Isten veled, Andrjusa!

 Isten veled, Andrjusa!

  

   Anyu! Anyu! - suttogta a szél.

   Anyu! Anyu! - sírta a kibomló pirkadat.

 

 

   Kezében ócska kis rongybabájával áll a küszöbön. A kilincset még nem éri fel, de éppen szellőztetek, az ajtót csak betámasztottam. Nyikordul a sarokvas, kilép a verőfényes tornácra. Hátra fordul, és rám szegezi durcás tekintetét.

    – Édesanya, most világgá megyek – közli ellentmondást nem tűrő hangon. Született király, törpezsarnok, édes kis herceg. Csípőre tett kézzel állva, magamban mulatok elszántságán.

Lisztes tenyerem a kötényembe dörgölöm – nem akarom, hogy nevetni lásson. Egy apró urat a nagy gondjaival komolyan kell venni. A késő őszi fénypászmák körülölelik az elszántságtól kipirult arcocskát, és ragyogó aranyglóriát fonnak fürtjeiből. Langyos szellő borzolja a kert végén nyújtózkodó ezeréves erdő koronáját, és az udvarról behallatszódik Kosztja csaholása. Örökké zsibong, ha nyitva az ajtó.

    – Gyönyörű ez a délután, kisfiam, miért nem holnap mégy világgá? Nem kell azt elsietni. Odakünn amerre ellátni a határban, csak száraz faleveleket találnál. Ha elmégy, kinek adom a finom, frissen fejt, habos tejet hajnalban? Öntsem talán a tyúkok elé? Vagy a készülő szilváslepényt hogy gondolod? Egye meg a kutya?

 Rózsás szájacskája sarkában apró nyálcsepp mutatja étvágyát, de egy négy évest nem lehet csak úgy megvesztegetni. Egyet lép hátra.

    – Öntse édesanyám a tyúkoknak vagy a kútba, nekem már nem kell a friss tejecske. Én világgá megyek!

Felhő úszik az égen, fátyolossá válik a vidék. Feltámad a szél, eső ígérete kíséri.

Andrjusa megint lép egyet hátra. Erre megmérgesedem. Maszatos kölyke, majd adok én neked elmenni hazulról.

    – Mire ez a nagy elhatározás, kisfiam, nem jó neked idehaza?

   – Kicsi nekem ez az élet, édesanya, szűk ez a ház, kicsi a maguk ölelése is.

Csodálkozva méregetem, keresve a gyermekálarc mögé rejtett bölcset. A diófaágak bizonytalan árnyékot vetnek szeplős arcára, akár ha az időtlenség karcolt volna rá csúf ráncokat. A szél most már komolyan muzsikál. A zöldségeskertben a babszárak vadul imbolyognak, és a paprika is meghajol a közelgő égi zenebona közeledtére. Be kellene hajtani az állatokat.

Mire felocsúdok, a fiam már a kertkaput húzza be maga után. Rádől a szélre, járása bizonytalan, de határozottan távolodik. Ledobom a kötényem, a kezem mászkos a tésztától, de az iménti mérgemet felemészti az ijedelem. Sietős léptekkel eredek nyomába. Az idő mintha megbolondult volna: éjjeli sötétség emészti az alkonyatot, vajúdik a táj, és csak a mindenható tudja, mit szül a világra. Andrjusa zömök kis alakja hullámzik az út szélén, aztán elillan szemem elől, mint a kialvó gyertyaláng. Sajgó rémület dermeszti meg lépteim, és idegesen kapkodok csapkodó szoknyám után, de akárhogy meresztem a szemem, nem látom többé a fiam.

A nevét kiáltozva rohanok ész nélkül amerre utoljára láttam. Nem tudom, vajon az erdő irányába tért-e le az útról, vagy futásnak eredt, és elbújt egy út menti bokorba, hogy megvicceljen. Fájó ürességet érzek, tudom, hogy baj van, de nem merek a legrosszabbra gondolni.

A kanyar után, a temető mellett, asszonyok kapaszkodnak a dombra, hogy lerövidítsék az utat a faluba. Lélekszakadva rohanok feléjük, de a pokolból jött förgeteg minduntalan körém tekeri nehéz ruhám.

 

   – Katyenka! Katyenka! – hangomat szinte magam se hallom, de az egyik nő mégis visszanéz, és megállítja a többit. Kendőjükbe kapaszkodva szorosan egymáshoz simulnak. Odabotorkálok hozzájuk, térden kúszva, akár egy riadt állat.

    – Dobryj vecher, Katyenka… – Fulladok, alig kapok levegőt. – Izvinite, Katyenka, mondja nem látta az én kisfiamat, Andrjusát?

Nehéz cseppekben megered az eső. Az asszonyok összenéznek. Szánalmat látok a szemükben. Némán rázzák a fejüket és egyikük a borostyánnal borított sírhantok felé tekint.

 

 

 

4.666665
Te szavazatod: Nincs Átlag: 4.7 (3 szavazat)

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

p, 2012-08-03 10:46 Kelvin

Kelvin képe

 

Ez tök jó volt!

"és egyikük a borostyánnal borított sírhantok felé mutat." Szerintem ez nem kell, enélkül is érthető, ráadásul az asszonyok reakciója is valószínűbb lenne, elvégre vagy szánják, vagy hülyének nézik. Nem hiszem, hogy egy ilyen kérdésre értelmesen lehet reagálni.
"Mászkos" Másztosnak ismerem, de mivel úgy is aláhúzza, biztos jó mindkettő. :)

 

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

p, 2012-08-03 11:10 Zora

Zora képe

 Mászkost mondunk, én a másztost nem hallottam még. :))

Arra gondoltam, hogy a sírhantok felé mutatnak, tehát ne legye egyértelmű a lezárás... de lehet, hogy igazad van, átgondolom. :)

------------------------------------------

p, 2012-08-03 11:41 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Szerintem viszont maradjon ott az utolsó mondat. Jobb így! Ekkor esik le igazán, aminek le kell, de mégsem teljesen egyértelmű.

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

p, 2012-08-03 11:49 Zora

Zora képe

 Én is erre jutottam. 

------------------------------------------

p, 2012-08-03 11:49 Sren

Sren képe

 Szerintem épp a mutatás teszi túl egyértelművé. Elég lenne, ha az egyik asszony önkéntelenül a sírkő felé néz. 

Egyébként jó kis írás, sajátosan Zorás. Kicsit kócos a fogalmazás itt-ott (másutt meg zseniális, tán épp ez a kontraszt hívja fel a figyelmet a gyengébb beütésekre), és az oroszt, amennyire tudom, fonetikusan írjuk. Te egész ügyesen kevered a magyar fonetikust az angolosan helyesírt dolgokkal (ch mint cs, ha jól láttam), mégis: inkább egyszerűen csak "izvinyítye". Úgy rémlik, ahol csak olvastam oroszt nem cirill betűkkel írva, ott fonetikusan volt (Dóri biztos vágja).

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

p, 2012-08-03 11:53 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Aha, igen, tényleg az lenne a legjobb megoldás, ha zavartan a sírok felé nézne az asszony!

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

p, 2012-08-03 12:14 Zora

Zora képe

Orosz nyelvvel foglalkozó oldalon néztem utána, de persze egyik forrás sem lehet százszázalékosan hiteles, bár nekem ez annak tűnt.

 

Érdekes, hogy sajátosan Zorásnak mondod: tegnap arról beszélgettünk, hogy kell-e feltétlenül, hogy legyen egy történetben történés. (Épp az Eszti néni kapcsán került szóba.) Próbáltam feszesre írni, nem nyújtani, hogy ha már nincsenek fordulatok, legalább ne legyen rétestészta se. Tűnhet kócosnak néhol, de mostanában már kapizsgálom, hogy mi a dinamika, és az most így kívánta a megvalósítást.

------------------------------------------

p, 2012-08-03 12:23 Ndy

Ndy képe

Ha a te változatod aláhúzza, a másikat pedig nem, akkor mindkettő jó? :DDD Ez aztán az önbizalom, mintha csak magam mondtam volna :D

--------------------------------------------------------------------

http://www.myspace.com/nexushungary

p, 2012-08-03 14:21 Kelvin

Kelvin képe

Ezt nekem írtad? Mert akkor:
http://www.kepfeltoltes.hu/view/120803/m_szkosm_sztos_www.kepfeltoltes.h...

Ennyire azért nem nagy a pofám. :)

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

p, 2012-08-03 14:44 Ndy

Ndy képe

Érdekes, mert a mászkost jelzőként is használjuk, a jelentése többek közt: ragacsos. :O

--------------------------------------------------------------------

http://www.myspace.com/nexushungary

p, 2012-08-03 14:55 Ndy

Ndy képe

Egyébként az mindent megmagyaráz, ha gyerekkorodban volt pösze ember az ismerettségi körödben :DDD

--------------------------------------------------------------------

http://www.myspace.com/nexushungary

p, 2012-08-03 15:12 Kelvin

Kelvin képe

Nem volt, de egy párszor elvertek a cigányok, talán tőlük ragadt rám valami.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

p, 2012-08-03 15:19 Ndy

Ndy képe

Jó, de az szexuális élmény, nem pedig gasztronómiai.

--------------------------------------------------------------------

http://www.myspace.com/nexushungary

p, 2012-08-03 15:31 Kelvin

Kelvin képe

Aha. Te se nyeled le.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

p, 2012-08-03 15:39 Zora

Zora képe

Khm, srácok, tudom én, hogy hogy van ez köztetetek, de... eltértetek a tárgytól. :)))

------------------------------------------

p, 2012-08-03 15:47 Kelvin

Kelvin képe

Igazad van, bocsi.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

p, 2012-08-03 16:35 Dana

Dana képe
5

Kirázott a hideg...

 

(Ezt olvasva most már muszáj kimondanom, hogy napok óta egy "temető antológiáról" fantáziálok.)

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

p, 2012-08-03 17:59 Obb

"a tyúkoknak, vagy a kútba" - nkv
"Miért ez a nagy elhatározás" - mire?
"diófa ágak" - egybe
"Andrjusa zömök kis sziluettje hullámzik az út szélén" - eskü, szobrot faragok annak a ki leszokik a sziluettről az alak kedvéért
"A nevét rikoltozva rohanok ész nélkül amerre utoljára láttam." - v, és magamra nemigazán használnám a rikoltoz-vát
"Fájó ürességet érzek a mellemben," - nem igazán ott
"botladozva haladok." - nem kell
"hangomat még magam se hallom, de az egyik nő mégis visszanéz, és megállítja a többit." - talán elférne egy szinte
"Odabotorkálok hozzájuk térden kúszva" - v
"– Dobryj vecher, Katyenka… – fulladok" - nagybetűs a komm.
A hátralépősieknél engem kicsit zavart a szórend.
Majdnem ötöt adtam, de nem, mert kevés, annyi mindent szeretnék még ebből olvasni, hogy nem adhatom oda. Jó nagyon.

p, 2012-08-03 18:36 Zora

Zora képe

Nem sok egyperceset írtam eddig, valószínűleg nem is fogok, elég ennyi a kísérletezgetésből, viszont amiket írtál, azokat kijavítom, mert tényleg. Egyedül a miért-mire dologgal kapcsolatban érzem azt, hogy az átírással nem változik semmi, de ez már tényleg gusztus dolga.

Ha csak azon múlik az ötös, hogy olvasnál még belőle, akkor azért ez még több is mint egy jó osztályzat. :) Egyszer Blade tanácsolt nekem ilyet a Régmúlt nyarakról álmodomnál. Máris javítom a többit. (Javítva)

------------------------------------------

p, 2012-08-03 18:38 Obb

5

Mire még lehet gusztus dolga, bár nekem sokkal természetesebb a mire. Viszon egy sziluett már nagyon természetellenes. Viszont tényleg nagyon jól elkaptad a kedvenc íróim kellette érzést, úgyhogy inkább adom is.

p, 2012-08-03 18:40 Zora

Zora képe

 Nagyon engedékeny lettél. :)) Köszi.

------------------------------------------

p, 2012-08-03 19:38 Obb

Öregszem, nomeg az oroszok :) 

sze, 2012-08-08 22:13 2bro2b

2bro2b képe
4

Nagyon jó írás. Se nem sok, se nem kevés. Jó párbeszédek, jó hangulati elemek, remek „csattanó”.

Egyetlen dolog miatt nem adtam maximális pontszámot: nekem hiteltelenek a gyermek szájába adott szavak. Egy négy éves gyermek nem beszél így.

Persze, ahogy ezt írom, leesik, hogy lehet, hogy ezt nem is a gyerek mondta, csak az anya elméjében megjelenő  szellem. Nekem ez akkor is furcsa.

Ha a történetben mondjuk egy 10 éves gyerek szerepelne, akkor ez nem zavarna.

 

Mindegy, a lényeg az, hogy az írásod megérintett!

sze, 2012-08-08 22:18 2bro2b

2bro2b képe

( Bocsánat a külalakért!

Hogyan tudom eltüntetni a rakás programozási-sort a vvéleményem elejéről? )

 

sze, 2012-08-08 22:43 Bloody Dora

Bloody Dora képe

Legközelebb megelőzheted azzal, hogy nem a Wordben írod a véleményt, hanem a hozzászólás-ablakban (vagy jegyzettömbben, netán a böngésző jegyzetablakában). Ha mégis ragaszkodsz a Word használatához, a Beillesztés Wordből gomb a te utad.

_____________________
Dr. Bloody Dora

cs, 2012-08-09 16:03 2bro2b

2bro2b képe

Oké, köszi a tanácsot!

cs, 2012-08-09 02:43 Ndy

Ndy képe

 Ezen a lektor is elgondolkodott anno, de utána rájött, hogy így jó. :D (Csak nem adhat öt csillagot, mert részrehajlás lenne - pedig ez az írás bőven annyi.)

Az emlékek soha nem pontosak, a kisfiú pedig csak az anya emlékeiben él ugyebár, aki egyben a narrátor is. Nehéz ügy ám ilyet írni; másfél oldalon annyi művészi eszközt vonultat fel, amennyit sokan életük végéig nem tanulnak meg :)

--------------------------------------------------------------------

http://www.myspace.com/nexushungary

cs, 2012-08-09 16:16 2bro2b

2bro2b képe

Akkor nem az első vagyok, akinek eszébe jutott.

:-)

p, 2012-08-10 08:09 Obb

Szerintem teljesen mindegy, hogy milyen szavakat adunk a gyermek szájába, hisz nem a gyermek beszél, hanem a szülői képzelet, én még csak nem is emlékfelidézésnek olvastam, hanem egy gyermekét vesztett szülő képzelgésének. Úgyhogy mehet a szájába a diszkvalifikáció perifériája is.

cs, 2012-08-09 08:51 Zora

Zora képe

Na most akkor én is megvédem az igazamat: már miért ne beszélhetne így egy négyéves? Nem is hinnéd néha milyen csuda dolgokat tudnak mondani. Emellett a kisfiú valóban egy délibáb, amit az anyja örökké üldözni fog. Így aztán nyilvánvalóan a nő, elfojtott lelkiismeretfurdalása szól a kisfiú ajkáról. Egy anya, aki nem volt elég erős, hogy életben tartsa a gyerekét... az ilyenbe azért bele lehet őrülni, nekem elhiheted. Meg azt is, fogy az ilyen megrázkódtatások fura dolgokat csinálnak az emberrel.

Persze az is lehet, hogy a kisfiú csak elbújt a sírok között... én a mai napig ebben reménykedem. :)

Amúgy üdv a Karcon.

------------------------------------------

cs, 2012-08-09 16:33 2bro2b

2bro2b képe

Kedves Zora!

 

Nem kell megvédened semmit. Igazad csak neked lehet, hiszen te vagy az író. Én csupán egy olvasó vagyok, aki elmondta a szubjektív véleményét a művedről.

Igen, tudnak csuda dolgokat mondani - de az nem azonos a beszédmóddal.

Persze, meg lehet magyarázni, csak az már nem olyan, mintha első olvasatra "emészthető" lenne.

Nem is vitatom, hogy bele lehet őrűlni. A történet teljesen hihető és felkavaró. Lehet, hogy csak engem zavart ez az apróság. ( Az ezzel kapcsolatos érvek nekem is eszembe jutottak később.)

Mindegy, a mű értékéből nem von le, csupán én inkább egy 10 év körüli gyerekkel írtam volna meg. Az ő szájából talán hihetőbben hangzana, és a 10 év alatt kialakúlt anya-fia kötődés is "erősebb" lenne, mint egy négyévesnél. Szerintem ezzel lehetne egy picit még ütösebbé tenni az írást, mert nem zavarna már be rögtön az elején a fura beszédstílus, így nagyobbat ütne a csattanó.

de ez csak egy vélemény a sok közül.

Azért írtam le, hogy tudd, ilyen gondolatokat is kiválhat egy-egy olvasóból a műved. Hátha a következőnél ez eszedbe jut, és segít egy kicsit.

Mégegyszer gratula!

 

Ja, és kösz a köszöntést!

:-)

cs, 2012-08-09 17:25 Sren

Sren képe

 Khrrmm... Nem is tudom, hogyan mondjam, hogy ne tűnjek sem részrehajónak, sem elfogultnak.

Hiszed vagy sem, egy négyéves, pokolian öntudatos fiúgyerek tényleg képes ilyesmiket mondani. Ezért, és csakis ezért nem kötöttem bele a mű első hányadába. Sőt, pont az volt számomra a leghitelesebb; mert én ezt már megtapasztaltam. A fiam - noha nem valami divatosan hiperintelligens szuperkölyök - KÉT évesen Weöres-verseket szavalt; és három- illetve négyéves kora körül olyan dolgokkal jött, hogy csak lestem: honnan vesz ilyeneket? 

A felnőttek hajlamosak "visszamaradottként" kezelni a gyerekeket, nem hiszik el, mi minden kitelik tőlük. Aztán jön a felnőttkor, jön a saját csimota, és jönnek a meglepik. :D Amikor kétéves, könyörgök, KETTŐ, de a maga kis selype-nyelvén közöl olyasmit, amihez, úgy vélné az ember, felnőtt intelligenicia kell... 

Zora leírása számomra abszolút hiteles volt.  

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

cs, 2012-08-09 18:35 2bro2b

2bro2b képe

Azért a fiadnak két évesen Weöres verseket kellett hallgatnia ahhoz, hogy azokat szavalhassa.

Az pedig, hogy szavalta, nem jelenti azt, hogy értette is.

Más dolog egy dalamos szöveget szavalni, és más dolog a saját érzéseinket cizellált formában megfogalmazni.

A párom óvónő, naponta meséli, hogy milyen jópofa dolgokat mondanak az apróságok - de azt is, hogy a legtöbb általuk használt szónak nem is ismerik a jelentését. ( Egy példa: a fiúk között már 4 éves korban megy a"hülye köcsög", mert hallják, hogy a felnőttek között ez sértés, de fogalmuk sincs róla, hogy mit is jelent. vagy egy másik példa: lelkessen szavalják, hogy "izzik a galagonya" - de fogalmuk sincs róla, hogy mi az a galagonya.)

 

Én nem azt mondtam, hogy egy gyermek "visszamaradott" lenne, csupán azt, hogy nem beszél ilyen kifinomúlt, irodalmi nyelvezettel.De ettől még jópofa beszólásai lehetnek.

Számodra hiteles volt, számomra kicsit kevésbé.

De ezen nem fogunk összerveszni.

:-)

 

 

cs, 2012-08-09 18:45 Ndy

Ndy képe

Jó példa. Nálunk az öcsém szavalta mindig a galagonyásat, közel negyven éve. Ha már itt tartunk, valaki mondja már el, mi az a galagonya!?

Amúgy a kérdés inkább az, hogy gyerekké narrálódjon-e a narráció ha narrál, e/1-ben? :D A másik kérdés: Norman Bates saját anyjaként ölt a Psycho-ban, de ha az anyja lett volna a helyében, ő is ölt volna? Mert ha nem, akkor ilyen alapon hiteltelen az alakítás :)))

--------------------------------------------------------------------

http://www.myspace.com/nexushungary

cs, 2012-08-09 19:24 Sren

Sren képe

 Jesszus, Andris, ti tényleg nem tudtátok két évesen, mi az a galagonya, és miért izzik? :O Sírva fakadok menten. :D Bezzeg hat évesen az Egri Csillagok volt az esti meséd. :D 

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

cs, 2012-08-09 19:42 2bro2b

2bro2b képe

Kevdes Sren!

 

Épp azt mondja, hogy még ma sem tudja.

Ezért nem kell hasraesni a gyerekek "szavalása" ( szóhasználatai) elött.

cs, 2012-08-09 20:02 Sren

Sren képe

 Ndynek hívják a kollegát.

Engem pedig nagyon kérlek, ne oktass ki, mitől lehet/kell hasra esni vagy sem. Nem vagyok az a hasraesős típus. Tudomásul vettem, amit mondtál, nem kívántam hozzáfűzni semmit, kár volt forszíroznod. 

Viszont ez a csikicsuki, amit gerjesztettél, kezd átmenni offba. Ezt akár felfoghatod első figyelmezetésnek is. 

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

cs, 2012-08-09 20:27 Zora

Zora képe

Én nem tudok ebbe beleszólni, mert ez a kisfiú itt ilyen, délibáb az anyja képzeletében, úgyhogy nem beszélhet másként. Valódi kiskölykök szófordulatairól viszont mókás történetek keringenek, én néha gurulok egyik-másik hallatán.

Ndy tudja mi a galagonya, az udvarában is nő belőle, de az előkertben és a kapu körül csipkebogyó és vadrózsa burjánzik. Csak egyiknek se ismeri a nevét, de szívemre téve a kezem: az én növénytani ismereteim is kb. idáig terjednek. Például sejtelmem sem volt, hogy az új fajta Milka csoki csomagolásán milyen növény termése látható. Kiderült, hogy a bodza termése. Éppen úgy néz ki, mint a torma bogyói... 

------------------------------------------

cs, 2012-08-09 20:39 Ndy

Ndy képe

Szerintem elég ha az ember azt tudja, hogy egy növényből lehet-e pálinkát főzni, vagy nem. Írok is egy levelet (csak még nem tudom kinek címezzem) hogy a jövőben eszerint határozzák meg a növényeket, mert sokkal reálisabb szempont, mint például hogy hány szike van, vagy hogy zárva van-e a terem. :D

Ja, mellékesen: a koherens narráció fontos, de valóban a hosszabb írásokban van nagyobb jelentősége. (Mert egy regényt elszúrni ezzel rosszabb, mint egy novellát :D )

De 2bro2b védelmére, mert fizet érte: első pillanatban jónéhányunknak megakadt a szeme a kifogásolt dialógon, és csak a végén esett le, hogy így jó. :)

--------------------------------------------------------------------

http://www.myspace.com/nexushungary

cs, 2012-08-09 20:51 2bro2b

2bro2b képe

:-)

 

Holnap utalok.

szo, 2012-08-11 11:06 S. L. Cornelius

S. L. Cornelius képe

No, hogy én is hozzászóljak: nekem a gyerek szövege nagyon tetszett. Ami meg a hitelességet illeti, ha van a srác környezetében egy felnőtt akit szeret és akinek ilyen a szövege - pl. nagypapa -, akkor bizony simán tud így beszélni. A gyerekek utánzással tanulnak, én is nap mint nap tapasztalom. A kicsim csak 11 hónapos, de már most vannak olyan megnyilvánulásai, hogy a hajam égnek áll, pedig igazából még beszélni sem tud. :)

_____________________

Cornelius

v, 2012-08-12 07:46 Zora

Zora képe

Köszönöm Cornelius. Pénteken jött az anyanyelvi táborba egy négyéves kárpátaljai kisfú. Tejfölszőke, azúrkék szemű, zsufa kis krapek. Anyukája tanítónő, az osztályával hozta a fiát is. A gyerekből folyt a szó: tájszólással beszélt, és ukrán akcentussal. Kiköpött Andriska volt. Lehet, hogy nincsenek véletlenek... :)

------------------------------------------

cs, 2012-08-09 19:40 2bro2b

2bro2b képe

T. Nyd!

 

Látod, ennyit a szavalásról! :-)

Bevallom, én sem tudtam, mi az. ( Most megnéztem, de nem hazudom azt, hogy tudtam.)

 

A N.B-es példád elgondolkodtató.

Bár ott nem arról van szó, hogy valaki "emlékezik" valakire, hanem egy hasadt személyiségről, ahol valakivé válik. Vagyis nem narrálja, hanem megéli a szerepet.

És egy felnőtt nő válhat gyilkossá, de egy 4 éves gyerek nem beszél felnőttként.

De értem, hogy mit akartok mondani, és egy hosszabb műben lehetne is hitelesen ábrázolni.

 

 

 

 

cs, 2012-08-09 20:25 Kelvin

Kelvin képe

Engem is megzavart a gyerek nyelve, szóvá is akartam tenni, de aztán rájöttem, hogy nem kell. Például azért, mert valahol falun laknak, és a fene tudja, milyen mondatokat hallott otthon. Ami a mi fülünknek idegen, az lehet neki természetes, unalomig ismételt. De még ha le is szögezzük, hogy márpedig ezt egy gyerek sosem mondaná, akkor is ott a tény, hogy ez csak az anya képzelete, így aztán a gyerek képességei csak látszólagosak.

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

cs, 2012-08-09 20:39 Zora

Zora képe

Ez így van, én se tudtam volna frappánsabban megfogalmazni. Mostmár azért elmondom, hogy tanakodtam még a tankok "bevetésén" (az ég dörög, vagy tankok közelednek?), hogy a kort is be lehessen "lőni", egyben magyarázatot adva a kisfiú halálára, de aztán féltem, hogy "tankos-romantikussá" válik a szösszenet, így hagytam.

------------------------------------------

cs, 2012-08-09 20:57 2bro2b

2bro2b képe

Na de falun éppen hogy "egyszerübb" a nyelv. ( És itt az egyszerübb nem pejoratív jelző.)

 

Persze. lehet magyarázat, hogy csak az anya képzelte - de az anya sem képzelhet mást, mint amiben él.

Ilyen erővel "képzelhette volna" azt is, hogy a gyerek a plafon alatt repkedve, telepatikus úton közölte a mondandóját. 3elvégre ezt is kpézelheti.

 

Most őszintén: mi ez a qrva nagy felhorkanás azon, hogy egy részletet meg meg mertem kérdőjelezni, miközben abszolút rajongással szóltam a műről?!

 

 

cs, 2012-08-09 22:51 Zora

Zora képe

Néha elszabadulnak az indulatok, én ezt a netes kommunikáció hiányosságainak számlájára írom, és nem kell komolyan venni, parázsviták ezek. Amúgy van itt egy íratlan szabály: az adott műhöz szorosan nem kapcsolódó beszélgetéseket blogban folytatjuk, hogy a civódás ne vonja el a figyelmet az írásról. Ezt sokszor mi is elfelejtjük betartani (én legalábbis tuti), de például ha most nyitnánk egy blogot, amiben a gyerekek beszédét elemezzük, akkor érdekes eszmecsere alakulhatna, vagy alakulhatott volna ki. Van, aki tapasztalatokat tud megosztani, van, aki szakértelmet, van, aki csak jó sztorikat.

 

------------------------------------------

p, 2012-08-10 16:32 2bro2b

2bro2b képe

Nem tudtam az íratlan szabályról, bocs!

Nekem természetes volt, hogy ha leírok valamit, és arra reagálnak, akkor én is felelhetek ott, ahol megszólítottak.

Nem hiszem, hogy ez elvonná a figyelmet a műről, hiszen az alapeset az, hogy az ember elöbb olvassa el azt.

Sőt: ha valaki azt látja, hogy sok hozzászólás van a novellához, az csak kiváncsivá teszi, és esetleg aakkor is nekikezd, ha egyébként azt nem tette volna.

p, 2012-08-10 16:42 Zora

Zora képe

 Egy marketinges veszett el benned. :) Nem annyira szigorú ez a dolog, csak ha ekkora az érdeklődés egy témára, az simán megtölt egy blogot, és oda belefér a bohóckodás, civódás, miegymás. Az a játszótér. :) Nem tudom más hogy van vele, de inkább legyen kevés hozzászólás, minthogy veszekedés vonja el a figyelmet. Itt mindenki rendes ember, sokunk személyes jóbarátja a másiknak, úgyhogy nem kerültél rossz helyre, csak az új gyerek vagy a játszótéren, de majd elmúlik ez az állapot is egyszer.

------------------------------------------

p, 2012-08-10 19:34 2bro2b

2bro2b képe

"Egy marketinges veszett el benned."

vagy nem veszett el, hanem nagyon is tudatos.

:-)

 

"...de inkább legyen kevés hozzászólás, minthogy veszekedés vonja el a figyelmet."

ebben igazat adok neked.

Csak azt nem értem, miért kell a vitának természetszerüleg veszekedéssé fajulnia?

 

 

 

cs, 2012-08-09 22:52 Ndy

Ndy képe

Részemről nem vagyok felhorkanva, a felvetésed jogos volt, még ha szerintem tutibiztos is, hogy nem is állja meg a helyét. Ha hülyeség lett volna, nem vitatkoznék rajta, hanem hagynám a lecsóba.

Viszont a sértegetés és az indulat nem szül jó vért, szerintem töröld ki.

--------------------------------------------------------------------

http://www.myspace.com/nexushungary

p, 2012-08-10 16:21 2bro2b

2bro2b képe

Nem is rád értettem a felhorkanást.

 

Egyébként igazad van.

Szerencse valaki ( gondolom Blade ) már kitörölte.

 

p, 2012-08-10 02:06 Eddie Peter Z.

Engem is nagyon zavart a gyerek beszéde. Nem volt tőle annyira élvezhető, mint amilyennek vártam a kommentek alapján (nem ma olvastam, szal amire alább térek ki, az még nem volt ideírva). Oké, hogy a végén kiderült a miértje, de szerintem nem egy teljesen jól elfogadható magyarázat. Nem vagyok benne biztos, hogy így jelenne meg a képzeletében, olyan fura.... nem tom hogy mondjam másként. Szal ebben egyetértek 2bro2b-val.

De! Minek sértegeted Srent, ha ő sem teszi veled? Meg ezek a kommentjeid az írások alá....azért ennyire nem kellett volna megsértődnöd azon amit írtak neked, szerintem nem volt benne semmi durva.

p, 2012-08-10 16:19 2bro2b

2bro2b képe

Kiakasztott az "első figyelmeztetése", meg hogy személyes sértésnek vette, hogy azt írtam, nem kell komolyan venni a gyerekek szavalását.

Mindegy, prosztó voltam, elsimerem.

Nem a legjobb belépő, de talán idővel majd jóváteszem.

:-)

p, 2012-08-10 17:11 Sren

Sren képe

 Ha ez megnyugtat: nem vettem személyes sértésnek. Mint szerkesztő, Rád szóltam: kezdesz elmenni offba (és ez így igaz, ld Zora kommentjét: nem az írások alatt szoktunk vitázni; ha van átbeszélnivaló, akkor az vagy megy blogba, vagy Offtopicba, de egy adott mű alatt NEM alázzuk meg a szerzőt azzal, hogy aprópénzre váltjuk a mondanivalója egy részét). Épp én voltam itt, de bármely moderátor rád szólt volna.

Hogy „kioktatásnak” vettem, amit mondtál… Hát persze. Emberből vagyok. Lehet, nem a legtökéletesebben, de csak annyit akartam kifejezni: elképesztően sok kiskölyök (még tipegők is!) valóságos kis professzor tud lenni, és a szülő döbbenten néz egy-egy túlságosan is felnőttes kijelentése után: KI lakik ebben a kis, térdemig sem érő emberke-testben? Nem kell ehhez óvoda-pedagógusnak lenni, mindenki tapasztalhatja, akinek van gyereke… De én ezt anélkül mondtam, hogy bárkit is meg akarnék bántani, okoskodni vagy ilyesmi. Nem gondoltam volna, hogy ennyire félreérthető, amit mondok.

Weöres vacak példa volt. Bárkinek az jöhetett le, hogy majdnemcsak „belevertem” a verseit a kétéves srácomba (aki azóta elmúlt tizenegy is). Csak imádtam ezeket a nem feltétlen gyerekeknek szóló verseket, mormoltam őket, fiam pedig eltanulta – és esküdni mernék, fel is fogta valahol, mert tudod, volt valami kísérteties abban, ahogy sorolta: „denevér, bak-egér, északi szél, kondul az óra, megszöktél, három mérföld és egy fél, hosszu hajamba mért téptél?”

Akit nem ráz ki a hideg ettől, várja meg, míg saját csimotája kezd rá.

Ndy. Tudod, láttam már ráförmedni valakire őt, aki helytelenül írta le a nickjét. Nem akartam hasonlót. Ennyi, nem több.

Off end. Bármit fűznél hozzá, tedd blogba – válaszolni fogunk. Csak ne itt folytassuk. Ez méltatlan ehhez az íráshoz (bármely íráshoz), így elnézést is kérek Zorától.  

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

p, 2012-08-10 08:35 Blade

Blade képe

Kedves 2bro2b,

ezen az oldalon illedelmesen beszélünk a másikkal és tiszteljük a véleményét. 

Ha még egyszer személyes támadást indítasz alpári stílusban, rövid úton befejezzük az itteni karrieredet. 

Remélem, érthetően fogalmaztam.

 

p, 2012-08-10 16:16 2bro2b

2bro2b képe

Tisztelt Blade!

 

Vettem az adást.

Kicsit kiakasztott a kioktató stílus.

Áruld el, mi volt a rossz abban, amit addig írtam, amíg Sren nekem nem esett!

Tők jól elbeszélgettem Ndy-vel egy művészeti kérdésről, miközben magát a művet, amivel kapcsolatban a kérdés felmerült, mindketten maximálisan sokra tartjuk.

Elismerem, prosztó módon reagáltam.

Nem szokásom. ( Nem mentség, csak magyarázat: nemrég elég komoly tragédiát kellett megélnem, így most egy kicsit alacsonyabban van az ingerküszöböm.)

 

Mindegy, leszűrtem a tanulságot, többet nem fordul elő.

:-)

v, 2012-08-12 13:24 Nimretil

Nimretil képe

Üdv!

A hozzászólásokat nem olvastam, csak a novellát. Az nagyon tetszett, köszönet érte.

v, 2012-08-12 19:59 Zora

Zora képe

 Köszi, hogy benéztél. :)

------------------------------------------