A novellaírás szempontjai

 Mi is az a novella?
A novella rövid, prózában írt epikai műfaj. Általában egy főszereplője és viszonylag kevés mellékszereplője van; gyakran egy fordulópontot mutat be a főhős életéből. Cselekménye általában egy szálon fut, rövid idő alatt, kevés helyszínen játszódik. A szó eredeti jelentése: ’újdonság’ (olasz). Boccacciótól ered.

Cím, mottó s a szöveg koherenciája

Novella típusának meghatározása/ kiválasztása:
1.    lélektani: a novella a szereplő lélektani folyamait állítja középpontba
2.    metszet: a novella „metszetet” ad a szereplő életéből, annak egy részére világít rá
3.    humoreszk: humorosm csattanós élt ad a novellának
4.    egyéb

Idő:
1.    múlt
2.    jelen
3.    idősíkok: kronologikus, váltakozó

Tér/helyszín:
1.    valós (természeti, városi)
2.    fiktív (szimbolikus)
3.    egy vagy több helyszín

Történet haladása:
1.    lineális
2.    párhuzamos
3.    körkörös
4.    egyszálú/többszálú
5.    egyéb

Cselekmény szerkezete:
(Expozíció)-bonyodalom-kibontakozás-tetőpont-megoldás

Elbeszélésmód
E/1- Szubjektív szemlélő (maga is részese annak)
E/3 személy- Objektív (kívültől szemléli az eseményeket)
Mindenttudó narrátor, ugyanannyit, vagy kevesebbet tud, mint a szereplő

Leíró/elbeszélő
Párbeszédek/monológok
Belső monológ(ok)

Stílus:

1. nyelvezet: archaikus, tudományos, köznapi…stb.
2. szókincs
3. mondatszerkesztés
4. hangulat, hangnem
5. költői eszközök!
6. motívumok, szimbólumok!

Hős szerepe, jelleme:
Narrátor írja le, vagy a cselekményből /párbeszédekből/monológokból derül ki, többi szereplő mondja el
Hős külső megjelenése, származása, (elő)élete, értékrendje, kapcsolata a többi szereplővel, céljaik, (fejlődésük)

Műben megjelenő világrend, értékrend

Lezárás/ konklúzió: mondanivaló, csattanó

 

Ez az, amit meg lehet tanulni.

 

 

 

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

sze, 2012-02-15 23:03 Obb

 És még sokal több :)

 

Novella típusokkal kapcsolatban többféle tanulmányt és csoportosítást megnéztem, viszont az egyszerűség kedvéért maradnom kell a gyakorlati szemináriumon átbeszélt hat főtípus mellett:
Lírai
Drámai
Jellemrajzi
Anekdotikus
Analogikus
Átmeneti változatok

cs, 2012-02-16 10:22 Hegeda

Minden besorolás életképességét a tehetség határozza meg.

Olyan ez, mint a közuti forgalom; van a kresz, meg az út, meg vagy te, az autós, aki eldönti mit, mikor, hogyan.

Az általam említettek nincsenek ellentétben a véled tanítottakkal.

Hoppodrom... zöld az ég, kék a a fü... az élet így gyönyörü

cs, 2012-02-16 17:41 Obb

 Dehogynem D: "Ez az, amit meg lehet tanulni." - mert elfelejtetted hozzátenni, hogy még sokminden más.

cs, 2012-02-16 13:13 polgarveronika

polgarveronika képe

Nagyon érdekes dolgot vetettél fel, és ügyesen össze is foglaltad a lényegi elemek főbb részeit. Az abszolút kezdő tollforgatóknak igen hasznos lehet, és nem is ártana, ha szem előtt tartanák. Persze maga az írás ennél több. Valóban, a felvázoltak közül csaknem mindegyik megtanulható. Akkor miért nem lesz jó novellista mindenki, aki mentálisan képes a tanulható dolgok elsajátítására?  És vajon miért van jópár zseniális író, aki sosem tanulta ezeket, és mégis... Ez egy másik történet.

A novella sztem egy meglehetősen nehéz műfaj, éppen a fentiek miatt. És a helyzet az, hogy manapság, amikor az emberek keveset olvasnak, és az idejük is kevés a betűk szemezgetésére, talán szívesebben fordulnak a rövidebb alkotásokhoz.Ez versenyhelyzetet kell(ene)teremtsen.

Örömmel olvastam a soraidat erről a kérdésről, azzal együtt, hogy fogalmam sincs mi a helyes válasz.De a vastagon szedett utolsó mondatod mögött ott van az is, hogy van még valami, ami semmilyen kurzuson nem sajátítható el. 

 

_______Tertium non datur ______

szo, 2012-02-18 18:26 Hegeda

 

Persze, hogy van!

Tudod! Sokan azt hiszik, hogy tudnak írni, mert ismerik a betűket,

Azzal már nem foglalkoznak, hogy az olvasót érdekli e. Azzal meg csak kevesen, miként bomlik le, épül fel az olvasóban, s milyen hasznot vesz ki belőle.

 

Hoppodrom... zöld az ég, kék a a fü... az élet így gyönyörü

cs, 2012-02-16 18:07 Sren

Sren képe

Zárójelben jegyzem meg: volt már hasonló mentalitású kollega az oldalon, keresztneveitek is stimmelnek. Előszeretettel megvilágította a dolgok egyértelmű oldalát, azután a reakciókra (vagy épp az elmaradt reakciókra) reflektálva a „de hát én is ugyanezt mondtam” pajzsa mögé bújt.

Szerintem ne kövesd el ugyanezt a hibát.

Mi hosszú évek óta igen sok szemszögből vizsgáljuk az írásokat, az írástechinkát, a magyar nyelvtan rejtelmeit, stilisztikát, szemantikát, tipográfiát, meg még amit el tudsz képzelni. Ha ebből Te kiragadsz egy szeletet, ugyan mi is lehetne a reakció?: a többiek hozzáteszik a többi szeletkét. Már akinek még nem jön ki a könyökén ez a fajta „vita”. Te pedig azt feleled erre, hogy „de hát az én véleményem és a Tiéd nem zárják ki egymást”. Tök jó játék, tényleg, csak lehetséges – mondom lehetséges! – hogy nincs túl sok értelme. Amit Te említesz, az oldalon dolgozóknak – bocs, de még a kezdőknek is – annyira egyértelmű, hogy nem is emlegetik, hanem alkalmazzák, és slussz.

Inkább írj novellákat, vagy bármi értelmeset. Kérlek, ne haragudj, de aki műfajelemzésben szeretne pillangóúszni és levonni abból a számára szükséges, sőt létfontos konzekvenciákat, annak elég széles az Internet, rá fog keresni a témára, hidd el.

 

(Ez csak egy vélemény, aki barátságos vitába kíván bonyolódni a blog szerzőjével, ám tegye, tőlem nyugodtan alhatik.)

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

szo, 2012-02-18 18:40 Hegeda

Túlpörgeted a bejegyzésemet.

Viszont az itt közölt írások nem azt mutatják, hogy tök felesleges beszélni róla.

Nem vagyok búvárember az irodalomban, nem vágyom, majd én megmondom a frankót babérokra. Egyszerűen írni szeretnék, s ha már teszem, akkor haladni szeretnék a tökéletes felé.

Ezzel nem hiszem, hogy ártanék valakinek is. Köszönöm! Írok! Novellát is. És ha készen lesz, lehet, meg fogom mérettetni.

Hasonlóság? Hasonlatosság? Ádám és Éva óta nem meglepő még akkor sem, ha tudjuk, hogy mindenki őse volt ezen emberpár. Ebbe bele tartozik a kinézet, cselekvés, gondolatiság, stb

 

Hoppodrom... zöld az ég, kék a a fü... az élet így gyönyörü

szo, 2012-02-18 21:15 polgarveronika

polgarveronika képe

Uccu neki! Vágj bele! Írj, alkoss, mérettesd meg magad!

Mert az alkotás a gyönyörök és kínok közös forrása. És amikor írsz, mert úgy érzed muszáj, akkor azt úgy fogod tenni, hogy nem figyelsz mindazokra a szabályokra, melyeket felsoroltál, mert akkor az tényleg úgy jön, mint ahogy Kelvin mondta. Onnan legbelülröl. Feltör, mint a hányás. Tényleg. És ha jó vagy, akkor az alkotásodban mindaz realizálódni fog, amelyeket meg lehet tanulni, és a hozzáadott értékkel (amelyet tehetségnek neveznek) egy olyan csodát fog képezni, amely az olvasóban maradandó élménnyé válik.

Úgy legyen!

 

_______Tertium non datur ______

cs, 2012-02-16 18:28 Kelvin

Kelvin képe

Misi, elírtad a neved a bemutatkozásnál.

Fura perverziód van. Tény, hogy ezt meg lehet tanulni, de teljesen felesleges, még inkább káros, ha valaki írni akar. Ez a száraz szöveg minden jót elvesz az alkotásból, ha van valami halvány köze a művészethez a mi Karcos próbálkozásainknak, a blogod még azt a keveset is el tudja venni, ha valaki ez alapján akar írni. Az alkotás belülről jön, gyomorból, mint a hányás, ha valami nem tetszik a belsőmnek. Semmi köze ehhez. Olyan, mintha este ágyba bújnék a csajommal és kéjesen felcsapnék egy anatómia atlaszt.

Nem hiszem, hogy provokálni akarnál, azt még kevésbé, hogy válaszolni fogsz, de azt azért még ideírom, hogy jobban felidegesített a blogod, mint száz tinilány vámpíros írása. Persze, nincs harag, még az is lehet, hogy elérsz ezzel valamit, de szerintem borzalmas. :)

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

szo, 2012-02-18 18:49 Hegeda

Persze, hogy nincs harag!

Tudod, ha úszni akar az ember, azt meg kell tanulnia. Ha megtanulta, gyakorolnia kell. Vízben is. És néha nem árt ismételni a tudottakat.

„Az alkotás belülről jön, gyomorból, mint a hányás, ha valami nem tetszik a belsőmnek. Semmi köze ehhez. Olyan, mintha este ágyba bújnék a csajommal és kéjesen felcsapnék egy anatómia atlaszt.” Azért nem árt tudni a csaj fogalmát, és mit vár el tőled, mert úgy járhatsz, mint aki megijed a látványtól és az elvárástól, és másnap összetörik benne egy illuzió.

 

Hoppodrom... zöld az ég, kék a a fü... az élet így gyönyörü

v, 2012-02-19 01:30 Kelvin

Kelvin képe

Rajta, győzz meg! Írj! :)

 

"...Lámpámba az éjnek

pilléje repdes,

Gyász vergődik a falon..."

v, 2012-02-19 23:03 Ndy

Ndy képe

Ctrl + c - Ctrl + v? Ezt meg lehet tanulni. Novellát írni? Nem hiszem.

--------------------------------------------------------------------

http://www.myspace.com/nexushungary

h, 2012-02-20 14:41 Obb

 Ne hülyülj, Ndy, hogyne lehetne megtanulni, hisz neked is, nekem is sikerült megtanulnunk :)))

h, 2012-02-20 23:02 Ndy

Ndy képe

Értem én, csak nem címszavakból, hanem gyakorlással. Ráadásul ez a blog a novella meghatározását írja le, de van rengeteg dolog amit ismerni kell a dinamikától kezdve a karakterábrázoláson át a leíró részekig, hogy bármit jó eredménnyel megírhass. Magyarul, én legkevésbé a meghatározásnál kezdeném :)

--------------------------------------------------------------------

http://www.myspace.com/nexushungary

h, 2012-02-20 03:09 Crystalheart

A többiek talán kicsit túlbonyolították a dolgot, hogy mi szúrja a szemüket. (Jó, Ndy nem. :D) Nézd, az az egyszerű probléma, hogy ezt teljesen fölösleges bebiflázni. Vannak ilyen kategóriák, jó. (Még több is van.) Majd ha írok egy jó történetet, úgyis belesorolódik valamelyikbe (belesorolja az, aki akarja), nem kell ahhoz nekem tudni hajlali háromkor felkeltve, milyen kategóriák vannak.

Pont nem az ilyen vázlatpontok a fontosak - nem jogászkar ez -, hanem a hozzájuk kapcsolódó elméletek, írói megoldások, stb. Pl. ott van a mindentudó narrátor vs. az a narrátor, aki annyit tud, mint a szereplő, vagy adott esetben kevesebbet. Ez így önmagában triviális, a lényeg inkább az, hogy ezeket mikor célszerű használni, mik az előnyei és hátrányai a nézőpontoknak.

Szóval érted? Javaslom, olvasd el ezt és ezt, és rájössz, hogy mi a jó hozzáállás, mik a fontos szempontok - amik ezen jóval túlmutatnak, és mégsem ennyire egzaktak -, és hogy az ilyen száraz számvetések, amiket te csinálsz, tökéletesen értelmetlenek, csak az erődet pazarlod velük. Én nem mondok ilyet, hogy gyomorból jön, meg effélék, mert magam is átgondolom a felhasznált elemetek és stílusokat, a fenti könyvekben tanultak szellemében - mivel filmrendezőnek készülök, máshogy nem is lehetne. De azt mondom neked, próbálj meg hasznos dolgokat "biflázni", ha már mindneképp kell.

h, 2012-02-20 08:27 Sren

Sren képe

 Részemről nem bonyolítottam, csak elmondtam a kapcsolódó gondolataimat. Ez a blog olyan, mint egy száraz használati utasítás. Jó, hogy van ilyen, az ember elolvassa, mert alap, de azt mondani, hogy "ez az, amit meg kell tanulni", erős túlzás, mert ezen kívül pokoli sok mindent meg kell tanulni, és még azzal sem megy semmire az egyszeri író, ha egyszer nincs érzéke, nincs tehetsége. 

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

h, 2012-02-20 11:37 Crystalheart

 Egyetértek, sokkal többet érdemes, de ezt a fentit pont nem, és amit igen, azt sem így. :)

h, 2012-02-20 18:35 Hegeda

Ma már természetes, hogy mindenki a saját útját járja, és jónak tartja azt. Csak azt nem értem, miért gondolja, hogy a másé eleve rossz. És nincs benne jó. Vagyis magára nézve alkalmazhatatlan.

Az írás alapelvei - novelle írására gondolok - a közös gondolatokban való továbblépésre ösztönöznek a megértés melett.

Köszönöm az olvasási ötletet. Elolvastam, habár én nem érzem magam benne érdekeltnek Mármint céljában.

Hoppodrom... zöld az ég, kék a a fü... az élet így gyönyörü

k, 2012-02-21 03:04 Crystalheart

Kérlek, én nem háborodtam föl a blogodon, hogy ez nekem használhatatlan, meg miegymás. Én neked tettem javaslatot, hogy ha elméleti úton akarod megközelíteni a dolgot, akkor melyik irányból tedd, ha tényleg hatékony akarsz lenni. Gondolom, nem akarsz fölöslegesen kínlódni. Hogy onsai szavaival éljek, azok is elméleti rendszerek, csak kissé összetettebbek és használhatóbbak. Amiket linkeltem, a drámaírásos és forgatókönyvírásos dolgok pedig kb. kötelező olvasmányok egy "egyszerű" novellistának is, egy regényírónak pedig mégúgy, mert az általános elvek, amiket leírnak, arra is érvényesek. A dráma az alapjaiban, a forgatókönyv pedig eszközeiben, a tömör megfogalmazásokban, a (nyugatibb) filmes stílusú, kompakt megközelítésben. Valójából a novella műfaja nagyon közel áll a filmek forgatókönyveihez; sok jó novella - a leíró részeket kommentre cserélve - szinte rögtön filmre ültethető. De úgy egyáltalán, egy jó és életképes történet kitalálásában is sokat segíthetnek.

h, 2012-02-20 20:15 onsai

onsai képe

Hegeda, mielőtt hülyeségeket beszének beléd, mondom, hogy van olyan ember, aki úgy tanul meg írni, hogy ilyen elméleti rendszerekkel szórakozik. Nyugodtan gondolkozz ezeken, ez is jó út.

 

----------------------

Hogyan fessünk tökéletes képet?
Légy tökéletes. Aztán dőlj hátra, és fess.

h, 2012-02-20 23:09 Ndy

Ndy képe

Fenét. Azért, mert meg tudod határozni, mi a zene, még nem fogsz tudni játszani. Ha valaki jól ír, tökmindegy, hogy levelet vagy nagyregényt alkot. Tény hogy vannak működő módszertanok - még mielőtt félreértenétek, amit írok. Ez viszont egy meghatározás. Viszont a módszertant is csak már működő történet esetében használhatod.

--------------------------------------------------------------------

http://www.myspace.com/nexushungary

k, 2012-02-21 02:53 Crystalheart

De ez még meghatározás sem, csak egy típuslista. :D Ha programozni kéne a novellákat, akkor biztosan jól jönne. 

sze, 2012-02-22 12:51 onsai

onsai képe

Kimoderáltátok az egyik kommentemet?

Hát ez nagyon gáz.

 

----------------------

Hogyan fessünk tökéletes képet?
Légy tökéletes. Aztán dőlj hátra, és fess.

sze, 2012-02-22 14:39 Sren

Sren képe

 Azt a kommentet én egyéb elfoglaltság miatt nem láttam, de a másikba belemoderálnék szívem szerint. Hasonló esetben a jövőben meg is fogom tenni. 

Kedves onsai, a Karcolatról sem megy senki a Te oldala(i)dra azt sugallni a látogatóidnak, olvasóidnak, hogy "hülyeségeket beszélsz bele" másokba. Azért EZ is gáz egy kicsit. Nagyon megkérlek, hogy itt ebben a stílusban ne osszad. 

Feltételezett belátásodat előre is köszönöm. 

 

______________________________________________________________________________________________

A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok.

/Salvador Dalí/

cs, 2012-02-23 11:03 Crystalheart

Össze ne vesszetek már ezen :) Nem akarom elbagatellizálni, csak szélsőségekbe se menjünk bele...

sze, 2012-02-22 19:11 Blade

Blade képe

Hát ez az - leginkább számodra, ha belegondolsz. Keveset moderálunk, bekerültél a körbe...