A szomszéd

– Sári már megint kint hagytad a tejet az asztalon! – önt el a méreg, ahogy a sűrű, darabos romlott tej belecsusszan a frissen főzött kávéba.
– Nem kint hagytam, hanem kint felejtettem – füstölög Sári.
– A végeredmény ugyanaz, nem? Ugye tudod milyen drága manapság a tej? – méltatlankodom.
– Zsóka! Nincs tej, jó lesz anélkül is? – kiáltom ki barátnőmnek a teraszra.
– Persze. Csak gyere már, mert tízre haza kell érnem!

Édesítő, vagy cukor, ez itt a kérdés. Magamnak édesítőt pottyantok a kávéba, Zsókának cukrot, hadd hízzon, mosolyodok el kissé gonoszul
.
– Mikor érnek ide Ágiék? – kérdezi Zsóka.
– Már itt kéne lenniük, felhívjam őket?
– Á hagyd. Ilon, jól látom, hogy eladták a szomszéd házat?
– Igen, már két hete beköltöztek.
– Nem értem miért nem szóltál Ágiéknak, hiszen házat jönnek nézni most is – néz rám kérdően.
– Későn mondták, akkor már lemondtunk az elővásárlási jogunkról.
– Beszéltél már velük? – int a ház felé és egy nagyot hörpöl kávéjából.
– Aha. A pasi gyerekorvos a külvárosban, a nő meg valami pszichológus, vagy pszichiáter.
A fene egye meg, de forró ez a nyavalyás lötty – fájlalom a forró kávétól megégett nyelvemet.
– Ezek szerint jól keresnek, mert a magukfajták ezen a környéken nem egykönnyen tudnak házat venni. Na, kíváncsi vagyok, hogy milyenek. Ti nem aggódtok?
– Hát egy kicsit igen. De azért emlékezz vissza, hogy milyen kellemetlen szomszédok voltak Éváék. Lenéztek minket. Janinak még csak nem is köszöntek, átnéztek rajta, mintha nem is létezne.
Körülnézek, hogy nehogy meghallja valaki.
– Nem tehetek róla, hogy a férfiakat szeretem – suttogom Zsókának.
Zsóka bólint, de az ujját a szájára tapasztva mutatja, hogy halkabban.
– Te, nem az ő kislányuk jár Sáriék osztályába? Mintha őt emlegette volna a fiam.
– De. Sőt Sári mellett ül, mert egyik gyerek sem volt hajlandó a kislány mellé ülni.
– Sári igen? – álmélkodik Zsóka.
– Nem, de a tanárnő azt, mondta, hogy valahova le kell ülnie, hát üljön Sári mellé, aki amúgy is a szomszédja. Majd megszokja. Hallottál már ilyet? – kérdem felháborodva.
– Felháborító – ért egyet velem Zsóka, de látom rajta a megkönnyebbülést, hogy elfogadtuk a tanárnő határozatát és nem kell attól tartania, hogy a fia mellé ültetik a szomszéd kislányt.
– Azért vigyázzon a cuccaira, az ördög nem alszik – mondja halkan.
– Ja. Itthon is óvatosak vagyunk, tudod milyenek. Még jó, hogy Jani tavaly felszerelte a kamerákat a ház köré, na meg a riasztót is. Ráadásul mostanában mindent el is pakol a ház körül – dicsekszem Zsókának.
– Jézusom, fél tíz! Mennem kell, nem tudom megvárni Ágiékat – áll fel barátnőm. – Mondd meg nekik, ha végeznek, ugorjanak be hozzánk.
– Sári! Gyere le, köszönj el Zsókától!
– Muszáj? – kiabál le Sári az emeletről.
Leég a képemről a bőr. Hihetetlenül szemtelen ez a gyerek.
– Hagyd, tudod milyenek ezek a tinik – nyugtatgat Zsóka.
– Azt mondtam gyere le! – kiáltom parancsolóan, nem fogom hagyni, hogy a fejemre nőjön.
Zsóka idegesen az órájára néz, mert Sári csak nem akar megjelenni, neki meg sietni kellene.
Azért sem hagyom.
– Sári, azonnal gyere le!
Úgy látszik csak meggondolta magát, mert halljuk, ahogy lassú léptekkel jön lefelé a lépcsőn.
Tőlem húzhatod az időt – gondolom magamban, – akkor is lejössz, ha egyszer azt mondtam. Én ráérek.
Földbe gyökerezik a lábunk, amikor megpillantjuk Sárit a lépcsőház takarásából.
Gyönyörű fekete göndör haját kiegyenesítette és szőkére festette, csodálatos ébenfekete bőrét világosra sminkelte.
– Mit csináltál magaddal?! – sikoltom szinte önkívületben.
– Semmit. Csak így tetszik – jegyzi meg halkan.
Döbbenten bámuljuk Sárit.
– Ez történik, ha ilyenek férkőznek közénk - mormogja Zsóka, majd megfordul, és szó nélkül kimegy az ajtón.
– Azonnal mosd le magadról ezeket a förmedvényeket, különben nagy baj lesz! – fenyegetem meg lányomat.
Holnap bemegyek az iskolába és beszélek a tanárnővel. Nem ülhet a gyerek akárki mellett.

0
Te szavazatod: Nincs

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

cs, 2022-02-10 20:35 Bloody Dora

Bloody Dora képe

https://www.youtube.com/watch?v=4xyhVO-SWfM

Szerintem te kicsit khm... óvatosan fogalmaztál. A szalonrasszizmus ennél durvább.

_____________________
Dr. Bloody Dora

cs, 2022-02-10 21:04 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Jaj, nekem, én ezt nem értem. Férfi lelkem túl naiv az ilyen asszonyi álnokságokhoz. ;)
Egyébként van benne néhány központozási bibi, itt-ott hiányzik egy vessző, és van, ahol nem kell, mégis van. Ha szeretnéd, segítek a megkeresésükben.

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

p, 2022-02-11 09:27 Mayer

Elolvastam, többször is, mert nem akart a kép valahogy összeállni. Kissé kaotikus nekem az egész.

Kezdem a nyilvánvalóval rögtön. A szomszédnak, ingatlan vásárlás esetén, nincs elővásárlási joga Ez hiba.A történet hitelessége múlik rajta.
Ami nehezen fért az agyamba, a nevek és a színek. Mindenhol magyar nevekkel találkozom, a kislány mégis fekete. Nem tipikus, nem megszokott, ez inkább a kuriózum kategória. A kislány fehér akar lenni, mert neki az tetszik. Na, fokozódik! Aztán megemlítik a szomszéd negatív hatását, aki közéjük férkőzött. Húúúúúúú.
A Tanú-ban, a bírósági vádpont volt hasonló, amikor a Dunában víz alatt nyugati búvároknak adta át Pelikán elvtárs az ürge bőrbe varrt jelentést. Ott ez viszont frenetikus éllel bírt.

Ez volt az a pillanat, amikor a történet végképp elveszítette a szememben minden hitelét. Nem segít rajta az alvadt tejes bevezető, ami hitelességet volt hivatott kidomborítani, jelezve azt, hogy ez egy mindennapos történés.

Helyesírónak, írónak csapnivaló vagyok, olvasónak meg ilyen. Kezeljétek így a véleményem.

p, 2022-02-11 13:57 Tóth Ilona

Köszönöm a véleményeteket!

Írásom disztópia, ha ez nem derült ki, akkor valóban nem jó a történet, vagy Te, kedves Mayer mást (akartál) láttál benne...
Így annak, hogy van-e elővásárlási joga a szomszédnak, vagy nincs, szerintem nem releváns, ha csak annyiban nem, hogy az általam elképzelt jövőbeni társadalmi réteg még ezzel is védi "köreit".

Magyar nevek
Miért ne lehetne nyolcvan, vagy száz év múlva magyar nevű fekete bőrű ember?

A történelem nagy "mókamester", ha a jelenben nem vigyázunk arra hogyan bánunk egymással, a jövőben minden megtörténhet és még annak az ellenkezője is.

Még egyszer köszönöm a véleményeket, csak ezek tudnak segíteni egy nagyon amatőr írogatót.

Tóth Ilona

p, 2022-02-11 20:59 Sütiszörny

Sütiszörny képe

A disztópiának is logikusnak kell lennie. Ha valami a mi világunkban megszokottal ellentétes, akkor ki kell domborítani, hogy így van, különben az olvasóban zavart kelt, vagy eleve hibának véli.
Igaza van "Raistlin Majere-nek" (bocsi, nekem a Mayerről elsőre ő jut eszembe :D , másodjára pedig egy futó, túrázó, egyetemi tanár csaj, de ez most mindegy) az elővásárlási jogot illetően. Ez nekem is szemet szúrt, de számomra az egész történet zavart volt, ezért nem tettem külön szóvá. Természetesen nem kell ennek a jogi hátterével tisztában lenned, de akkor ne használd. Ha pedig a te világodban ez így működik, akkor magyarázd el az olvasónak, legalább érintőlegesen, egy fél mondatban.
Ami számomra még meghökkentő volt, hogy miért nézték le az orvos szülőket, és miért tartoznak ők az alacsony jövedelmű réteg közé, akik általában nem képesek egy lakást megvásárolni. De igazából itt jött le nekem, hogy valami teljesen más világról van szó, tehát talán ez volt az a momentum, ami a disztópia hatását keltette. Ez egyfelől jó, mert ezt akartad, de másfelől ezen túlmenően sajnos nem sok minden adta át ezt az érzést, és ezért felmerül, hogy ez is minek. Miért a disztópia, ha az esemény tulajdonképpen két átlagos, irigykedő, rosszindulatú nőszemély pletykálkodása, akik közül az egyik lánya Michael Jacksont akar játszani? Ilyesmi a mi világunkban is előfordul. Ez a fogás olyan, mintha egy teljesen átlagos történetet a jövőbe helyeznénk csak azért, hogy ráfoghassuk: sci-fi. Tudom, hogy sokan csinálják ezt, de attól még nem lesz az.
Most kicsit bűntudatom van. Nem akarom, hogy azt érezd, rádtámadtunk. Sajnos peched van azzal, hogy rögtön két férfi olvasót fogtál ki egy olyan témában, amit képtelenek vagyunk megérteni. Mi nem értjük, hogy miért jó az efféle civódás. Mielőtt még bárki félreértené, nem akarom a nőket sem bántani, ez nem egy hímsovinszta megjegyzés, de míg egy nő megérti az efféle cicaharcot, addig bennünk csak viszolygást kelt. Ezért nem tettem első körben számottevő hozzászólást.
Viszont, ha eltekintünk a fentiektől, maga az a fajta asszonyi irigykedő kavarás, amiről beszéltem, igenis, tökéletesen átjön. Ha a célod egy ilyen helyzet átadása volt, akkor azt kell mondjam: nagyon ügyesen oldottad meg. A baj csak az, hogy mi fiúk tényleg nem tudunk ezzel mit kezdeni.

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

szo, 2022-02-12 09:07 Tóth Ilona

Én nagyon örülök a " rámtámadásra"!
Ezek nélkül hogyan tudnám meg, hogy bibis az írás? Elég gyakran elfelejtem, hogy az olvasó nincs benne a fejemben, tehát csak azt látja amit leírok.
Van még mit tanulnom...

Tóth Ilona

szo, 2022-02-12 20:46 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Akkor jó. :)

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

v, 2022-02-13 08:47 Roah

Roah képe

Üdv! :)))))

A szomszédnak van elővásárlási joga - de nem oly' egyszerű ez, mint ahogyan hangzik.
(Szükség esetén szívesen adok linket, miként néz ki ez a gyakorlatban.) Az a lényeg, hogy az eladónak tett vételár-ajánlat (ajánlat tevő egy harmadik személy, nevezzük leendő tulajdonosnak) teljesítésén múlik ez. Ha a szomszéd szeretné az ingatlant, és ki tudja kifeztni azt az összeget, amit harmadik személy ajánlott, vagy akár többet, akkor élhet az elővásárlási jogával. Ha azonban nem óhajtja megvásárolni, akármilyen okból az ingatlant, 'lemond az elővásárlási jogáról'.

Egyébként irtó sok az írásban a vesszőhiba.

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

v, 2022-02-13 09:10 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Nini, Kata! :)
Szerintem csak akkor van elővásárlási joga a szomszédnak, ha osztatlan közös tulajdonról van szó. Vagy kertes háznál az ingatlan mezőgazdasági területként van számon tartva, és a szomszéd őstermelő. De ez utóbbi esethez nem sorolható a lakótelep. Ja, meg ott a zártkert. De az sem lakótelepi lakás.

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

v, 2022-02-13 10:08 Roah

Roah képe

Sütííí...! :))))))

De van - vásárlási lehetőségben elsőbbséget élvezhet, mely lehetőséggel élhet, avagy eláll tőle.

Van itt egy jó példa, hesszöld meg. ;)

https://erthetojog.hu/ingatlanjog/elado-a-lakas-de-nem-a-szomszednak-hog...

De tény, hogy zavarosan adta elő szerintem az írás, emiatt kételkedik, kételkedhet az olvasó. Holott egy műkődő sztoriban az olvasóval azt is el lehet hitetni, hogy két Nap, és három Hold van.

Sebaj!
A következőben már jobb lehet! :))))

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

v, 2022-02-13 20:40 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Nem ezt mondja a jogi példád. Alapvetően a szomszédnak csak azért, mert szomszéd, nincs elővásárlási joga. Csak akkor lehet ilyenje, ha külön szerződésbe foglalják, így a szerződés biztosítja neki ezt a jogot. De alapból nincs rá joga. A példádban is az van, hogy a társasház alapítói okiratába foglalták bele ezt, és csupán ezért rendelkeznek a lakók egymás lakására nézve elővásárlási joggal. De a törvény nem biztosít egyébként ilyet a szomszédoknak. Ez csak egy különleges helyzet. Persze lehet, hogy több helyen szokás ilyet belefoglalni az alapító okiratba, de őszintén szólva én nem hallottam még róla, pedig nekem is volt már társasházi lakásom. Természetesen lehet így a történetben is, de ahogy te is mondtad, ezt valahogy közölni kell az olvasóval, akár pár szóban is.

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

h, 2022-02-14 14:29 Roah

Roah képe

Jelige: lehetőség. :))))

A példázat azt hivatott mutatni, hogy van lehetősége - pontosan, alapító okirat, egyéb -, egy szomszédnak elővásárlási joghoz, létező, alkalmazott jogszabályról beszélünk. Ez nem fiktív akármi.

És igen, ha az írás jobb, a kételkedés fel sem merülhetett volna. :))))

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

h, 2022-02-14 15:05 S7ABO

Bevallom, nekem sem jött át rögtön, mi is akart ez lenni.
Az elővásárlási jog nekem fel sem tűnt. Legalábbis nem tartottam lényegesnek. Van, hát van. Ki tudja, miért, amilyen bonyolult a jogrendszer, nem lepődöm meg semmin.
A szemöldököm ott szaladt fel először, amikor kijelentik, hogy a "magukfajta" nem nagyon tud a környéken házat venni. Nem értettem.
Aztán amikor írod, hogy be van kamerázva az udvar, meg a lány azért vigyázzon a cuccaira, mert "tudod milyenek". Mondom milyenek lennének? Gyerekorvos és pszichomókus. Tisztességes szakmák, csak nem piti tolvajok!
Egyszerűen nem állt össze a kép, mert semmi sem utalt a fordított világra igazán, így viszont az agyam sem kapcsolt át.
A végén sem értem, miért akarna fehér lenni egy tini (tudom, őket nem egyszerű megérteni, de akkor is)? Olyan, mintha a mostani világban valaki fekete akarna lenni. És nem csak egy szerep kedvéért, mint Kirk Lazarus, hanem úgy tényleg.
A negyedik dolog, amit viszont azóta sem értek, az a "Nem tehetek róla, hogy a férfiakat szeretem." mondat. És ezt még halkan mondják, pisszegve, mintha ebben a világban az alapértelmezett szexuális beállítottság is fordítva lenne. De hát egy Jani nevű férfival él együtt, van egy közös gyerekük. Egyértelmű, hogy a férfiakat szereti. Vagy nem értem. Az előző szomszédék lezbikusok voltak, és szemet vetettek a főszereplőre, csak hát az meg visszautasította a közeledést? Vagy mi, vagy hogy? Valami fölött átsíklottam?
Na mindegy, így a magyarázattal kiegészülve már a nagy részét értem, de mégsem értem.
Van egy amerikai film Fekete Amerika címmel, amiben a világ pont olyan, mint ebben a szösszenetben. A feketék képviselik a hatalmat, és a fehérek vannak elnyomva. A történet szerint "fehér diszkrimináció" áldozata lesz egy fickó, senki nem hisz neki, hiszen "csak egy fehér", míg végül kétségbeesésében tényleg bűnözővé válik, pedig addig becsületes, dolgozni akaró ember volt. A történet nagyon tipikus, semmi extra, rém unalmas, ezer meg egy ilyet láttunk, csak itt meg vannak fordítva a bőrszínek, de az sem menti meg.
Ezzel az írással kapcsolatban is azt érzem, hogy semmi értelme nem volt megcserélni a szerepeket, mert nem tett hozzá semmit a mondanivalóhoz. Ráadásul nem is derül ki a végéig.

--------------------------
Élt egyszer egy pék.
Még a szeme is kék.
Az volt az ő álma,
Hogy ne legyen piros a málna.
Egyszer aztán gondolt egyet,
Minden málnát kékre festett.
Ő volt a pék. A málnafestő pék.

h, 2022-02-14 19:19 Mayer

Na akkor még egyszer az elővásárlási jogról.
Kertes házak szerepelnek a történetben, belterületen, külön telkeken, amelyek nem társasházak. Nagyon össze kell kapnia magát annak, aki ide elővásárlási jogot tud indokolni játszi könnyedséggel. Lehet találni akár hápogó macskát is, csak nem könnyen! :-)

Nem is ez igazán a problémám a történettel. Zavaros nekem. Nem igazán értem ennek a fordított világnak a lényegét és azt, min kéne meglepődnöm, elítélnem, helyeselnem? Lehet túl bonyolult egy magamfajta férfi embernek, akitől már az is komoly képzelőerőt kíván, melyik nap lesz sült husi ebédre.

h, 2022-02-14 20:51 Roah

Roah képe

Tisztázni kell, nem dezinformálni, szerintem.

Ezt írtad, Mayer:

"Kezdem a nyilvánvalóval rögtön. A szomszédnak, ingatlan vásárlás esetén, nincs elővásárlási joga Ez hiba.A történet hitelessége múlik rajta."

Egy szomszéd elővásárlási joga létező jelenség - a szerző zavaros fogalmazása egy szomszéd elővásárlási jogát illetően a 'hiba'.

Tetszik érteni?

A különbséget érted az állításodban amit a szerzőnek írtál?

És azt elhiszed, hogy semmi sincs abban, hogy rosszul tudtad, vagy félreérthetően fogalmaztál? És akkor mi van? Elárulom: semmi.
Mindig tanul a Karcos.
Mindenki.

Egyébként nézd a jó oldalát: sose tudhatod, mikor jön kapóra egy hasznos információ, hátha az öledbe pottyan... egy sült ház?

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

h, 2022-02-14 21:14 Mayer

Roah!
Tudod, épp az ilyen ügyekben való tisztán látás többek között a munkám. Mikor, a számomra kissé kusza fonalat bogozgattam, belefutottam ebbe a mondatba. Hopp, ez nekem nem kerek, azért is említettem, hogy itt veszett el a hitelessége az egésznek.

Folytassuk a nyilvánvalóval, ha már "dezinformálok". Belterület, kertes ingatlan, ahol általában nem engedélyezik az osztatlan közös telken való építkezést. Ha ezt át is lehet valami anomália folytán hidalni, egyes HÉSZ-ek adhatnak felmentést, az építményhez, magához a szomszédnak akkor sincs semmi köze, de főleg nem elővásárlási joga.
Osztatlan közös tulajdonnál van ilyen lehetőség, illetve a mezőgazdasági művelési ágú területek esetén a szomszédnak, ha regisztrált gazdálkodó. Ez utóbbi viszont külterületi vagy zártkerti ingatlan esetében játszik csak.

Mindig tanul a Karcos!
Mindenki. :-)

h, 2022-02-14 21:22 Roah

Roah képe

Ha kötnek, kötettik egy szerződés, mindent borít - az írásban egy sorral meg lehetett volna oldani. Ennyi. A fogalom léte nem képezheti vita tárgyát, annak 'leírása' az, ami hiba.

Érik az a pottyanó ház.

Szeretnéd? :D

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

h, 2022-02-14 21:55 Mayer

Sikerült meglepned!
Próbálom tényszerűen elmagyarázni, az írásban mitől hiteltelen egy olyan jogintézmény, ami a szomszédok között ilyen esetekben nem létezik, de sikerült egy új ötlettel előállnod!
Kiváló érzékkel most egy szerződésre hivatkozol, amit magam nem tennék. Nincs rá utalás az írásban, de a tények csak akadályonak! :-)

Elővásárlási jogra nem lehet szerződést kötni. Vásárlási szándék esetén ilyet széljegyként jegyez be a Földhivatal, de ott az a bibi, akkor az eladó maga ragaszkodna ehhez. Miért adnám el másnak a házam, ha a szomszédom már a vételi szándékát bejegyeztette? Kis logika csak.
Viszont, akár a szomszéd gyerekét magáénak ismerhette el a tulajdonos és az ingatlan egy részét neki ajándékozta. Életszagú! :-)
Lehet, hogy a szomszéd haszonélvezetet kapott az ingatlanra a tulajtól, de akkor sincs elővásárlási joga, csak a hozzájárulása kell a tulajdonos váltáshoz. :-)

Sőt, lehet valami gonosz varázslat is, ami ilyen joggal jár. :-) Szerintem ez mindent visz!

Alkalmanként még fölöslegeset is jobb tudni, mint semmit. Már ha tanul a Karcos! :-)

h, 2022-02-14 22:13 Roah

Roah képe

Krhm :D

https://erthetojog.hu/ingatlanjog/elado-a-lakas-de-nem-a-szomszednak-hog...

Hát ez így van:

"Kiváló érzékkel most egy szerződésre hivatkozol, amit magam nem tennék. Nincs rá utalás az írásban, de a tények csak akadályonak! :-)"

Hát ez az.

Ez itt a lényeg. Nincs az írásban utalás, ergo hiányosága - leánykori nevén hibája -, van, de maga a jog létezik.

Gonosz mágia?
Dehogy.

Tele lesz élettel - teszünk róla.

Szóval légy résen és nézz fel néha az égre. Ha nem is egy ház, de netán valami hullik rád, ígérd meg, hogy elugrasz.
Jó?

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

h, 2022-02-14 22:27 Mayer

A szerződés a vételi szándék kifejezése, ami széljegyként kerül a tulajdoni lapra. Nem ezt írtam? Ez megegyezésen alapul és mindkét fél beleegyezése kell. Vagyis ezt szándéknak nevezzük.
A jogszabályon alapuló elővásárlási jog esetén nem kell az eladó beleegyezése, ott a vevő szándéka a döntő.

Kis finomság, de mint mondtam, ezzel is foglalkozom. Örülök, hogy fáradtál vele és képezted magad a témában! Mindjárt jobb, ugye? :-)))))))

h, 2022-02-14 22:27 Mayer

A szerződés a vételi szándék kifejezése, ami széljegyként kerül a tulajdoni lapra. Nem ezt írtam? Ez megegyezésen alapul és mindkét fél beleegyezése kell. Vagyis ezt szándéknak nevezzük.
A jogszabályon alapuló elővásárlási jog esetén nem kell az eladó beleegyezése, ott a vevő szándéka a döntő.

Kis finomság, de mint mondtam, ezzel is foglalkozom. Örülök, hogy fáradtál vele és képezted magad a témában! Mindjárt jobb, ugye? :-)))))))

h, 2022-02-14 22:52 Roah

Roah képe

"Márpedig nem létezik a gravitáció." Mondja mosolyogva, aztán elejtett egy tollat.

Mert a Karcos nem írja, mivel foglalkozik civilben, mert eskü köti, mert irrelevánsnak tartja, soha sem személyeskedik, nem trükközik, köti az ebet, nem tágít, nem beszél mellé, marad a tárgynál, blablabla, mert pusztán arról van szó, hogy egy hozzászólás kijelentését vitatta joggal...
...csak hát úgy van vele - minek?

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

h, 2022-02-14 23:22 Mayer

Kérlek, akkor tartsd magad ehhez és hagyjuk a személyeskedést.
Magamról pedig azt árulok el, amit kedvem diktál!
Kiállok a véleményemért, főleg, ha igazam van. Tudom, hogy önzés ez, de a tapasztalat és a tudás magabiztossá tesz.
A kiforgatom, beforgatom szómágia eddig még soha nem ébresztett bennem tiszteletet.

k, 2022-02-15 05:47 Roah

Roah képe

Látod?

Szerinted hány szuperszonik jelenséggel találkoztunk itt, több, mint tíz év alatt? :D

--------------- "Sebet gúnyol, kit seb nem ért soha." (W. Shakespeare)

"Nagy szeretet fél, apró kételyen:
S hol a félsz nagy, nagy ott a szerelem."

k, 2022-02-15 07:58 S7ABO

Ehhez az elővásárlási jog témához én csak annyit fűznék hozzá, hogy azon vitatkoztok, kinek a haja van a bablevesben, miközben a leves tele van kaviccsal.
De, hogy konkrétabb legyek, ez a történet egy alternatív valóságban játszódik (mint kiderült), ilyen formán belefér, hogy az elit fekete környéken elővásárlási jogokkal védik a környéket az alsóbbrendű fehérek betelepülése ellen. Mivel ez egy fiktív világ, nem érdemes a való világ jogrendszerével érvelni sem pro, sem kontra. Ebben a világban van a szomszédoknak elővásárlási joga, ennyi. Egyébként simán el tudok képzelni olyan helyet az USA-ban, ahol az '50-es '60-as években volt ilyen törvény, hogy a fehéreknek elővásárlási joga volt egy ingatlan eladásnál. Az akkori Egyesült Államokból kinézem. Nem tudom, volt-e ilyen, de nem lennék meglepve.
A gond szerintem még mindig ott van, ez az egész nem derül ki az írásból, csak későn, amikor már jól összezavarodott az olvasó. Annyiban értek egyet Roah-val, hogy erre utalni kellett volna. Ha valami olyat beleírt volna, amolyan szemrehányásnak, hogy de hát miért mondott le az elővásárlási jogáról, mikor ez az egyik olyan törvény, ami védené a környéküket "ezektől", akkor máris meg van magyarázva. Viszont ez hiányzik, tehát mondhatnánk, hogy egyéb információ híján a jelenlegi jogrend az érvényes, ebben az esetben pedig Mayernek is igaza van, hogy ez egy szakmai hiba.
Viszont egy ilyen jellegű szakmai hibát az olvasók (megfelelő jogi ismeretek híján) nem vesznek észre. A többség úgy van vele, mint én, hogy ez van, ilyenek a körülmények, ez egy ilyen világ. Ennyire mélyen szakmai dologba szerintem nem illik belekötni. Ennyi erővel hibának írhatnánk le a mesterséges gravitációt is egyes sci-fikben, mert a tudomány jelenlegi állása szerint nem létezik ilyen berendezés.

--------------------------
Élt egyszer egy pék.
Még a szeme is kék.
Az volt az ő álma,
Hogy ne legyen piros a málna.
Egyszer aztán gondolt egyet,
Minden málnát kékre festett.
Ő volt a pék. A málnafestő pék.

k, 2022-02-15 08:20 Sütiszörny

Sütiszörny képe

Azt kell mondjam: itt a pont. :)

__________________________________
Süti, vagy nem süti? Ez itt a kérdés!

k, 2022-02-15 08:56 Mayer

Részemről lezártnak tekintem a polémiát!

Annyit nem értek csak, miért érzi Roah azt, hogy szellemi birkózásba kell kezdenie velem?

k, 2022-02-15 16:44 Tóth Ilona

Úgy látom, hogy az elővásárlási jog elég nagy vihart kavart köztünk. Kaptam tőletek hideget - meleget, ami ha hiszitek, ha nem, csak előnyömre válik. Tehát köszönöm.

Az embereknek, természetüknél fogva, mindig valaki felett kell állniuk, mindig megtalálják azokat, akiket le lehet nézni és lehetőleg megalázni. Írásom mondanivalója Dóránál "betalált". Valószínű rossz választás volt hogy a bőr színe volt az írásban a különbség - ami mostanság nagyon kényes téma - , de bármit írhattam volna.

Például ezt:

– Láttad? – kérdezi suttogva kolléganőm egészen közel hajolva a fülemhez, meleg leheletétől kiráz a hideg.
– Nem – mondom, és bosszankodva hátrébb gurulok a székemmel. Utálom, ha ennyire megsértik az intimzónámat. – Mit?
– Balkezes – mondja még halkabban és fejével int a szemben lévő asztalnál ülő kolléganőnkre.
– Az nem lehet, láttam, hogy jobb kézzel ír. Biztos, hogy balkezes? – kérdezem döbbenten. – Észrevettük volna, ha balkezes, nem?
– Láttam, hogy bal kézzel írta alá a munkaszerződését. Egyébként én mindig éreztem, hogy valami nem stimmel vele. Persze nem mondtam, mert ugye nem szokásom vádaskodni, de amikor megláttam, már akkor sejtettem, hogy nem közénk való.
– De, hogy tudta idáig eltitkolni?
– Ügyeskedett. Na, most már legalább te is megtapasztaltad, hogy mikre képesek a balkezesek!
– Most mit csinálunk? – kérdezem tanácstalanul kolléganőmet
– Még nem tudom, de addig is, amíg kitaláljuk, mindent zárjunk el jól. Az ördög nem alszik. – mosolyog rá a szemben lévő asztalnál ülő kolléganőnkre.

Erről akartam írni, de sajnos ez most nem sikerült. Sebaj, talán legközelebb.

Tóth Ilona

k, 2022-02-15 18:39 Mayer

Bocsásd meg, de tényleg nem értettem, mire van kihegyezve az írás. Próbáltam megfogni belőle, amit értek, így akadtam bele ebbe az elővásárlási jogba. Bár ne tettem volna.
Velem van a probléma, mert túl konkrétan gondolkodom így a finom rezdülések és az elvonatkoztatás nem megy nekem.

Annyi haszon azért keletkezett, hogy a hosszú leállás után megpezsdült a tér! Hajrá! Írj csak!

k, 2022-02-15 21:17 Tóth Ilona

Egészen biztos, hogy nem veled van a probléma. Ha nem "értetted", az azért van, mert nincs jól megírva, vagy más "rugóra" jár a szürkeállományod.
Én például - mea culpa - nem értem Rejtő Jenő humorát, pedig állítólag fergeteges.
Az én írásaim meg ugye....

Tóth Ilona