Arany János u. 11

Két kóborló ballag a hídon át. A deszkák alatt a Szamos csobogó zaja zúg. Egy napáztatta tavaszi délután után az est leszáll. A kolozsvári parkba egy pillanatra betör a villamos csörtető acéldallama, majd hamar tovaszáll. A túloldalon egy magas épület néhány ablaka még tárva, nyitva, de békés a hatás. Nincs semmi lárma, már a madár is szundikál.

– Ott egy szellem suhant végig az imént – mutat a második emeletre a lány.

– Nem láttam. Milyen volt? – kérdi a kuncogó fiú.

– A folyosón átsiklott egy fehér lebbenő forma. Nézd, most balról siet jobbra.

– Csak egy fehér köpeny egy későig dolgozó vegyészen.

– De hát az egyetem ajtaja már zárva.

– Ha elég ideig nyúlik munkája éjszakába, talán szellemmé válik, s örökké a folyosókat járja.

– Vagy a világ vált ködformába, és a kémikus észre sem veszi, hogy a falakon kívül megszűnt a valóság.

– És, ha a kavargása leáll a kozmikus spirálnak, és ő még akkor is kotyvaszt, utolsó létezőként kísértete lesz majd a szellemvilágnak.

A kezdésre várva a csacska beszédbe a pár későn vette észre, hogy a színház ajtaja bezár, és az előadást már javában játssza a társulat.

0
Te szavazatod: Nincs

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

h, 2014-06-09 14:36 Sren

Sren képe

Egy kedves barátom egyszer eképpen kritizálta Vavyan Fable műveit – illetve azokon belül a párbeszédeket –: „Holtbiztos, hogy a való életben senki sem beszél ÍGY”.
Kábé ezt tudnám mondani a susogásodra. Most komolyan, néhány esetleges erdélyi magyar ismerősön kívül hány olyan embert hallasz, aki következetesen és állandóan az „s”-t használja kötőszónak? (Különös, hogy erdélyi magyarok beszédében viszont teljesen természetesnek hat. Írásban azonban nem, és ez itt írás, kérem, ha Gondolatok is.)

Kedves párbeszéd, egyébként. Olyasmi, amihez az ember okvetlen hozzágondolja a sajátját. Az én „folytatásom” az volt, hogy tényleg köddé válik a világ, és a szellem-kémikus odabent újrateremti a lombikjaiból.:)

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

sze, 2014-06-11 17:19 lehel

lehel képe

Szia!
Ritkán, mikor két ember egymásra tud hangolódni, élvezhetik a szavakkal való játszadozást. Ez élethelyzettől függ, és bármilyen kicsi is legyen a valószínűsége, de előfordulhat, hogy úgy társalognak, ahogy senki sem beszél.
De igazad van, senki sem beszél ÍGY :)
A susogást én is nehezen tudtam megszokni, de úgy látszik, hogy kissé rám ragadt. A régióra viszont erőteljesen jellemző a s-zés.
Tanácsodra viszont háromból kettőt kiszedtem, bár úgy érzem, hogy a szöveg dallamossága döccen egyet, de ismét elismerem, hogy jogos az értékelés. Párbeszédben kifejezetten rosszul jön ki, ha szerepel benne egy s meg egy és. A narrációban viszont tényleg nem megengedett.
Azért egyet hagytam a régióra való tekintettel :P
Tetszik az általad javasolt befejezés :) Talán egyszer egy lombikvilágot is sikerül kiötölnöm.
Köszönöm az értékes tanácsokat, segít, hogy nem engeditek, hogy lazán tartsam a gyeplőt.

sze, 2014-06-11 17:43 lehel

lehel képe

Apropó! S meg régió. Van még egy szó, ami már sokaknak okozott fejfájást, mert aki használja, nem tudja megmondani, hogy mit jelent, aki meg rájön, nem használja. Ez a szó pedig nem más, mint az: EJSZE.
(Feltételezhető jelentések: lehet, esetleg, talán, valószínű, nem biztos. Jelentése szövegkörnyezettől függően változhat.)
Szerintem csak egy részeg persze.

k, 2014-06-10 08:15 Roah

Roah képe

Kérdezhetek valamit, Lehel? :))))
Miért ez a címe? :))

De jó téma, Sren, illetve lenne még egy kérdésem, ami most eszembe jutott eme Gondolat kapcsán, és talán másokat is érdekelhet.
A párbeszédre, mint olyanra, melyik a helyes? Gyakran olvasom kritikákban, amit Sren is ír, hogy "így nem beszél senki", máskor meg az ellenkezőjét, hogy "olyan, mintha beszélnél". Mindkét esetben hibaként szerepel egy elemzésben.
Most akkor melyik a korrekt? Ha életszerűbb, tehát az élőnyelven kommunikálnak a karakterek, vagy amikor nem - tudom, hogy ez a két végletnek tűnhet, de nem annak szánom.
Irodalmibb szöveg legyen egy műben?
Mire kell a párbeszédben törekedni? :)))

Mily' fura szellem - hála a jó Istennek, eggyel sem találkoztam még. Talán csak az entitások nyomaival, vagy olyan különleges személlyel, aki nagyon is él, és fura események üldözik: szárítóról megindult edények, fém lábos fedő, ami egy kőpadlón táncolt, irdatlan ricsajt csapva egy vályog-házban, kézzel kellett megállítani, mert úgy pörgött, mint valami pénzérme, vagy egy szekrény, ami húsz évig állt egy helyben, ennek a személynek a közelében fogta magát, és eldőlt...
Ki érti ezt a világot, nem? :))))

Jean Michel Jarre apjától, Maurice Jarre-tól egy közismert melódia. :))) Majdnem színház, és az alkotás akkori főszereplője azóta egy másik világban, vagy talán a Mennyben táncolhat dörtit, gosztul.

http://www.youtube.com/watch?v=wsyUyKqHMPg

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

sze, 2014-06-11 17:38 lehel

lehel képe

Szia, Roah!
A kémia egyetem az Arany János utca 11-es számon található. És minden, ami ebbe a pár sorba belekerült, létezik. Aki járt már arra, az olvasás közben maga előtt látja a környéket a parkkal, a villamossal, a folyóval és a híddal, az egyetemmel és a mellete levő színházzal.
Szóval impozánsabb a környezet, mint a Harry Potter Roxfordjáé.
Ez a párbeszéd dolog szerintem helyzettől függően kell reális, illetve szokatlan legyen.
Köszönöm a figyelmet és a számot :)

k, 2014-06-10 08:47 menma

menma képe

Hát, én csak két darab "s"-t láttam benne, azokat is csak az egyik beszélőnél, aki simán lehet erdélyi :)
Nekem inkább ez a mondat zavaros "A deszkák alatt a Szamos csobogó zaja zúg" Csobogó is, meg zajos is, meg zúg is. Szerintem a csobogás egy nyugodt folyamat, nem olyan zúgós fajta.
"A kezdésre várva a csacska beszédbe a pár későn vette észre," Vagy én vagyok szellemileg korlátolt, vagy ez a mondat is picit sántít. Legalábbis a "beszédbe". Még a hangulatot is megtöri. Szerintem "beszédben" az.
Nekem tetszik a stílusa. Szép, lírikus, ritmusos. Meg mintha pici rímelés is volna benne.

k, 2014-06-10 10:07 Giskard

Giskard képe

"Szerintem a csobogás egy nyugodt folyamat, nem olyan zúgós fajta." Szerintem is. A csobogás olyan, mint a madárcsicsergés, van egy dallama, ami ismétlődik, a zúgás viszont monoton.

----
Ha nem vigyázok, híres író leszek.

k, 2014-06-10 11:00 Licaj Vuv

Licaj Vuv képe

Szerintem mindkettő hanghatás, és hegyi folyóknál vagy felsőszakasz jellegű vízfolyásoknál jellemzően középvíznél ez is az is hallható.Zúgókon (minő csoda), illetve hidaknál a zúgás felerősödhet, illetve nagyvízkor áradás idején teljesen elnyelheti (elnyomhatja) a csobogást.

sze, 2014-06-11 18:17 lehel

lehel képe

Szia!
Mondjuk, ha kötöm az ebet a karóhoz, akkor csak vizuális ingerre támaszkodva is meg lehet állapítani, hogy a víz csobog. Kolozsváron a Szamos még elég keskeny. Igaz, hogy már nem patakocska, de egy ügyes ugró egy bottal könyen át tudná ugrani. A töltés mentén a víz inkább csobog, míg a belső részen zuhog, és egyes szakaszain csobogó hangot ad, másokon pedig zúg. Bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez a megítélés eléggé szubjektív.
Elfogadom a véleményed, igazad van. Ha már egy szövegnél ennyit kell magyarázni, hogy a dolgok a helyére kerüljenek, akkor ott valami nincs rendben.
"beszédbe" - ebben is igazad van, viszont itt szándékosan hagytam ki az n-et. Lehet, hogy kellene tennem egy aposztrófot?
Ezért nem írtam n-et: beszédbe a pár későn vette észre - beszédbe/észre - szerettem volna, ha ez a két szó összecseng.
Köszönm, hogy olvastd, és hálás vagyok a véleményedért!

sze, 2014-06-11 19:48 Licaj Vuv

Licaj Vuv képe

Szerintem nem kell ezt túlragozni, a hiba pedig mindössze annyi, hogy az emberek nagy részének nincs személyes tapasztalata milyen hangot is ad ki a kőről kőre ugráló, a sziklák között siető, a kavicsos mederben tekergő vízfolyás. Mindegyikük több szólamban énekel. Számomra a legszebb kánont a Tisza adta elő Visknél, ahol a lapos zátonyokon kavicsos kis szigetecskéket kerülgetve csobogott a víz, míg a szigetekkel tarkított széles kavicságy túloldalán a fősodorban zúgott a folyó. Vezérszálláson épp áradt a Latorca, amikor ott jártunk, és úgy bömbölt, az ember a saját hangját sem hallotta, a medrében pedig szürke tajtékcsikók vágtáztak . Lent a síkokon ilyen hangok nem hallhatók. A Tisza Záhony alatt árvíznél sem képes ilyesmit hallatni, csak ha gátat tör. Viszont a Küküllő, az Olt, a Sajó (a Szamos mellékfolyója Sieu fedőnéven) és persze a Szamos is képes ilyesmire. Mint ahogy sok más hasonló nagyságú hegyek között kanyargó folyó. Ez egyébként teljesen egyértelmű. Ha valaki leül a folyópartra (akárcsak horgászni) előpbb utóbb el tudja különíteni a szólamokat. Aztán rájön, milyen kevés eszköz áll a rendelkezésünkre, hogy visszadjuk mindezt. Ilyenkor önkéntelenül is beugrik Petőfi gondolta: mely nyelv merne versenyezni véled?

Az írás itt a lehető legkevesebb eszközzel írja le e szimfónia két szólamát, én egy kicsit cifráztam, de így sem versenyezhetek a természettel, és persze ettől nem lett hihetőbb a dolog. Talán a személyes tapasztalat. Egy két órás séta valamely rohanó téli folyó medrében sokat segíthet e téren. Csak vigyázni kell, nem szabad arra menni, ahol zúg a folyó. Ahol csobog, ott csak az ember bokáját nyaldossa, ahol zúg, ott mély a víz.

k, 2014-06-10 11:21 Howel

Szia!

Nekem tetszett, ámbár vannak furcsaságok.

Csobogó zaja zúg - nem. :) vagy csobog vagy zúg, előbbit nem is nagyon nevezném én zajnak.

Az az "S," félelmetes. Megakadtam ott.

A kezdésre várva a csacska beszédbe a pár későn vette észre - mi?
Talán hanem jött volna a semmiből a lezárás, de a másik dolog, hogy ez nekem új: csacska beszédbe a pár későn vette észre. :)

-------------------------------------

"Violence is the last refuge of the incompetent."

"Nincs megvetendőbb gyávaság, mint ha tudjuk, mi a helyes, mégsem tesszük meg."

sze, 2014-06-11 18:00 lehel

lehel képe

Szia!
Köszi. Ezek szerint a hangulatteremtés folyamatában sikerült kiesnem a nyeregből :P
Igen, az a semmiből jött. A tájleíró jelleget kívántam érvényesíteni. Kár, hogy nincsnek képeim a helyszínről és nem tudom befűzni őket.
A színház is hozzátartozik a szerves egészhez. Ha majd gyszer arra jársz, és utána ezt újraolvasod, akkor talán nem fog olyan váratlanul érni :)
Köszönöm az olvasást és a véleményt :)