tartalmával. :-)
Szóval trendi író vagy.
"Mi mind egyéniségek vagyunk!" :-)
Jó dolog, ha rutinosabb "rókáktól" lehet ellesni a műhelytitkokat.

- "Az örökkévalóság nagyon hosszú. Különösen a vége felé." -Woody Allen

cs, 2016-01-28 19:25 Kelvin

Kelvin képe

Ezért vagyunk. :)

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

cs, 2016-01-28 15:59 Obb

Alapjában véve nem értem, mi csodálkozol? Személyesé tetted, ha majd Balassi magasságba érsz...
Tudod ez olyan, hogy vagy megkapod az érzelmeket úgy általánosságban, vagy hagyjuk. Ahhoz már kell egy rajongói klub, hogy Júliáról vagy Szindbádról olvasson.

cs, 2016-01-28 17:31 Roah

Roah képe

Szerintem minden írás személyes - mindben ott a szerző szíve-lelke, szerintem ez nem hogy nem lehet hátrány, de inkább előny, sőt, talán az a "gond", hogy kevés is belőle - rövid.

Az egyik legjobb dolog az írásban az, hogy őszinte lehetsz, gyakorlatilag pőrén tálalhatsz bármit, amit foglalkoztat, nem? És ezáltal személyessé is teheted - ha akarod, ha nem.

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

cs, 2016-01-28 17:35 Obb

Kata, a Szeleiről beszéltem.

cs, 2016-01-28 17:46 Roah

Roah képe

Csak általánosságban kérdeztem - és ha nem is személyes a Szelei? Nem rémlik, hogy Kelvin írta volna fentebb. Csak azt, hogy az marad, az a név, ott és úgy - ez egy szó.
A Szelei miatt véled személyesnek?

De ez nem egyenlő a személyességgel - ragaszkodással már annál inkább. Tudod, amikor van egy mondat, vagy egy szó, amiből nem enged a szerző. Mert tetszik neki. Mert ezt ő akarja, szeretné.
(Nekem is volt ilyenem, hogy csak tetszett valami, és csaták árán ugyan, de ott maradt a szó, ahova megszületett - és nem volt személyes, csak esztétikus. Nekem.)

Amúgy általánosságban tényleg érdekelne a dolog: baj, ha egy novella személyes, de mondjuk egyrészt a szerző nem köti a közönség orrára, másrészt ha mégis, akkor az probléma?

Valóban érdekel, mit gondolsz erről.

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

cs, 2016-01-28 19:53 Obb

Nem gond, ha nem enged a szerző, csak tudnia kell, hogy ez akkor jár valamivel, valószínűleg (Mivel úgy tűnik fontos neki) ilyen esetben és sem engednék, tojnék rá, de elfogadnám, hogy mivel az enyém, nekik nem kell, és akkor mi van, semmi, az enyém és kész.
Szóval érted.
Ha külső szemmel olvasod, akkor ez egy nagyon kemény, intenzív érzelmi megnyilvánulás, szeretnék belebújni, a szorongással azonosulni, hiszen bennem is megvan, és nem biztos, hogy ilyen erősen meg tudnám fogalmazni, de itt van bennem is, csak elveszik tőlem azzal, hogy nevesítik, és ez lelombozó.
Azért írtam, ha ez egy ciklus, és sok írásában jelen van, mint visszatérő személy, akkor már helyén kezelhetőbb a dolog, sőt talán már várná is az ember, mint szereplőt. De így random nem kultiválható.

cs, 2016-01-28 20:07 Kelvin

Kelvin képe

Ott még nagyon nem tartok, hogy valami ciklus-félét írjak, mert minden kb. negyed óráig érdekel, de az ötlet jó, meg végre még világosabb, mi a gond vele. Bár nem gondoltam volna, hogy pont egy név rontja el az egészet, de legalább már tudom, hogy ez is lehetséges. Köszi! :)

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

cs, 2016-01-28 20:19 Obb

Miért nem? Kb. tízet megírsz hasonló erővel, aztán már a nép fogja követelni, hogy halljon újra Szelei Jutkáról.

cs, 2016-01-28 20:55 Roah

Roah képe

Köszönöm, Bodor. :)))

Na de várjatok egy kicsit, fiúk.

Ha a nevesítés megakadályozza, vagy gátolja az azonosulást, akkor a karakterek elnevezésével miként állunk?

Tulajdonképpen azokkal is ez a helyzet?

Vagy csak az impulzívabb, szuggesztív tartalmú novellákban necces a nevesítés?

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

cs, 2016-01-28 21:16 Obb

Ne keverd ide a klasszikus értelemben vett novellákat, Kata, ez mondjuk a lírai novellához áll a legközelebb: A lírai novella szubjektív, jelképekbe vetített lelki történetet ad át. Értelméhez sejtelem útján juthatunk el. A lírai novella lényege nem a fordulat, az újdonság, hanem egy ismert, állandó, ősi motívum, amelynek érzelmi, hangulati töltése, jelentése van, amely motívum lehetővé teszi a művész és a mű távolságának feloldását, a szubjektivizmust. Ezek a szimbolikus jelentést létrehozó motívumok kollektív tudattartalmakat jelölnek, ami a történet fölötti narratív elem. (Archetípus). Csak Kelvin nem jelképekbe vetítve és sejtelem útján adja át a mondanivalót, hanem sokkal direktebben.
Egy sima novellánál felismered és azonosítod a szomszédot, a házmestert, stb. mondjuk ilyenkor a Kovács Pista teljesen frankó, ha megnézed általában véve is csak célzattal nevesítünk. De itt kimondottan hátráltatja, hogy összejöjjön a kollektív tudattartalom, azáltal, hogy közli a személy nevét, és én már nem lehetek ezért szubjektív, kilépek onnan, és objektív szemlélőjévé válok.

cs, 2016-01-28 21:16 Kelvin

Kelvin képe

Magyarul az a gond, hogy 1:1 arányban kevertem az E/1-t az E/3-jel, és ez nem működik. Nem tudtam.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

cs, 2016-01-28 21:24 Roah

Roah képe

Nem, szerintem a műfaj keveredett, és amit az egyikben lehet, sőt, kell is, azt a másikban nem, sőt, úgy tűnik, kilökheti az olvasót...a sztoriból.
Tehát bele kerülünk a novellába, beléd, a karakterbe, megyünk, utazunk, látunk, érzünk, és egyszer csak a név kilök - ha nem is minden olvasót, de megtörténhet -, belőled, kirepülhet az olvasó a novella zónájából is.

Áháááá.

Így már értem.

Engem nem lökött ki a név, de simán el tudom képzelni, hogy ez egy ok lehet a visszadobásra; meg talán a rövidségre gondolok még, ahogyan Pyrrhusz írta, hogy olyan lehetett a kiadó szerkesztőségének, mint egy szövetminta, egy darabka valamiből.

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

cs, 2016-01-28 21:28 Kyle

"Tehát bele kerülünk a novellába, beléd, a karakterbe, megyünk, utazunk, látunk, érzünk, és egyszer csak a név kilök"

Ezzel vitatkoznék, mert a név tök hamar előkerül, így az olvasó annyira nem élhette bele még magát a történetbe, hogy a név kizökkentse. Szerintem az E/1 vs E/3-al volt a legnagyobb gond. :)

cs, 2016-01-28 21:39 Roah

Roah képe

Akkor Lacinak van igaza, nem tudom - azért vagyok bajban, mert engem, e/1-ben, így, a magam olvasói mivoltában nem zavart semmi, csak az, hogy irtó rövid.

(Szerintem jó helyen kezdődött a novella, simán eltűntem benne, aztán egyszer csak elszakították a papírt; elszakadt a film. Namármost, ezért én simán dobnám vissza a novellát.)

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

cs, 2016-01-28 21:36 Obb

Nem, az nem baj, hogy van E/1 és E/3 is, Kata már vágja.
De marha jó! :) A novellád alatt fényezhetem az enyémet :)
A dédapám, nem tudom emlékszel-e rá, te raktad még ki.
Hasonló annyiban, hogy közel áll a tiédhez valamilyen szinten. Na, ha megvan a dédapám, akkor:
Gondolj csak bele, mennyire kikerültél volna abból a történetből, ha a katonát elnevezem, vagy a végén születő gyermeket? Elvettem volna sokaktól az élményt, hogy az ő dédapjuk is lehetett az a katona vagy az apjuk/anyjuk a születő gyermek. Megérinthetett volna akkor is, de nagyon sokaktól elvettem volna a saját emlékeiket.

cs, 2016-01-28 21:44 Roah

Roah képe

Na, mondom én, hogy mi a pálya - a novella stílusa nem bírja el a nevesítést. Az ábrázolása.
Túl impulzív és lüktető a nevesítéshez. Az olvasó úgy érzi, akár ő is lehetne az, amiről olvas, és a név észhez téríti, kijózanítja, hogy hopp, mégsem én vagyok, nem is lehetek, mert ez a történet másról szól. És ha ilyen módszerrel írunk, nem tanácsos nevesíteni a karaktert. Ha így teszünk, nagyobb a katarzis.

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

cs, 2016-01-28 21:48 Kyle

Értem én ezt is, de szerintem név nélkül is teljesen beleélheti magát az olvasó. :) Max lehet itt azért feltűnő, mert nagyon rövid az írás?

cs, 2016-01-28 21:53 Roah

Roah képe

Nekem ez a gáz vele, hogy kicsi és rövid. És ez a téma, és annak felvezetése valahogy nem ilyen szakadásos befejezést igényelt volna.

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

cs, 2016-01-28 21:57 Kyle

Viszont a hirtelen vég, a rövidség miatt akár sokkal szaggatottabbnak, és így nyugtalanítóbbnak is hathat, nem? Mert feldúlja az olvasót, aztán pedig nem nyugtatja meg.

cs, 2016-01-28 22:03 Roah

Roah képe

Kockázatos.

De nekem így is megállja a helyét - csak úgy vagyok vele, mint Kelvin, hogy próbálom megérteni logikusan az okokat, és ha már tudás, akkor legyen Karc, sokaknak baromi hasznos egy ilyen kollektív, hangos gondolkodás.

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

cs, 2016-01-28 22:06 Kyle

Abszolút értem, miről beszéltek, én is tanultam pl. ebből, csak elmondtam, mit gondolok. ;)

cs, 2016-01-28 21:45 Kelvin

Kelvin képe

Vágom én is, mit mondasz, csak azt nem, hogy ez hogyan tud ennyire hatni. Nem látom be, nem emlékszem olyanra, hogy ez valaha is megzavart volna engem egy írásnál. Lehet, hogy azért, mert még sosem olvastam ilyet. Ez esetben valami tök újat csináltam, mármint számomra újat, ami azért nem akármi. :D A végeredmény ilyen szempontból tök lényegtelen, tanulni járunk ide, és az most végül sikerült. Igaz, Kyle inkább az én verziómra szavaz, úgyhogy nincs egységes, összkarci egyezmény a kérdésben.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

cs, 2016-01-28 22:00 Roah

Roah képe

Hatni tud, persze - hát nem úgy írtad le, nem felszínes. Utazás volt valakiben. Tökéletes illúzió, beleélheti - szó szerint bele! benne! -, magát az olvasó, aztán a végén fles lehet neki a név hallatán, hogy még sem ő az. Mint valami test-csere.

Jössz-mész a lakásban reggel, kávézol, eszel, és amikor a fürdőbe mész, nem a megszokott képpel találkozol a tükörben, hanem valaki másnak az arcával.

Valahogy így.

Így érted, miért hat(hat) ez ennyire? Ja, tőled új; mindig jól értettél ehhez, és most egy dimenzióval - lehet kettővel -, beljebb mentél.

Hm? :))))

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

cs, 2016-01-28 22:04 Kelvin

Kelvin képe

Értem, csak nem akarom elfogadni, pedig muszáj lesz.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

cs, 2016-01-28 20:54 Kelvin

Kelvin képe

A nép így is követeli, nem kell olyat írnom, amit nem akarok. Eszméletlenül jó vagyok, próbáld megérteni, kérlek.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

cs, 2016-01-28 20:56 Roah

Roah képe

Én?

Mert engem a téma érdekel.

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

cs, 2016-01-28 20:57 Kelvin

Kelvin képe

Nem, Obb. :D

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

cs, 2016-01-28 21:14 Obb

Én? Hát hogyne érteném, Kelvin! Egyre jobb vagy, már csak pár év, és a nyomomba érsz :)

cs, 2016-01-28 21:18 Roah

Roah képe

:DDDD

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

cs, 2016-01-28 21:20 Kelvin

Kelvin képe

Merem remélni. :)

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

cs, 2016-01-28 17:55 Kelvin

Kelvin képe

Én is erre gondoltam, amikor láttam a sok pozitív hozzászólást, de azért hátha beleköt még valaki.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

p, 2016-01-29 10:56 craz

craz képe

aztán a falevelek árnyékát figyelte, de meg sem rezdültek. / inkább: aztán a falevelek árnyékát figyelte, de (az) meg sem rezdült. -- Az árnyék itt egyes szám, a több falevél alkot egy egészet.
Szerintem is jobb az y, azt a mondatot kétszer olvastam, kizökkentett, rögtön az írás elején -- y-nal egyértelmű, hogy név. :)

- - - -
"Igyál, e nedv hűs, mint a - mámor,
s nincs seb, mit heggel nem takar,
igyál, testvér, e mély pohárból,
csupán az első korty fanyar."

p, 2016-01-29 11:19 Kelvin

Kelvin képe

Igazad van, azt is benéztem. Meg akkor már a név is biztos. Köszi! :)

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

v, 2016-01-31 05:06 Niszel

4

Néha feltörnek belőlünk rossz emlékek, megbirkózunk vele. Küzdünk azokért akiket szeretünk, és féltjük is őket. Azonban a végén csak megtaláltad szívedben az anyukádat. Így van ez. Mindig megtaláljuk azt aki szívből szeretett igazán.

v, 2016-01-31 14:31 Kelvin

Kelvin képe

Köszönöm, hogy elolvastad. :)

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

p, 2016-02-12 09:44 Para Celsus

Para Celsus képe

Hagyd el, hombre, az én Bűnbeesésemet is visszadobták anno, mert nem vágott a lap profiljába - meg is értem -, itt viszont megtalálta a célközönséget. Ennyi.

Azért az mindenféleképpen jó jel, ha itt is csak abba tudnak belekötni izzadó herével és csühögő bullshit-generátorral, hogy mijé nevezted el? Mert ha lírai, akkor archetípus (nem, ez nem archetípus), meg szimbólum (nem, nem szimbólum) nem kell bele név...
(Mondaná ezt Krúdynak vagy Kosztolányinak... Nem is értem, Szindbád vagy Esti Kornél miért kapott nevet. Mikor az első Szindbád (és Esti Kornél)-novellát olvastam, nem zavart. Nem kellett még tíz-tizenöt novella, hogy elfogadjam a karakter nevét.)

Archetípus lehet az Apa, Anya, Hős, etc. De a barátnőjéhez költözött férfi, aki az anyja emlékét is őrzi, nem archetípus. Ezzel az erővel a XVIII. kerületi, vörös szakállú és kopaszodó fazon is archetípus, aki a BKK-nál dolgozik, és Fiat 500-asa van meg három plombált foga, és szereti a virslit. Ne legyen neve, bújjunk bele, hogy elérjük a BKK-sok kollektív tudattalanját.

A dőltbetűzés elhagyása viszont tényleg nehezíti a kibogarászást. Vagy új sor-gondolatjel kombóval különít'ném el az E/1.-et az E/3-tól, vagy vedd elő a html-kódjaid :D

"Valahol megszólalt egy sziréna, de rögtön el is hallgatott, mintha elszégyellte volna magát." - az ilyenek tetszettek.

Na, szerintem azért írj még a Ligetnek, bakker. Szerintem jófej kiadó-társaság - és bármennyire is el akarja hitetni néhány savanyú-szőlő-komplexusos, a fizetős megjelenést kultiváló fanyalgó, nem pofára osztályoznak.


"The Rainmakeeeer!"

v, 2019-01-13 20:53 bupber 81-Szomb...

Nem szeretek István precízségével ellenkezni, de szerintem a visszadobásnak semmi köze a megnevesítéshez.
Szerintem a töltelék írást kéne kihúzni, és helyébe az alany „HOGYAN-ját” adni az olvasónak. A líra az, ami hiányzik innen.
Nehéz lesz, de remélem érthetővé tudom tenni, mire gondolok:
A nyitott ablakot és a mozdulatlan függönyt nézte… – ezt, és innen egész a: Jutka felé fordult kihúznám.
A nyitott ablakot és a mozdulatlan… – Nem tipikus töltelék? – a függönyt nézte; a Jutka hátát nézte. Ráadásul olyan „megmagyarázós”: – az egyre ritkábban elsuhanó autókat.
Szerintem nem veszítesz semmit a kihúzásával.
De az ötlet jó benne. Az oxigén. Csak más szemszögből indulva.
…Mindent elfelejtek. – innen a folytatás önmagát követeli, hogy Szelei „hogyan-ja” legyen.
Még a levegőtől is fulladt. (Szelei) – tippeket nem akarok adni, de valami a Szelei hogyan-járól. A levegő azért ötlött bennem, mert akkor átlehet vezetni az oxigénre, visszafogalmazni. De előbb kell még egy-két mondat Szelei érzéséből és gyötrelméből. Szerintem jobban hat az olvasóra, minthogy a függönyt nézi.
És ha már jelen, a visszafogalmazás legyen gyorsabb (rövidebb): izzik az aszfalt, olvad a kocsi kerék. Folyékony (nkv) fekete gumit fröcsköl mindenfelé, korom ül a holtak kiszáradt szemére. És nem lesz más a levegőben, csak gázolaj és benzingőz, mert elfogy az oxigén. Ki lehetne számolni, mennyi benzint tud elégetni a légkör. (szerintem nem kell se a simán, se a csak, mert nem vezet sehová, csak akaszt) Jutka felé fordult: „Olyan a háta, mint egy hangszer.” – szerintem a „nem?” beékelt kérdőszó is csak akaszt, és a „nézte” is elkerülhető. (ritmus)
„A hegedű, meg a bőgő ilyen alakú, meg a gitár, a gerince a fogólap, a csigolyák az érintők. Vajon őt is túlélem?” – szerintem mielőtt továbbmész a „Felkelt az ágyból, kitapogatta…” mondattal, még jó lenne valami enyhe filozófia vagy hasonlat erről a büdös életről.
Ott van minden, amiről írsz: gerinc, csigolya, a LÁNY – ez most mind élet. Időzz egy kicsit még az „élettel”, az élet fogalmával. Szerintem túl hamar teszed oda a kérdést: Vajon őt is túlélem? – kellene még egy gondolatnyi távolság a kettő közé.
És ha már rövid, legyen feszesebb: de aznap nem szóltam, eljátszottuk, hogy semmi baj,…
Szerintem az apróságokat is gondozni kell.
Kiment a fürdőszobába, ivott – a pontosítás: ivott a csapból.
a sötétben hallgattam őket, Anyust és az órát – az „őket” itt megszemélyesítést ad az órának. Szerintem legegyszerűbb kihúzni – a sötétben hallgattam Anyust és az órát,
„Nagyon kell vigyáznom rá, már csak a saját érdekemben is.” – Ne kérdezd, mert nem tudom elmondani, de ezt nagyon másképp fogalmaznám. Nem hibás, de valahogy nem tetszetős, ebben a formában szerintem beleront az előtte és az utána lévő jó szövegbe. De lehet, csak az én ízlésem nem kedveli.
„A szerelem semmi a gyászhoz képest” – megint ízlés, de itt a „semmi” szó olyan gyerekes, amikor a fiúcska azt mondja: az semmi! ezt hallgasd!
Abban egyetértek veled, hogy nem a mondatokkal van baj, amikor irodalmi értékről beszélnek.
Nos, az én okoskodásom is csak egy vélemény. Röviden: az elején ne csak létezzék az, ami az ablakon kívül van, hanem kötődjék a szorongásához. Az olvasó érezze: mintha élesítené azt. A végén pedig a sziréna a megnyugvást, vagy: soha nincs teljes megnyugvás.

h, 2019-01-14 08:54 Kelvin

Kelvin képe

Állítom, hogy ebbe te most több melót raktál, mint én, amikor írtam. Köszönöm, de ez a novella, már döglött, nem foglalkozom vele.
A tanácsaidat meg mondanám, hogy megfogadom, de tudom, hogy nem így lesz. Inkább ösztönből írok, tudatosság talán csak átolvasás közben van, de akkor se sok, mert ha figyelek rá, akkor nem érdekel. De tényleg köszi.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

h, 2019-01-14 20:27 bupber 81-Szomb...

Szívesen, és azért olyan sok meló nem volt vele… Tudod, azért is, mert engem is érdekel.
És a lényeg nem is ez a novella lenne, hanem az ok, amit mondtak neked.
A novelláimmal pedig úgy vagyok, hogy már számtalanszor feltettem magamban, hogy előveszem a régieket, mert hát, hogy azóta… És most jobban látni. Gondolod vagy valamelyikbe belenéztem? (majd holnap) Meg se nyitottam, nemhogy elvegyek vagy hozzátegyek akár egy betűt is… Ahogy mondod: döglöttek.
Meg azért is tettem magam próbára: mit látok én benne, mert, amint mondtam érdekel, és anno a Kifordított szerenád-ra kértem egy véleményt.
Nem pályázatilag küldtem. Épp akkor zárult a pályázat, sok munkájuk volt, és az enyém nem novella, hanem tizenhétezer szó. De a Ligettől nagyon kedvesen Horgas Judit visszatért rá és adott néhány mondatnyi tanácsot.
Akkor az egésznek a lényege az volt, hogy akár jó is lehetne, de ÍGY olyan, mint egy forgatókönyv. – Megjegyeztem.
És persze a szöveg az szöveg kell legyen. Valakitől azt olvastam egyszer, hogy egy bekezdést addig kell csiszolni, amíg olyan jónak nem találjuk később, mintha nem is mi írtuk volna – az a jó szöveg.
De a legtöbb tanács – azoktól az íróktól, akiknek írásfilozófiájuk után keresgéltem –, az volt, hogy érzékeltessük az alany és a cselekmény „hogyanját”. Ne csak fölkeljen, ránézzen, bemenjen stb., a maradandó benyomást pedig az alany „hogyanjának” kell kiváltania a tetteivel párhuzamosan.
Na most erre mit lehetne mondani?
Kinek hogy és mint.

h, 2019-01-14 11:49 Mayer

Hali!

Elolvastam az írásod és amolyan borzongatós, félelmetes és kétségbeesős történetnek tartottam, ami hihetetlenül elbizonytalaníthatja azt, aki átgondolja a leírtak. Gondolom a célja is ez volt! Határozottan tetszett a maga elvont világával.

Felnéztem a Liget honlapjára, ahol nem fogadták az írásod. Egy dolgot ott már két mű elolvasása után is megállapítottam: Nem bírnak irodalmi értékkel számomra.
A tartásodhoz hozzátartozhat a büszkeség, hogy abba a színvonalba nem kellettél

h, 2019-01-14 12:40 Kelvin

Kelvin képe

Semmi baj a Ligettel, olvass ott többet. :)

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

cs, 2019-03-07 16:43 Fabulon

5

Tökéletes írás. Jó (vagy inkább rossz és szorongató? :D ) volt olvasni. Ahogy olvastam a gondolatait erősen ötlött fel bennem Dragomán György írói stílusa. Ha még nem olvastad olvass el tőle valamit mert azt hiszem tetszene.:))