Paradoxon

A Bjursta-Brunner féle egyesített paradoxon:

Mi szeretnél lenni, ha nem az lennél, ami szeretnél?

0
Te szavazatod: Nincs

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

szo, 2018-01-13 18:10 Dana

Dana képe

...és mi?

(Igaz, ahogy gondolkodom rajta, hogy ez most paradoxon-e vagy sem, az is jár a fejemben, hogy maga a mondat, a kérdés helyes-e így.)

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

szo, 2018-01-13 18:29 Bjursta

Bjursta képe

Hát macska, azt hiszem :) És ti, mik lennétek? A mondat szerintem helyes, csak nem értelmezhető, azért lett paradoxon :) pillanatnyilag jó ötletnek látszott. Azt belátom irodlami jellemzöje alig van.

szo, 2018-01-13 20:30 Dana

Dana képe

De, értelmezhető, legalábbis azok számára, akik elégedettek az életükkel. Szerintem. Ezért gondolkodom a helyességén, hiszen így nem feltétlenül paradoxon. Nem?

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

v, 2018-01-14 08:27 Bjursta

Bjursta képe

Hát éppen ezért paradoxon , vagy annak látszik. Miért szeretnél más lenni mint ami szereténl, és az is vagy.

v, 2018-01-14 09:39 Dana

Dana képe

Amit most írsz, az mást jelent szerintem, mint amit leírtál. De én az ilyenekben nem vagyok jó, mert nekem van fekete meg fehér. :-)

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

v, 2018-01-14 15:53 Kentaur

Kentaur képe

Ez csak látszólag paradoxon, valójában a kérdés: mi szeretnél lenni?
Mert tételezzük fel, hogy macska szeretnék lenni - mi szeretnék lenni akkor, ha nem macska lennék? A válasz: macska.

----------------------------------------------------------------------------

"fiatal író jelentkezett, mondanám meg neki, van-e tehetsége... Meg fogja tudni tőlem, hogy igenis van tehetsége, éppen azért hagyja abba, sürgősen, az idő alkalmatlan."

v, 2018-01-14 16:07 Bjursta

Bjursta képe

Fordítsuk meg : Macska vagyok. Azért vagyok macska mert az szeretnék lenni. Igen ám, de mi szeretnél lenni akkor, ha nem macska lennél. Nyilván minden lehetsz csak macska nem, noha az szeretnél lenni, ezért is vagy macska :) ( amúgy szerintem is látszólagos paradoxon :)

v, 2018-01-14 17:30 Gitáros

Gitáros képe

Két igazi, régi vágású úriember beszélget, az egyik francia, a másik angol.
Mindketten udvariaskodnak a másikkal.
Azt mondja a francia:
- Ha nem francia lennék, angol szeretnék lenni.
Mire az angol:
- Én pedig, ha nem angol lennék, angol szeretnék lenni.

Ez jutott eszembe a megjegyzésedről, miszerint, ha nem macska lennél, minden lehetsz, csak macska nem.

Ugyanis az, hogy mi Vagy - születési értelemben -, NEM AZ AKARATODTÓL FÜGG!
Embernek, macskának, sarki rókának vagy nádirigónak születsz-e, az szerencse vagy pech kérdése.
(A nagybetűs rész természetesen nem kiabálás, hanem szövegkiemelés a részemről...:)

Miki

v, 2018-01-14 18:16 Bjursta

Bjursta képe

Hát jó, de ha tengerész vagy akkor akarhatsz lenni kokillakikészítő, vagy főmettőr.Főmettőrnek nem születik az ember, azzá lesz :)

h, 2018-01-15 06:36 Gitáros

Gitáros képe

Persze, csakhogy pont emiatt, szigorúan ketté kell választani azt, hogy minek születsz - amit ugye, nem választhatsz meg, mert az tőled független, adott dolog - és azt, hogy mivé képzed magad, tanulással, vagy egyéb módon.

Az elsőn nem tudsz változtatni, a másodikon - elméletileg - igen.

Miki

v, 2018-01-14 20:11 Kentaur

Kentaur képe

"Azért vagyok macska mert az szeretnék lenni" az eredeti felvetésben ez a kitétel nem szerepelt. Sőt, az sem, hogy az is vagy, mint amit szeretnél.
Szóval mi szeretnél lenni, ha nem az lennél, ami vagy, és ami mellesleg egyezik azzal, ami lenni szeretnél. - ebben a felvetésben teljesen mindegy, hogy az vagyok-e, ami lenni szeretnék, az eredmény ugyanaz, mintha csak azt kérdeznénk: mi szeretnél lenni, ha nem az szeretnél lenni, amit szeretnél?
Szóval macska vagyok (ez mindegy), macska szeretnék lenni, mi szeretnék lenni, ha nem macska szeretnék lenni?
Nem macska.

----------------------------------------------------------------------------

"fiatal író jelentkezett, mondanám meg neki, van-e tehetsége... Meg fogja tudni tőlem, hogy igenis van tehetsége, éppen azért hagyja abba, sürgősen, az idő alkalmatlan."

v, 2018-01-14 20:23 Bjursta

Bjursta képe

Persze, nem volt benne. Csak megpróbáltam én is levezetni :) A tagadás tagadása működik itt? valahogy fordítva, az az érzésem, ha annak úgy van értelme.
De jó, nem?

"mi szeretnél lenni, ha nem az szeretnél lenni, amit szeretnél?" - ez nagyon jó:) egy ilyen mondat megszületése miatt érdemes.
A " nem macska" állapot ugyancsak érdekes.
Én szeretem az ilyesmi játékokat, köszi, hogy részt vettél.

h, 2018-01-15 09:11 Kentaur

Kentaur képe

Én is szeretem a logikai játékokat. Meg a logikát is imádom, egyenesen rajongok érte, úgyhogy elnézést, ha túlzásba esem, amikor szóba kerül. :-D

Működik a tagadás tagadása, dupla negációnak hívják a logikában, és alapvetésében egy darab pozitív állítás lesz belőle:
nem (nem X) - logikai szakszóval élve ez még mindig csak egy darab premissza.
Ha nem (nem X) = X, akkor Z : ha nem (nem macska vagy)=ha macska vagy, akkor Z.

Másik doldog, hogy itt nem volt dupla tagadás, legalábbis én nem láttam.
mi szeretnék lenni (Z), ha nem macska(X) szeretnék lenni?
ha nem X, akkor nem X, Z= nem X.

----------------------------------------------------------------------------

"fiatal író jelentkezett, mondanám meg neki, van-e tehetsége... Meg fogja tudni tőlem, hogy igenis van tehetsége, éppen azért hagyja abba, sürgősen, az idő alkalmatlan."

h, 2018-01-15 10:02 Bjursta

Bjursta képe

Nagyon jó! Ha lenne benne mondjuk egy "még" : "mi szertnél lenni "még" ha nem az lennél ami szeretnél", akkor lenne válasz. De igy ugy vélem önmagát öli meg a kérdés. Dupla "igenlés" de eltérő előjellel , valahogyan mintha kioltanák egymást. És értelmes a megfordítás amit írtál, és a "nem macska" válasz is. Kicsit Shrődiger macskájára hajaz, ha nyitva van a doboz él a macska, ha nincs nyitva nem él.

h, 2018-01-15 15:03 Kentaur

Kentaur képe

"mi szertnél lenni "még" ha nem az lennél ami szeretnél"
A válsz itt is, mint az eredetiben az, hogy macska. :-)

Mi szeretnél lenni "még", ha nem macska lennél, mint azt szeretnéd: macska szeretnék lenni. - a "még" itt nem értelmezhető kritérium, mert nem adja meg, hogy mihez képest még.
Talán így:
Mi szeretnél még lenni macskán kívül, ha nem macska lennél, mint azt szeretnéd - ebben az esetben a második eset ál fönn: nem macska szeretnék lenni.

A kérdés azért tűnik értelmezhetetlennek, mert olyan kritériumokat ad meg, amik valójában nem kritériumok, tehát nincs mire támaszkodni.

----------------------------------------------------------------------------

"fiatal író jelentkezett, mondanám meg neki, van-e tehetsége... Meg fogja tudni tőlem, hogy igenis van tehetsége, éppen azért hagyja abba, sürgősen, az idő alkalmatlan."

h, 2018-01-15 15:05 Bjursta

Bjursta képe

Igen így valahogy. Akkor valóban ál-paradoxon , semmire sem irányuló kérdés. Jó :)

h, 2018-01-15 15:10 Kentaur

Kentaur képe

Igazából még semmire sem irányuló kérdésnek sem mondanám, mert tartalmaz értelmezhető részt:mi szeretnél lenni?
Semmire sem irányuló kérdés: ha krumpli vagy, akkor mi szeretnél lenni? kritérium: azt kell szeretned, amit egy krumpli szeretne - a kritérium nem teljesíthető, a teljes kérdés nem értelmezhető.

----------------------------------------------------------------------------

"fiatal író jelentkezett, mondanám meg neki, van-e tehetsége... Meg fogja tudni tőlem, hogy igenis van tehetsége, éppen azért hagyja abba, sürgősen, az idő alkalmatlan."

h, 2018-01-15 22:38 Tim

Kenta! Te vagy az én emberem! Vagy mim...
Te biztos tudsz választ adni arra a kérdésre, ami miatt évek óta nem alszom nyugodtan.

Itt ez a szó: NINCSTELEN
Ami logikailag azt jelenti: valaki NEM birtokolja a NINCS-et. Akkor a dupla negáció miatt ebből az következik, hogy ez a valaki birtokol valamit. Tehát odalyukadunk ki, hogy a NINCSTELEN tulajdonképpen VAGYONOS?

k, 2018-01-16 05:38 Dana

Dana képe

A semmit birtokolja. :-)

***
"I'm blackening pages, but I don't know if it's writing." -- Leonard Cohen

k, 2018-01-16 07:50 Bjursta

Bjursta képe

A szertnél lenniről jutott eszedbe Tim? Mondjuk a tagadás tagadása, igen. Van is nincs is. Elég sok érdekes szó van. Nekem ma reggel különösen a hányaveti, a pökhendi, és a kijegecesedett szavak tetszenek. Ja, és a negatív gödör, ami voltaképpen a domb.

k, 2018-01-16 09:50 Kentaur

Kentaur képe

Tim, nagyon egyszerű a válasz: a nyelv nem logikus, egyetlen emberi nyelv sem az, egyszerűen nem logikai alapokra épül, "önkényes". A magyar nyelv sem logikusabb a többinél, sőt, egy kicsit logikátlanabb, mint az angol, ahol nincs dupla tagadás például. Nos, a magyar nyelv imádja a duplázásokat, egymásnak ellentmondó szóösszetételeket és az olyan logikátlanságokat, mint a "de viszont", "nincstelen", "sehogysem", és még hosszan lehet sorolni.
Ha tisztán logikailag nézzük, aminek semmi köze a nyelvhez, akkor igen, nincs + fosztóképző= nincs neki nincse, tehát nem szenved hiányt.

----------------------------------------------------------------------------

"fiatal író jelentkezett, mondanám meg neki, van-e tehetsége... Meg fogja tudni tőlem, hogy igenis van tehetsége, éppen azért hagyja abba, sürgősen, az idő alkalmatlan."

v, 2018-01-14 17:43 Suana

Az vagyok, ami szeretnék lenni?! Akkor miért szeretnék az lenni, ami nem szeretnék?!

Mikor magaddal beszélgetsz, csendben teszed?

Üdv: Sz

v, 2018-01-14 18:15 Bjursta

Bjursta képe

Ha engem kérdezel, általában csendes őrült vagyok.