Az idegen, aki erre járt

Két és fél órája jártam a várost, be-benézegettem az olcsó lebujok ajtaján, hajléktalan nők arcába bámultam közvetlen közelről, frászt hozva rájuk vagy szörnyű-illetlen, kacérkodó vihogásra késztetve őket – kapualjakba húzódva veszkődtem öngyújtóval-cigivel, pöffentettem idegesen a csillagos égnek a füstöt és leheletem párafelhőjét – időnként biztonságot keresve tapogattam ki zsebemben a csorba halászkést, kerestem elő a fém lapsüveget, csavartam le kupakját, nyaltam bele a scotchba – aztán káromkodtam egy keserveset, összecsapdostam tenyeremet, és folytattam végtelen körökbe vesző portyázásomat.
Sorozatgyilkos járta a város utcáit – a hivatalos szervek persze tagadták a dolgot, elvégre hogy beszélhetnénk gyilkosságról ott, ahol még a halál oka is ismeretlen? és miféle-fajta gyilkos képes úgy ölni, hogy szárazra szívja áldozatai testét, nem hagyva hátra mást, mint szikkadt bőrt, száraz izomrostokat és zörgő-koccanó csontokat? Vámpír? Ugyan már! – és a rend bátor őrei, a bádogjelvényes dekások elfordították arcukat, a szabályzatukba temetkeztek, a haláleseteket pedig egy „ismeretlen betegség” verdikttel átlökték a kórboncnokok és epidémia-szakértők asztalára – aztán mosták kezüket, műszak után itták sörüket – az eljövendő áldozatokra meg nem gondolt senki, leszámítva néhány magamfajta fantasztát és ködlovagot.
A lábam lefagyott, a kezem gémberedett – két és fél óra épp elég volt, hogy zsigereimbe is beegye magát az októberi éjszaka hidege – úgy döntöttem hát, megérdemlek fél óra szünetet, némi melegséget és egy kis lélek-lazító zenét.
Örök szerelmem-liebling-lokálom, a villogó cégér alatt, alagsor-sötétben megbúvó Neoncsillag túlhaladt pályája zenitjén – már csak a falakra függesztett képek emlékeztettek azokra az időkre, mikor a Ménkűkezű Melodious Thonk verte a billentyűket a zongorán, a dühöngőben meg élveteg művészhorda bomolt a bombasztik’ bibapra – előbb a Ménkűkezű maradozott el, ahogy felkapták a producerek-promóterek, koncert-lemezfelvétel-koncert taposómalmába egyre ritkábban fért bele a ’csillagbeli örömzene – és ahogy miszter Thonk felszívódott, úgy koptak le lassan a mániákus hipszterek, az író-fajzatok, beatköltők és pixie-frizurás, fiú-zakós, láncdohányos csajaik – a csillag-ragyogás megkopott, a termek kiürültek – nem telt belé sok idő, és szombat esténként is csak a pultnál kornyadozott néhány lecsúszott alig-értelmiségi és környékbeli melós, a boxok és asztalok többsége üresen várta a ki-tudja-mikori szebb időket.
Mint javíthatatlan-szentimentális alak, szívesen néztem le ide néhanapján – nem mintha olcsóbb lett voln’ más helyeknél, vagy a pult alól jobb pancsolt szeszeket csöpögtetett volna a sztoikus arcú, deszka-szikár csapos – de a stampedli töményem mellé ingyen kaptam egy adag nosztalgiát, bezzeg-régen-hangulatot – az ilyet többre tartottam bármilyen pucc-partinál vagy pia-felhozatalnál.
Éjféltájra járt az idő, mire lekeveredtem a csehóba – legutóbbi látogatásom óta a neoncégér egyik fele kiégett, és senki sem érzett magában erőt, se menedzser, se gondnok, hogy megmoccanjon, és kicserélje a halott fénycsöveket – sötétbe botladoztam hát le, és löktem be az ajtót.
Félház, ha lehetett – ahogy letettem magam és körbenéztem, az az érzésem támadt, a negyed népének üledéke gyűlt meg ebben a csendes, poshadt tóban – a szomszéd asztalnál három göthös egyetemista-forma dugta össze fejét egy palack savanyú importbor fölött, előttük könyvek, tollak, telifirkált papírok, tán vizsgára készültek vagy világmegváltó dráma-írásra – odébb koszlott öltönyt, foszlott kézelőt és hatodéve már nem divat csokornyakkendőt viselő, negyvenes fazon üldögélt, úgy festett, mint egy kibukott könyvelő vagy rossz útra tért lovi-pénztáros, izzadt, ivott, és megpróbálta szóval tartani és magába gabalyítani a pincérlányt, de olyan szakállas szövegekkel, annyira fantáziátlanul, hogy hallatára sírhatnékom támadt – a pincércica meg csak állt, kezében toll, notesz, hóna alatt óntálca, arcán a kivégzésre váró márkinők és hullafáradt gyapotszedő-asszonyok csendes beletörődése.
A sarkoban apró termetű, zsakettes férfi dőlt az asztalára – mikor petyhüdt szemhéja alól rám pislogott, megismertem, Mad Minor volt, a kiugrott zenekritikus és jazz-rajongó, aki évekkel azelőtt elvesztette állását, mert nem volt hajlandó valamelyik éppen futó Patty-Lou-Gloria-Rex-Frankie, vagy ki tudja, kiféle ócska sztárocska bakelitjéről tapsikoló kritikát írni – mikor észrevette, hogy észrevettem, kettőt biccentett, először felém, aztán egyet a színpadon árválkodó zongora irányába – ezzel, tudtam, el is mondott mindent, amit akart, vagy amit érdemesnek tartott – mert ő már évek óta olyan világban élt, ahol a zenén kívül minden csak bosszantó mellékzöngének és akadályozó körülménynek számít.
Magamhoz intettem a pincérlányt, Cutty Sarkot kértem meg egy doboz ’Strike-ot, és míg vártam a rendelésemre, egy levél reklámgyufát forgattam az ujjaim közt – Kitty Masszázsszalon, garantált felüdülés. Nyílt a mosdó ajtaja, angórakardigános, kurtaszoknyás, gesztenyebarna macska toppant elő, osont el az asztalok közt, huppant le dorombolva tömzsi kis legjobb-csúnyácska-barátnője meg egy üveg bor mellé. Ahogy belefeledkeztem a látványába, isten bizony, egy villanásnyi időre elcsábultam – francba a nyomozósdival, a hideg éjszakával, a sötét sikátorokkal és a testetlen veszéllyel, cuppanjunk rá az angóra-cicára, vagy hemperegjünk egy órácskát valami fülledt masszázsszalonban, olvassunk Baudelaire-t vagy Will Carlos Williamst, míg kombinéra vetkőzött, édes-romlott lányok gyúrják és gyömöszölik a hátunkat!
Csábultam, kábultam, már álltam volna fel, mikor az angóra-macska oldalt döntötte fejét, és a hangulatvilágítás furcsa fényjátékba kezdett a vonásaival – a csinos pofira árnyék-gödrök vetültek, a csillagszemek alá karikák gyűltek – szomorú halott-arc meredt rám vádlón, a poharak helyett fémhideg szikék csörrenését hallottam, a piás vendégek duruzsolása a halottkém szenvtelen mormogásává torzult, én pedig hirtelen elszégyelltem magam – míg franciaágyban heverésznék, valaki mást talán épp akkor löknének a morgue tepsijébe a kérges ápoló-kezek.

Tűnődésemből zaj rázott fel – a csehó végében mozgolódás támadt, egy nyúlánk alak ellökte magát a pulttól, kezét zsebre vágva, könnyed léptekkel felsétált a sztédzsre, derékból, mintegy mellékesen meghajolt a darvadozó szesztársaknak, cigarettát dugott szája sarkába, majd leült a zongora elé.
Az első pillanattól ismerős volt az arca, de nem tudtam hova tenni őt – koncertteremben láttam, vagy egy délvidéki, frankomán bordélyban játszotta a talpalávaló szvinget? folyami hajón találkoztam vele, vagy valami közép-nyugati nihil-cityből menekült nyugatra, szerencsét próbálni, karriert alapozni?
Erőltettem az agyam, ám hiába, kutakodtam az emlékeim közt, de pusztán lomokat találtam – aztán, mintha csak a sors akart volna segítségemre sietni, a zongorista beletúrt hajába, és ettől a mozdulattól hirtelen beugrott minden – Chet Ballardnek hívták a tagot, keleti parti bárzongorista volt, Lenny Tristano lelkes követője – minden hangzat a helyén, hibátlan akkordmenetek, pontosan másolt dallam és ritmika – csak ép az egyedi íz, a csipetnyi személyes mocsok hiányzott a túl-tiszta előadásából. Mikor legutóbb, egy tüzes-büdös, ötvenharmadik utcai lokálban a beatnik-bandával belefutottunk az egyik fellépésébe, a My Funny Valentine-ját hallva az a gondolatom támadt, hogy a szemüveges, Bill Evans-frizurás, skatulyából húzott Ballard az ágyba is csokornyakkendőben mászik, és még akkor sem veszi le a zakóját, mikor éppen meg akarja dögönyözni valamelyik sipítozó, hollywood-szépfiúságra-érzékeny rajongóját.
Meglepetésem többszörösnek bizonyult – egyrészt csodálkoztam, mi szél fújta át a kontinensen az otthon-bárban üldögélő, nyugodt vérű Chet-gyereket, másrészt utolsó emlékeimhez képest a zongorista egész alakja ziláltabbnak és valahogy élesebbnek tűnt. Nyakkendőjét elhagyta valahol, inge nyakát kigombolta, szokásos-jól szabott öltönyét nyűtt, tweed sportzakóra cserélte – még az arca, az alkata is szikárabbnak hatott, mint aki szűk, komor helyeken bujkált az utóbbi hónapokban.
Ballard lehunyta szemét, ujjait végigfuttatta a billentyűzeten, aztán tétován, tapogatózva lefogott pár hangot – hosszú másodpercek, üres ütemek teltek el, aztán megismételte, módosítgatta, formázgatta a töredéket – bal keze alól szinte öntudatlanul tört elő a basszus-szólam, egy mániákus-következetességgel ismétlődő, pár-hangos pattern, amibe a jobb kéz szeszélyes-rapszodikus módon szúrt közbe egy-egy csillámló hangfürtöt – a közönség neszelt, a kókadozó fejek felemelkedtek, a két pusmogó fruska elhallgatott, és a színpad felé hegyezte fülét. Ballard az egészből semmit sem vett észre – fejét lehajtotta, nagy levegőt vett, és hirtelen elhatározással, mint aki hosszas keresgélés után végre megtalálta a mondanivalóját, a billentyűk közé csapott.
Mindig is hittem a művészet, a zene hatalmában, abban, hogy érzékeket zavarhat össze vagy kavarhat fel egy jól sikerült alkotás – de akkor és ott úgy éreztem, a hangok a fizikai valónkra is hatással vannak – felkavarják a lokál állott levegőjét, megrendítik a falakat, átjárják testem, porrá omlasztják a szívemben lerakódott idegen anyagot.
Ballard őrjöngve esett be az egyik ütembe, megtorpant a másikban, görcsösen ismételgetett egy frázist, és épp egy pillanattal azelőtt fejezte le azt egy disszonáns ökölcsapással, hogy unalmassá válhatott volna – hanyagul odavetett akkordmeneteket szedett ízekre-arpeggiókra, hogy aztán pimasz-nyelvöltögetve, négy ütemben megidézzen valami hollywoodi sláger-giccset, akár ha kikacsintana ránk, hallgatókra, „na, ez kell, vagy inkább ez?” – azzal visszatért az idegborzoló, szív-felrázó muzikális őrülethez.
A pult mellől ekkorra előkászálódott egy teljesen elázott dobos is, beült a bőrök mögé, és mólésan-molyosan, csak per bebop, tolni kezdte a metrikus ütéseket a lábcinen, néha a lábdobon közbeszúrt egy-egy hangsúlyt – bár igyekezett szerencsétlenje, a játéka olyannak tűnt a zonograszóló mellett, mint sápadt holdvilág a verőfényes napsütésben, mint a sarki mosodáslány egy Botticelli-vénusz szomszédságában – nem ő volt gyenge vagy rossz – a másik bizonyult utolérhetetlennek. Ballard hátravetette fejét, összeszorított szemhéjai közül könnyek csordultak ki, ujjai alól végtelen-magasba szökő, sosem-volt hangsorok, dallam-töredékek, nem-is-létezhet-mégis akkordok törtek utat a valóságba – zenéje magával ragadott, szökellve-szikrázva rántott a csillagok közé majd ejtett a mélybe, hogy végül elandalodjak az utolsó akkordok váratlanul letisztuló harmóniájában.
Ahogy Ballard befejezte a dalt, a söntésen szétterült a néma csend – a csapos kezében megállt a törlőrongy és a pohár, a kibukott könyvelő-fazon kezében hamu-rúddá égett a cigaretta, a három összeesküvő főiskolás szájtátva meredt a zongoristára, az angóra-cica tenyerét az arcára szorította, és némán mozgatta ajkait. Lassú taps csattant fel – a hang irányába kaptam fejem, és megláttam Mad Minort, a kiégett lelkű, megvesztegethetetlen kritikust, ahogy talpra szökve, szálegyenesre húzott derékkal, szemében könnyekkel a színpad felé fordul, és összeüti tenyerét.
A következő pillanatban kitört az üdvrivalgás – poharak emelkedtek a levegőbe, a jazz-mániákus arcok egymást bökdösték könyökükkel, „ez mi volt, öcsém, hallottad?” – persze, hogy hallották, ittak, megborzongtak, nevettek, ott tülekedtek Ballard körül, a kezüket nyújtogatták felé, meg akarták hívni egy italra – az angóra-cica és barátnője áttörtek a rajongókon, szerelmetes szemekkel bámulták az est hősét, rebegtek neki valamit, hogy mit, azt nem tudom, a zaj elnyomta a szavukat – aztán már csak annyit láttam, hogy Ballard lepattintja a barátnőt, átkarolja az angóra-cicát, és kettesben kivonul vele a teremből.
Kínzó deja vu támadt bennem – ezt a képet láttam vagy elképzeltem már valahol, valamikor – mérlegeltem, finomítottam, újra- meg újrajátszottam, majd mint semmire sem jó kacatot, félredobtam. Mikor? Miért? – az elmémbe tóduló emlékfoszlányok – egy halott lány összeaszott arca, egy kockás harisnya, egy szakadt fülű retikül, egy tárca, néhány bankó és egy szamárfüles koncertjegy – mozaikká álltak össze, rideg pontossággal, visszavonhatatlanul – minden a helyére került.
Kirúgtam magam alól a széket, ököllel-két könyökkel törtem magamnak utat a hökkent vendégek között, asztalokon ugráltam át, székeket borítottam fel – kizuhantam a folyosóra, egy hangos döndüléssel becsapódó ajtó felé vetettem magam – lépcső, hátsó kijárat, macska menekült fújva és miákolva – felszedett térkövek, téglahalmok közt szlalomoztam, megbotlottam valamiben, egy feszítővas volt – felkaptam, és a fogam közt káromkodva, nekidühödve iramodtam a sikátor vége felé, ahol két pár láb zörömbölt fel egy négyszintes bérház otromba-széles tűzlépcsőjén.

A tetőn értem őt utol, a komor kémények, rozsdálló antennák, ott feledett kábelkötegek és feltarajosodott kátránypapír-lapok között – középen állt, fehér ballonkabátja világított az éj sötét kárpitja előtt, szemüvege lencséin megtört a holdfény, ettől úgy festett, mint akinek szeme helyén két fénykorong ragyog. Nem tűnt zaklatottnak, sem ijedtnek – lábával lassú-lusta west-coast cool-ritmust dobolgatott, jobbjával a feltámadó szélben összezilált Bill Evans-frizuráját igazgatta. Elmenekülhetett volna – zihálásom, bakancsaim dübörgése, a korlátnak csapódó feszítővas fémes csattanása messziről elárulta jöttömet – mégis bevárt engem.
– No lám… – Mikor látta, hogy levegő után kapkodva kétrét görnyedek, a feszítővasra támaszkodom, lépett felém egyet-kettőt, kezét zsebre dugta. – Csak nem a zene csalt utánam?
– Hol… hol a lány? – köptem a szavakat.
Az idegen fejével az egyik kémény felé bökött – az árnyékban fehér test hevert, öntudatlanul vagy talán halottan – nem, halott mégsem lehetett, a többiek száraz falevéllé aszott testéhez képest a felcsúszott szoknya alól kivillanó combokban, a kerek arcocskában túl sok volt az élet…
– Ne félj – szólt az idegen –, őt még nem… használtam fel. A zene vezetett ide? – ismételte hirtelen makacsul, szinte erőszakosan.
Végre lélegzethez jutottam – felegyenesedtem, kabátom ujjával megtöröltem a homlokomat, szememből kidörzsöltem a hideg szél előcsalta könnyeket.
– A zene. Ismertem a régi Chetet még keletről. Tisztességes bárzongorista volt, nem több, nem kevesebb. Amit viszont te műveltél ma este…
Nem folytattam – még most, évek távlatából, hideg-elemző szemmel méricskélve is küszködök, hogy szavakba öntsem a magam tökéletlen módján azokat a nem evilági harmóniákat és disszonanciákat – hogy is fogalmazhattam volna meg akkor és ott, forró fejjel és tüzes szívvel, a fülemben dübörgő vérrel, élethalál-harcra készülve?
Az idegen arcán mosoly derengett fel – tűnődő, melankolikus mosoly, mint a quattrocento faliképek angyalaié – kihúzta a zsebéből a kezét, feltűrte gallérját, végigsimította az arcát.
– Tudom, hogy nem hiszel nekem, de nem akartam bántani senkit sem. Annyi energiát szerettem volna elszívni, hogy életben maradhassak, amíg találok valami utat… odaátra. De van, amit nem lehet uralni. Ti úgy mondanátok, zsigerből jön. A zene, a vágy, az éhség… Kiszabadul az ellenőrzésem alól… Ami történt, jóvátehetetlen.
Előrébb léptem, megmarkoltam a feszítővasat, hogy kifehéredtek a bütykeim.
– Miért mindig nőket? Lányokat? Ha annyira idegen vagy, ha annyira más…
Széttárta karját – gesztusa annyira emberi volt, hogy kis híján megsajnáltam őt.
– Nem tehettem róla. Nem én választottam őket… nekem ti, férfiak és nők, egyformán különösek vagytok… Hanem ők engem. Nem tudom… – Oldalra biccentette fejét, egy tincs a homlokába hullott, szemöldökei közt függőleges ránc jelent meg. – Talán vonzónak találtak?
– És ezért hálából felzabáltad őket! – Közelebb léptem, a feszítővasat derékmagasságba emeltem – az idegen leeresztett kézzel állt, egy mozdulatot sem tett, hogy védje magát. Szél cibálta meg a kátránypapírt, kabátunk szárnyait. Rozsdabarna levél röppent el köztünk – az elmúlás első jele.
– Mit akarsz tenni? – kérdezte az idegen, és szórakozottan belerúgott egy tekergőző kábelkötegbe. –Igazságot szolgáltatsz? Szétvered ezt a testet? Feltámasztod a halottakat?
– Megakadályozom, hogy másokat is megölj!
A távolban vonat fütyült bele az éjszakába, kutya vonított fel, majd hallgatott el – aztán egy ideig nem hallatszott más, mint a szél dudorászása az antennák és vezetékek között.
– Nos, egy dologban igazad van – felelte végül csendesen az idegen. – Véget kell vetni az egésznek… valamilyen módon.
Lassú mozdulattal az arcához emelte kezét, és levette szemüvegét. A metamorfózis gyors volt és elkerülhetetlen – az idegen bal szemében ragyogás támadt, pupillája, írisze szétfolyt, mint a vízbe hullt festékcsepp – a fénylő szemgolyó kitüremkedett üregéből, csáppá, majd indává nyúlt, apró, fehér golyócskák szakadtak ki belőle, hulltak a földre, de ahelyett, hogy szétfröccsentek volna, egyben maradtak, akár a higany cseppjei. Az indák csak serkentek, duzzadtak egyre, összefonódtak és széthasadtak, lüktető, lumineszkáló szövedékké egyesültek, majd a fejem fölé magasodtak, szálai behálózták a szél- és esőmarta kátránytalajt, felkúsztak a kéményekre, behálózták a rádióantennákat, de az áradat még mindig nem ért véget – az egykori bárzongorista teste összelappadt, hasa, mellkasa szörcsögve esett össze, bordái roppantak, bőre alól elszökött az élet, ajkai szikkadt-száraz szirmokká húzódtak vissza, az arcára dermedt mosoly nyugtalanító koponya-vigyorrá torzult.
És a kiürült báb felett ott lüktetett és ragyogott a idegen – levetve hús és bőr köpenyét félelmetesen törékenynek és átlátszónak tűnt – testének árvalányhaj-szálai, karcsú akantuszindái lassan hullámoztak a szélben, meg-megrezzentek, ha odalent csörömpölve elhúzott egy autó, és gyorsan-izgékonyan húzódtak hátra ott, ahol leheletem érte őket.

Néha csak egy pillanaton múlik az élet – ha egy másodperccel tovább bámulom a jelenést, menthetetlenül a rabja leszek, és tehetetlenül, a varázslattól megbabonázva hagyom, hogy azt tegyen velem, amit csak akar – az életemet az a másodpercnyi sietség mentette meg.
A ragyogó szálak ostorrá csavarodtak, lendületet vettek, és felém csaptak – bénultságomat lerázva ugrottam félre, gurultam be egy kémény mögé – szemem sarkából még láttam, ahogy a felszakadt kátránypapír-borítás darabjai szerteszét repülnek, a lény pedig támadásra készülve újrarendezi és -alkotja magát. Segélykérően néztem szét, fegyvert kerestem, valamit, bármit, ami többet ér, mint a kezemben szorongatott, hitvány feszítővas, vagy a zsebemben lapuló, csorba kés… Hátam mögül, a lény felől sistergő-lüktető zaj hallatszott, amibe karistoló hang vegyült, mintha tucatnyi kéz kaparná a tetőt.
Összecsavart, ujjnyi vastag kábel kötegén akadt meg a tekintetem – gondolat cikázott át az agyamon, elég őrült, hogy csak kétségbeesésemben jusson eszembe, és elég őrült ahhoz is, hogy sikerüljön.
Kapkodó mozdulatokkal, átkozódva csomóztam rá a kábelt a vasra, fogam összeszorítva ugrottam elő a kémény takarásából – az idegent meglephette az attak, mert egy pillanatra megdermedt – épp elég időt hagyott, hogy a fényes-fehér szövedékbe döfhessem a feszítővasat.
Fehér, se-folyékony-se-szilárd anyag fröccsent a betonra, mint az avas sperma – a vas felszakította a puha szövetet, hossza feléig belehatolt, szálakat, indákat roncsolt, végül elakadt valahol mélyen, az összesűrűsödő idegen anyag labirintusában – végéről, mint a bálnavadászok szigonyáról, sötéten lógott a rácsomózott, sodrott fémkábel.
A lassan lüktető lénynek nem volt semmilyen felismerhető testrésze – nem volt keze, lába, arca, szeme, szája, egyetlen porcikája sem, amelyről leolvashattam volna érzelmeit – mégis, meg mertem volna esküdni, hogy az idegen a maga mélázó módján mulat az erőfeszítésemen.
„Engem ennyivel nem pusztíthatsz el, te szegény…”
Csápjai lomhán, a biztos győzelem tudatában indultak meg felém – mozgásukban immár nyoma sem volt az előbbi kiszámíthatatlan-sebes agressziónak.
„Vége van, ember. Sajnálom.”
Tudtam, hogy egyetlen esélyem és pusztán pár másodpercem maradt. Sarkon pördültem, a tető széle felé vetettem magamat – éreztem, ahogy mögöttem megfeszül az idegen teste – és a kezemben szorongatott dróttekercset egy széles mozdulattal ledobtam a mélybe.
A kábel zuhantában kibomlott, hurkai sustorogva terültek szét, csapódtak neki a tűzlépcső peremének, kaptak gellert egy párkányon, ütődtek a szemközti ház homlokzatának – végül rácsavarodtak az utca hosszában kifeszített villanyvezetékre.
Görcsös rángás futott végig az idegen testén, szikrák pattogtak, égett bűz áradt – a feszítővas ütötte seb környékén sorvadásnak indult, elfeketedett és szénné vált a lény húsa, csápjai végén, mint Szent Elmo tüze, fénycsóvák gyúltak – és a vonagló, sistergő, pusztuló masszából mélyről induló, hallhatatlan magasságokba emelkedő vonyítás tört elő.
Fél percig, ha tartott a haláltusa – biztonságos távolból, egy kémény fedezékéből figyeltem az ide-oda csapkodó, lassan erejét vesztő testet, hol a számra tapasztottam a tenyeremet, hol az öklömet harapdáltam, hogy visszagyűrjem a fel- feltörő hányingeremet – mikor elült a zaj és csitult a mozgás, lassan az alaktalan szénkupaccá égett idegenhez léptem, egy ócska deszkadarabbal meglöktem, lássam, tényleg halott-e – csak ekkor hagytak cserben az izmaim.
Negyed óra kellett, hogy összeszedjem magam, felnyaláboljam az ébredező angóra-cicát, aki boldog tudatlanságban alélta át az egész históriát – és újabb negyed óra, hogy visszabotorkáljak vele a bárba. Kérdéseire csak zavart mormogással feleltem, és amint lehet, leléptem mellőle, a barátnője gondjaira bízva őt – mit is mondhattam volna? És ha el is mondom, hogy is hihette volna el?
A rendőrség egy ideig vizsgálódott – beszállíttatták Ballard maradványait, kikérdeztek engem, a lányt, a vendégeket, majd az egész ügy zavart hallgatásba fúlt – a rend őrei a sorvadt maradványokat vizsgálva még azt sem tudták megállapítani, hogy egyáltalán bűncselekmény történt-e.

Sok idő telt el azóta, de az idegen és koncertje emléke bizonytalan időközönként újra és újra visszatér – néha sorra járom a jazz-klubokat, hallgatom a jobbnál-jobb imprókat, a veszekedett tenorszaxofonosokat, villámkezű zongoristákat, döntögetem egymás után a Cutty Sarkokat, és elfüstölök egy egész doboz Strike-ot, kisestélyis, kicsípett félvilági kokottok fenekét paskolom, harisnyakötőjüket bogozom – mégis úgy érzem, valami hiányzik, valami, amit egyszer, rövid ideig birtokoltam, és amit azóta sem találok sehol.
Ezeket az estéimet általában a Neoncsillagban végzem – a vécét ölelem vagy az asztalom lapjára rajzolgatok piás ujjal, és gondolkodom egyre.
Minél többet hányom-vetem a dolgot, annál biztosabb vagyok benne, az idegen azt akarta, hogy elkapják – egyedül, egy sivár, ismeretlen partra vetve, ahol életét csak mások halála révén tarthatta fenn, tudta, hogy előbb-utóbb leleplezik, és pusztulnia kell – elébe ment hát a sorsának, és csak annyi könnyebbséget akart, hogy olyan végezzen vele, aki képes megérteni őt – koncertje egyszerre volt segélykiáltás, beismerő vallomás és fogat összeszorító daccal odavetett kesztyű.

Zárórakor, a pultra dőlve, utolsó whiskymet kortyolgatva az jár a fejemben, hogy az idegen végül elérte célját – és az, hogy valahol létezik egy világ, ahol minden koncert olyan, mint az az utolsó Neoncsillag-béli, és ahol a zongoristák lelkén nem száradnak életek – fizetek, kilépek a bárból, és abban bízom, hogy a sarkon túl vár rám az a különös, izgató, idegen birodalom.

5
Te szavazatod: Nincs Átlag: 5 (5 szavazat)

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

cs, 2017-05-25 18:24 Sren

Sren képe
5

Végre egy novella a sok iromány közt...

Nem bírsz lejönni a gondolatjeles megszakításokról, de becsületedre váljék, ez mára szépen eggyé vált a stílusoddal.

Hanem a kötőjeles jelzések túlburjánzó-szemzavarók. A Te esetedben bocsánatos bűn, de akkor is, elgondolkodtató: tényleg szüksége van ilyesmire valakinek, aki ilyen brutál szókinccsel bír...? Nem lenne több a kevesebb?
Szerintem de. Szerintem - ahogy egy kedves kollega írta volt nekem a napokban - ha a telefonkönyvet, vagy csak egy kimaszott használati utasítást írnál meg, azon is átragyognál. Szükségtelen tehát módszerekkel pirítani.

Mindazonáltal, hálás vagyok, hogy végre mellközt b*szott egy rendes Parás mű. Eltékozlod magad, Kölyök... Mintha egy Tankcsapda lépne fel egy kis falusi művház kiálló szögű decka-színpadán. :(

https://www.youtube.com/watch?v=OS07TNrrwjU

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

cs, 2017-05-25 18:36 Para Celsus

Para Celsus képe

Négy hónap rohadalom-absztinencia után jöttem vissza a szerre ezzel a sz.rral - nyikorognak az ízületeim. Azon vagyok, hogy megtaláljam az egyensúlyt - néha még ki-kibillenek. Azért a nyakam nem szegem - és remélem, nem zúgok le a színpadról.
(A művházaknak és apró termeknek is megvan a maguk hangulata. A nagy színpadokkal az a baj, hogy koncert végén a stylist visszaveszi a kölcsönruhát, a menedzser elviszi a bevételt, az előadó meg ott áll a személytelen hodályban, csupasz alféllel. Akkor már jobb saját kedvre, kicsiben játszani.)
Basszus, amint megnyitottam a novit, kiszúrtam egy elütést. Bezzeg mikor átolvastam...


"The Rainmakeeeer!"

cs, 2017-05-25 19:21 Borika

Borika képe
5

Kedveseim, visszatértem egy röpke olvasásra, mert ez a Para novella idevonzott, mint az idegen zenéje az áldozatokat. :) Ó, teljesen magával ragadott, nem is tudok igazán kritikát megfogalmazni, én nagyon csípem amúgy ezt a stílust, no meg a beat korszakot, szóval engem megvettél kilóra. Ott, amikor a fickó átváltozott, kicsit hiányérzetem támadt, valahogy nem így képzeltem el a lényt, hangyányit klisésnek érzem a figuráját, és a befejezéssel sem vagyok teljesen kibékülve. De ez csak személyes vélemény, ettől még eszméletlen jó az egész, és a vége jó sok gondolkodnivalót adott. Hm, micsoda érdekes kérdéseket feszeget a szöveg… Mi a művészet? Képes lehet-e egy művész átlépni a saját korlátait, és már-már emberfölöttit alkotni? És számomra az a legnagyobb kérdés, hogy ha igen, akkor meg tudja-e ismételni a mutatványt? Van-e visszaút a kiégett művész számára?
Para drágám, köszönöm az élményt, most lesz min gondolkodnom egész éjjel…

"Járt utat a járatlanért el ne hagyj!"

http://hetedhetorszag.blogspot.com/

cs, 2017-05-25 19:40 Para Celsus

Para Celsus képe

Szia!
Szörnyek terén nincs jó fantáziám, vagy mondhatni, túlságosan megfertőzött a japán csápos-szörnyes animék világa. A befejezést illetően... próbáltam ambivalenciát plántálni a narrátorba. Valamit, ami olyan feloldásra váró, mint egy domináns hetes akkord. (Valahol azt olvastam, hogy a középkorban a domináns szeptimakkord tiltottnak számított egyházi muzsika terén, ugyanis azt hitték, hogy ezzel a disszonáns hangzattal meg lehet idézni az ördögöt.)
Örülök, ha tetszett, és még jobban, ha elgondolkodtatott a mű. :) Szerintem ezt elérni az írók egyik legfontosabb célkitűzése.
Köszi az olvasást és a véleményezést! :)


"The Rainmakeeeer!"

p, 2017-05-26 05:19 Gitáros

Gitáros képe
5

"hupant le dorombolva" - huppant
"csak ép az egyedi íz" - épp

Ez a két aprócska hiba, elütés csak arra szolgál, hogy lássuk, ezt a félelmetesen jó, mondhatni, tökéletes, átlag-irodalomkedvelő ember, amatőr-írókezdemény számára elérhetetlen magasságokban leledző, szó-sziporkákban, Para-kreált kifejezésekben tobzódó novellát nem egy nyelvtani szabályokat, írói módszereket, szótár gazdagságú kifejezéseket tartalmazó (ma még sajnos nem létező) számítógép-program készítette - amelybe, ha beütnénk egy rövid szinopszist, belegépelnénk néhány irányadó kifejezést, jellegzetes szót és lenyomnánk az "entert", a végén kidobna egy tökéletes novellát -, hanem egy zseniális tehetségű fiatalember, akinek hiába rágjuk a fülét - valahogy úgy, ahogy a hentesnél vásárolt fejhús elfogyasztása végén - mintegy rátéve az "i"-re a pontot, megkoronázva vele a lakomát -, elrágcsáljuk a nagy, puhára főtt disznófület, maximálisan kiélvezve, ahogy a finom porcogó ropog a fogaink alatt -, hogy írjon már végre egy szájbalökött regényt - ha másért nem, hogy a zseniális, internetre feltöltött novelláin túl, kézzelfogható - KÖNYV - formában is leemelhessük a polcról, és ezzel megőrizzük az utókor számára írói munkásságát, nem hallgat a szép szóra!

Kár...

Már a könyökömön jön ki, de megint és újra és megunhatatlanul, le kell írnom, hogy megy az öt csillag, hajjaj, de még mennyire megy!

(Tudod, az a kérdés merült fel bennem, kedves Para-Gabi, hogy ha Te ilyen zseniálisan le tudod írni - csak a képzeletedre hagyatkozva - ezeket a novellákat, hangulatokat, dzsessz-életérzéseket, nem vagy Te véletlenül Jack Kerouac reinkarnációja? Mert manapság - szerintem - semmiben sem lehetünk biztosak...:DDD)

Miki

p, 2017-05-26 17:24 Para Celsus

Para Celsus képe

Ehh, elfuserált reinkarnáció lennék, mert nem szeretem az amerikai focit sem a baseballt, és a piát sem bírom :D


"The Rainmakeeeer!"

p, 2017-05-26 18:37 Gitáros

Gitáros képe

Írni viszont tudsz, a többi meg kit érdekel...:D

Miki

szo, 2017-05-27 18:45 Alfredo Sagittarius

Alfredo Sagittarius képe
5

Ezt megint sikerült brutálisan odatenned. Többször előfordult, hogy újra elolvastam bekezdéseket, mielőtt a mű végére értem volna. Az "Örök szerelmem" kezdetűt gyorsan le is mentem, hogy meglegyen arra az esetre, ha elvinnék a novelládat egy kötetbe :) Sokra nem fogsz menni a hozzászólásommal, mert nem nagyon tudok mit hozzáfűzni, de gondoltam szólok, van még egy elégedett olvasód. Regény? Majd megírod, ha meg akar íródni, nem hiszem, hogy bánja valaki, ha addig ilyen gyöngyszemekkel jelentkezel.

"Szerintem minden emberben lakik egy másik ember, egy idegen, aki rosszat forral"

v, 2017-05-28 19:02 Para Celsus

Para Celsus képe

Egyszer talán majd összehegesztem az azonos tematikájú novelláimat. Ez is olyan, amelyben visszatértem egy korábbi helyszínre - a Neoncsillag valamikor már felbukkant ebben az elfuserált beatnik világban. Az a veszélye egyelőre nem fenyeget senkit, hogy kötetet állítsak össze az írásaimból, az olvasást meg a csillagozást viszont köszönöm :D


"The Rainmakeeeer!"

v, 2017-05-28 01:31 Ekibacsi

Ekibacsi képe
5

"szálai behálózták a szél- és esőmarta kátránytalajt, felkúsztak a kéményekre, behálózták a rádióantennákat," - "behálózták" szóismétlés

Ezen kívül egy-két elütést vettem észre, de ilyen tartalom mellett "who wouldn't give a fuck about it", right? :)

Egy dolog: a lénnyel való "attak" egy picikét hosszadalmas, ott úgy éreztem elég lett volna rövidebben, kicsit lendületesebben, ellenben a klubos zenés-zongorás epizód úgy tökély, ahogy van, tisztán átjön belőle a fanatikus rajongásod a műfaj iránt. Egyszerűen megkérdőjelezhetetlen, és az mindig jó, ha ilyen szenvedélyesen süt keresztül a sorokon.

v, 2017-05-28 19:10 Para Celsus

Para Celsus képe

Eh, ez a hátulütője, hogy nincs tesztolvasóm (bétázóm, a '10-es évek divatszava). Benne ragadnak ezek a bosszantó hibák.
A jazzt szeretem, az akciójeleneteket kevésbé. Talán mert a bebop logikáját át lehet ültetni az irodalomba, a bunyó viszont csak... bunyó :D


"The Rainmakeeeer!"

v, 2017-05-28 09:21 bupber 81-Szomb...

Áhoj! Tudod, a hatvanas évek vége felé, amikor máshol az emberek a holdat célozgatták, és felénk visszavonultak az utcasarokról a fölhajtott gallérú ballonkabátosok – helyükbe árvíz mosta a nyomorúságot, költözködtek a nincstelenek, megsárgult könyvek tucatjai kerültek halomba és a tévében Humphrey Bogart játszotta a főszerepet, akkor, azokban az években, a már nyurga, nagy szemű kölyök elcsente a könyvek harmadát – a fedőlap nem fedett semmit, sőt hívogatva fedte fől a stílust, azt a ponyva-detektívest, ahol az „elsőszemély” mindig egyedül él, nyakalja a whiskyt, és az író jóvoltából a legjobb fej a világon, minden aprót meglát, mesterien következtet, és a dolgok úgy történnek, és épp akkor történnek, mintha csak minden az ő ravaszságára történne, hogy aztán elcsípje a tettest, majd visszaereszkedjék a megszokott hibernáló környezetébe. A nőt sose kapja meg, csak a végső sóhajjal zárul. Azzal a sóhajjal.
Nos ezeket anno nagyon szerettem olvasni, legtöbbször le se tettem kezemből, míg a végére nem értem. Egyetlen dologért ráncigáltam apámat: miért van ilyen kevés belőlük?
Felébreszted bennem a hangulatot. Minden jó, de ha kallódik valahol, valamelyik zongora alá tolt zongoraszéken egy panaszkönyv, két dolgot firkálnék oda. Mégis, ha kiszednéd negyedét, ultrahang mélységmérővel mért pontos-negyedét, légmentes térben végzett, felbombázott molekulák összehasonlításával megállapított negyedét, akkor jobban szeretném. Azt meg, hogy mért nem ember a tettes, mi közöm a szörnyekhez, gondolom már nincs rá annyi időm, hogy megértsem, nem másért, de túl régen forgatták a Casablancát.

v, 2017-05-28 19:20 Para Celsus

Para Celsus képe

Raymond Chandler és Dashiell Hammett - hard boiled világ - az enyém kicsit későbbi, véhá utáni, bibapp-éra, de sok az átfedés, az ziher.


"The Rainmakeeeer!"

szo, 2017-06-10 08:14 Roah

Roah képe

*Egy emlék, szikla levék, lelógó boltozat. Ugyan szív! Nála tengere se keseregne talán. Visz nagy utazót, lobogó lelkével Alkisz kél, megyen egy ész. "

Nem unod még megírni őket? ;)

Az idő, igen, sokunk nem jön ki vele mostanság, nehéz vele gazdálkodni, de nem lehet, hogy azért tartott magadhoz képest sokáig megírni, mert már nem jelent kihívást, hogy kissé unod a stílt? Hogy meg sem érzed, az irodalmi világ pedig - különösen a tiéd -, örökké keresi a feladatot, ösztönösen? A szöveg, mondatok meghódítása egy magad fajta szerző lételeme, nem? Hogy nem okoz akkora örömet a megalkotása, ha az öledbe hullanak a betűsorok, már-már maguktól?

A novella nyelvezetéről és filozófiájáról, szövegkultúrájáról már esett szó, én a hangok felé mozdulnék a témát illetően.

Hm.
A zene és az idegen.
A hangrobbanás, hangsugárzás micsoda rezgéseket produkálhat, impulzusokat, energiát, ami úgy húzhat magához egy fajt, mint virágot a napfény. Hanggal ölni lehet, vagy bemérni a méreteket, tájékozódni vele, visszatalálni, bárhonnan, bárhova. Sokoldalú iránytű. Hangokkal bekötött szemnek sincs jelentősége, hangokkal látni lehet, és közvetíteni, érzelmeket, sírást, nevetést, a hangokkal kapcsolatot lehet teremteni, a rezgéseket belülről lehet, szíven és keringésen át hallani. A hang intuitív, szuggesztív. A hangok hipnotikusak. Meghipnotizálják a legmérgesebb kígyókat is.
A hangot Isten egyik legcsodásabb, legerősebb ajándékának tartom.
Szóval ha a nem is idegen lenne a karaktered, csak más, akkor is jól szólt volna, szerintem.
A tudomány jelenlegi állása szerint csak macskából lehet macska, hát hányféle-fajta ismert, igaz? Igaz. Van perzsa, sziámi, bengáli, satöbbi. Humanoid fajjal miért ne lehetne így? Hogy sokféle? Más, eltérő kvalitásokkal, genetikai és egyéb adottságokkal, gyengeségekkel? Főleg, ha erre még oda is figyelnek, gyerekkorban, és próbálják tanítani azt, miként kell fejleszteni a mentális, vagy egyéb érzékelési adottságokat, miként kell felkészülni a gyengeségek kompenzálására? Mutánsok lennének? Szerintem csak másak. És sokan is vannak, sokan is lehetnek, csak mondjuk nem tudnak róla, mikkel rendelkeznek, mert annyi minden rakódott már a képességeikre, hogy elnyomva maradt, szinte be van fedve egy rakás cuccal - de a képességek ott vannak, mindig is ott lesznek.

Ha a stíl nem is, a téma, miszerint a műfajt mennyi mindenre lehet felhasználni, ami baromira nem lézercsúzlis, az nálam önmagában dicséretes húzás, szóval méltányoltam, hogy ki-ki lépkedsz a sajátos díszleteid és kellékeid világából, még ha a zenétől te sem vagy képes megválni. (Soha ne is válj meg tőle! A zene, a szavak dallama, az ereje örökké élni fog, életben tartja, egy pöttyintéssel győzi le még az idő múlását is, ez szent meggyőződésem.)
Kísérletezz, bátran. Ahogyan ezt a stílt elkaptad, szerintem másikkal is így leszel - és ha nem, akkor is, mi van? Semmi.
Én azt mondom, a tehetségedet használd fel, többfélére, próbálj ki minél többet, ismeretleneket, fedezd fel, amit fel lehet benne, ehhez minden adottságod megvan; attól ez, a jelenlegi stílusod nem fog sérülni, vagy elkopni, ez nem olyan, mint egy nátha, nem fog elmúlni soha, szóval...

...csapasd nekik, Para!
Csapasd csak, ahogyan a csövön kifér!

Hm? :))))

*(Azure Window emlékére - Gozo sziget "Azsúr ablak alba rúzsa")

Ebben az idézetben van egy titok - megtalálod?
(Tornáztasd át a fejed, és ne csítelj. ;)

Noha nem jazz, az idegenek kedvelhették. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=JbUGsbZWitw

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

szo, 2017-06-10 12:50 Para Celsus

Para Celsus képe

Oké - az idézet azon kívül, hogy értelmetlen, palindrom is :D
Szokok kísérletezn - más kérdés, hogy azokra a művekre megkapom, hogy nem elég kísérletiek a standard stílemhez képest. Vagyis épp azáltal kísérletibbek, hogy hagyományosabbak. Szóval akkor a standard stílem kísérleti, de a konzervatívabb kísérletibb, whatever... -.-' :D
Nem csak ebben a stílusban nem írtam régen, hanem semmilyenben. Van ilyen. Majd ha szívlapáttal tarkón csap a múzsa, írok. Remélem...

"Hanggal ölni lehet" - ez viszont igaz! https://www.youtube.com/watch?v=CF2o5RDkq9A :D


"The Rainmakeeeer!"

szo, 2017-06-10 13:16 Roah

Roah képe

Már megint kinek léptél a lábára, hogy büntetésül kaptál egy olyan...olyan dobhártya-tépő, egyeseknek kifejezetten fizikai fájdalmat okozó, kínzó izét?! :D Sebaj, legalább megtaláltam a mute gombot. :D

"Nem csak ebben a stílusban nem írtam régen, hanem semmilyenben. Van ilyen. Majd ha szívlapáttal tarkón csap a múzsa, írok. Remélem..."

Hangolódás?
A hangok megtalálnak téged, te meg a hangokat, és lehet belőle katarzis, stíl, meg mindenféle csupa-csupa jó novella, csere-bere, seft az energiával, bárminek az energiájával, oda-vissza, akár hangéval is - felébresztheti példának okáért úgy múzsát, hogy kirepül a kis nyugijából, hidd el.

Kísérletezzél csak, legalább nem lustulsz be, törheted a fejed, rághatod a tollad végét, meg ilyenek. :D

Hogy lásd, kivel van dolgod, itt hagyok egy ilyet. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=LeiFF0gvqcc

A megfejtés korrekt. ;) Úgy van, egy palindrom. Írj egy jobbat!
Hm? :)))

Pacsi!

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."